HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 ÖNSKAN: Digital Kokbok - som stöd för oss dummies
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/01/30 :  12:28:06  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Micke Y har gjort en HIFI Kokbok som jag tycker är riktigt bra och intressant

Nu har jag som dummie en önskan att få en kokbok för det digitala. Visst finns det trådar på forumet, men tänk att få det samlat Önskar, önskar, önskar!

Det finns en hel massa uttryck, förkortningar m m som används och det känns hopplöst att behöva googla varje gång. När jag gör det så kommer jag in på sidor som kan vara intressantare och så var man borta igen
Börja om, börja om....puh!

Det finns en hel massa kunskap här på forumet om just det digitala.

Tänk om någon skulle orka skriva en kokbok för dummies -> proffs, då skulle i alla fall jag bli glad och kanske fler också?

//byZan


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/01/30 :  13:22:08  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Kan bara instämma. När jag tror att jag har lite kläm på det dyker det upp något som jag inte hört talas om. Sedan är det ju kört. HiFi&musik har numera en dator/digital- sida som jag tycker tillför lite till förståelsen.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/01/31 :  21:48:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
jag vill också ha/behöver en.

Typiska frågor

Vad behövs för att kunna ladda ner och spela upp 24 bit/192 khz inspelningar från t.ex. Linn / B&W?

Är inte USB Dac känsliga för jitter från datorn? (kolla mätningar på Stereophile)

Vilka inställningar behövs i programvaror för att de inte automatiskt komprimmerar etc.?

Vilka olika hårdvaruplattformar finns?

Bena ut skillnader mellan olika lagringsformat -Flac/Wav/MP3 etc

Det finns säkert mycket mer

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2010/01/31 21:49:42
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/31 :  22:27:17  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Fyller på med dts/AC3 o andra flerkanalsformat som man (jag) vill ha i tvåkanal.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/02/01 :  10:09:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Fler saker, den här lilla kommentaren såg jag på Enjoy the Music

quote:
With the hardware issues addressed that leaves the integration with your computer. Unfortunately use on a computer with the Windows operating system introduces problems, the main being the kernel mixer, also known as KMixer. This bit of software resamples the audio data after the playback application and generally ensures non bit perfect playback, so the data going to your hardware is not the same as the data from the file.


Huga. det finns säkert sätt runt detta men hur?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/02/01 :  10:18:25  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Om jag förstått saken rätt kan t ex Music Streamer ta signalen förbi kernel mixern.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/02/01 :  11:11:36  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
De flesta uppspelningsprogram har ett tillägg för att komma förbi kernel. Foobar har tex Kernel-bypass och så även WinAmp.

Vore trevligt om man kunde få Spotify att gå förbi Kernel också...

Kan tillägga att det är rätt rejäl skillnad på att köra Kernel-bypass i Foobar. Ungefär som att tvätta rent ett par riktigt skitiga fönster om ni förstår min liknelse...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2010/02/02 :  08:43:03  Show Profile Send johmi a Private Message  Reply
Jag väntar så på detta. Vore riktigt bra om den digitla kokboken kunder kommma till. Frågan är bara VEM eller VILKA kan ta sig mod (och tid) att editera all information som finns.

/Mikael

Densen/Music Hall/Primare NP5 + Hegel HD11/Rega RP3 SE/Dynaudio
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2010/02/02 :  09:53:11  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Kanske en dum fråga men, hur ställer man in Kernel-bypass i Foobar??

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2010/02/02 :  10:28:13  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
dB ->

http://www.foobar2000.org/components/view/foo_out_ks

Är själva componenten...

Alla olika pluggar finns på denna sida. Finns massor med skoj att göra med Foobar!

http://www.foobar2000.org/components

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2010/02/02 :  10:33:39  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
TACKAR!

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2010/02/02 :  11:29:05  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Hej allihopa,
Har uppgraderar Windows Vista till Windows 7.Var tvungen att installera om drivrutinerna till det inbyggda ljudkortet i min HP DV6-1225. Det var en REJÄL försämring. Ljudet blev kantigt och vasst.Uhhh, man blev lyssningstrött efter 5 min... Nu har jag följt tråden och installerat Foobar2000 och ställt in Kernel-bypass. Ljudet blev MYCKET bättre. NÖJD & GLAD!

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/02/02 :  12:33:43  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Så här tror jag att man skulle göra...

Bestäm vilka kapitel som skall finnas ( områden)

Skapa en kok-bokstråd...en första introduktionspost, med kapitel och sedan ett antal kapitelposter efteråt.

Sedan är bara att samla ihop kunskap, så har vi en kokbok såsmåningom, kanske...

Någon stackare får väl editera....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2010/02/02 :  17:06:31  Show Profile Send Jojosoda a Private Message  Reply
Jag undrar vilka produkter samt tillhörande program som finns mellan dator till förstarkare? Hur kan jag lyssna på spotify genom min förstärkare? Eller flac/waw osv. ?
Vet att det finns produkter som gör det här med bravur, men vet inte riktigt skillnaden mellan alla produkter dock.
Vet att det finns att ordna trådlöst via sonos/squeezebox etc.
Tror att oändligheten känns väldigt stor, men som de flesta vill jag ha en erkänt bra produkt till rimligt pris.

Håller med om att en tråd skulle vara ypperligt att kunna snegla mot.

Mvh/Magnus
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/12/04 :  13:17:06  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Ingen som känner sig hugad att ta tag i denna önskan?

Jag och kanske många andra skulle bli mycket tacksamma för att få allt serverat i en kokbok a'la Micke Y:s


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2010/12/04 13:18:16
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/12/04 :  15:05:20  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Ja enklaste är nog att starta en kokboksbyggtråd..
Ställa upp X antal frågor, då kan man svara och reda ut dom och sedan sammanställa allt.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/12/04 :  15:15:48  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag o Micke Y resonerade om detta och det påbörjades även ett arbete, men det rann ut i sanden. Jag kan väl delge er min del av det hela i form av en rippningsguide för Exact Audio Copy på svenska.
Det gäller er som har Windows som operativ i första hand alltså, även om det säkert är läsvärt för er på "andra sidan" med...

Du hittar en PDF här

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/12/04 :  15:39:05  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Hej här är en "digital-total-bum-dummie"!

Om ingen annan "super-dummie" redan framfört det,
så börja med att förklara alla termer.
Alla nya termer efter Beatles, från a till ö.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2010/12/08 :  14:14:53  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Om någon börjar med att ställa upp index/frågor så tror jag det är lättare för folk att bidra med hjälp. Mao man behöver bara besvara en fråga istället för att lägga upp hela kokboken på en gång. Jag kan tänka mig att hjälpa till med att skriva lite men inte att köra hela kokboken(framförallt det administrativa).
Det behöver ju inte vara någon som vet allt som behöver vara "chef"
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/03/21 :  11:37:27  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Nu försöker jag dra igång arbetet med att få en Digital kokbok till stånd.

Bära eller brista?
Det är upp till var och en av oss, alla som vill och kan bidra gör så att det kan bli verklighet Att det sedan går fortare och att resan blir roligare för alla parter gör ju inget.

Jag ser detta som en chans/möjlighet att äntligen få oss dummies att förstå vad det är ni som kan pratar om.

Jag börjar med ett försök till ett index och hoppas att ni bidrar med era önskemål om vad som bör stå här.
De tekniska bitarna yttrar jag mig inte om, utan där är det du som tekniskt kunnig ska bidra.

Termologi
- uttryck och förkortningar förklaras här

Hårdvara
- datorer
- stationära
- laptop
- musikservrar

- digital analog converter (dac)
- med eller utan försteg
- ????

- kablar och anslutningstyper
- usb
- hdmi
- ????

Mjukvara
- Olika program för hantering av musiken
- Itunes
- ?????
- ??????

Övrigt
- vad som kan tänkas vara övrigt

Detta var inte mycket, men dock en början

PS någon eller några som är duktiga på att köra i world? Då kanske vi ska göra en arbetskopia som kan mailas fram och tillbaka? DS

Synpunkter? Här finns inga rätt eller fel inga dumma frågor heller.


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2011/03/21 15:43:03
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2011/03/21 :  11:48:21  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Wikipedia?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Portal:Huvudsida

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/03/21 :  12:43:03  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Vad menar du


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/03/21 :  15:27:49  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag tror han syftar på en wiki-sida och inte wikipedia.
Datorer-fasta menar du nog datorer-stationära
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2011/03/21 :  15:29:23  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
Låter som en bra idé. Det är viktigt att de som börjar skriva meddelar det här, så att inte fyra personer sitter och skriver om samma sak.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/03/21 :  15:44:23  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Datorer-fasta menar du nog datorer-stationära

Ändrat
quote:
Låter som en bra idé. Det är viktigt att de som börjar skriva meddelar det här, så att inte fyra personer sitter och skriver om samma sak.

Tack Ska vi slippa dubbelarbete så krävs det en bra struktur på hur det ska gå till, ja!


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2011/03/21 15:48:12
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2011/03/21 :  19:36:49  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag menar faktiskt Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Skriv_en_ny_artikel).
Börja med ett huvudämne ("Hifi via dator"), skriv och länka vidare.

Mycket är ju redan skrivet på Wikipedia, till exempel om flac-formatet: (http://sv.wikipedia.org/wiki/Flac)

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2011/03/21 19:45:01
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000