HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DIY CD spelare/transport av CD-ROM
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/01/29 :  00:00:52  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply

DIY CD spelare/transport av CD-ROM



Kan man bygga sig en egen CD spelare frågade jag mig för ett tag sedan. Efter lite surfande stod det klart att det är nog inte är så svårt som det först lät. Hittade mycket matnyttigt i McGyvers tråd DIY CD-transport av CD-Rom och på andra ställen.

Svårighetsgraden beror förstås på hur ortodox man vill vara i sitt DIY. Vill man till och med bygga sin egen laser så har man och göra. . .

Varför ska man bygga en CD-spelare för dyra pengar när man kan köpa en finfin begagnad för noll och femtio?
- För att det är roligt och för att det går.

Ska sanningen fram har jag relativt få CD skivor jämfört med andelen digital musik. Dessutom är ju formatet CD ganska så vecka två. . . Å andra sidan; säg den musikanläggning som inte kan spela upp en CD.

Jag hoppas också kunna göra en tråd jag som nybörjare själv vill läsa. Det vill säga ganska så ingående och övertydligt. Jag vet att många på detta forum är mycket erfarna och pålästa och jag vill absolut inte skriva någon på näsan genom att vara naiv och övertydlig, tvärt om. Däremot vill jag gärna ha er feedback och kommentarer för det kommer säkert att dyka upp sakfel och annat. Med det sagt vill jag också understryka att jag är ny på det här och lär mig nytt varje dag #8211; tråd för nybörjare av nybörjare, med allt vad det innebär.

Prylar
Ok, var börjar vi då? Jo vi måste ju ha någonting som kan läsa informationen från en CD-skiva och här passar en gammal överbliven CD-ROM perfekt. För att få en fjärrkontroll och lite knappar att styra CD-ROMen med är det bra med ett Control-Kit. Dessa prylar behöver förstås lite ström så vi behöver en nätdel. Sist men inte minst behöver vi paketera prylarna i en låda av något slag.

CD-ROM
Jag tror att i stort sett alla optiska enheter (CD/DVD, läsare/brännare) fungerar så länge de har en IDE-kontakt.

Det går säkert att få fler sorters CD-ROMer att fungera, ex. SATA och SCUSI men jag vet inte riktigt hur man gör eller hur svårt det är. De Control-Kit jag hittat är alla anpassade för IDE standarden.
Vill man koppla en extern DAC till CD-ROMen behöver det finnas en digital ljudutgång. Nu tror jag att de flesta CD-ROMer har sådan men det kan vara värt att kolla.
Här är baksidan på en IDE CD-ROM med förklarande skiss under.





Tyvärr hade jag ingen CD-ROM liggande hemma och skräpande så jag fick leta bland vänner, forum och på jobbet. Blev erbjuden ett par gratis (tack för erbjudandena) men jag hade snöat in på att hitta en med så kallad #8221;Slot Load#8221; det vill säga där man matar spelaren med skivan utan att det kommer ut en släde att lägga skivan i. jag inbillar mig att en sådan låter mindre och tror att det går att göra ett prydligt bygge av en sådan också.

Till slut hittade jag en sådan på blocket. Säljaren ville ha 30 kr. (plus frakt)
Ett par dagar senare trillade det här paketet ner i brevlådan.







Rent krasst så behövs inte mer än strömförsörjning till den här (5 och 12 V) för att det ska gå att spela med den via sin interna DAC. Dessa äldre modeller har ofta fler knappar än eject, I det här fallet även: open/stop, play/skip och volymkontroll. Signalen kan man även få ut på framsidan via ett 3,5 mm uttag.



Nu är det i och för sig inte riktigt en så spartansk lösning jag har i tankarna. Fjärrkontroll och kanske lite välljud så småningom är det jag hoppas på.

Jag skriver CD-ROM men av vad jag läst fungerar det i de flesta fall med andra optiska enheter, både läsare och brännare. Huvudsaken är att den kan läsa en musik CD och det tror jag knappt någon optisk enhet inte klarar.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2010/01/29 :  05:56:17  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det här tycker jag är intressant!

Jag har länge funderat på hur dessa gammla cd-rom spelare som man har slängt i drivor står sig mot vanliga köpespelare?

Kör hårt!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/29 :  09:55:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Finns nog en och annan som var med på ett gruppköp och Sakda Samporompompiroms CD-kontroller för en herrans massa år sedan. Ligger nog en och annan modul och småskräpar.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/01/29 :  14:51:55  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Det funkar alldeles utmärkt ! Dock saknar flera av dagens IDE-spelare sp/dif utgång, vilket jag tycker är ett måste, då jag har kopplat en DAC på denna utgång.
DACen ifråga har numera ett buffertsteg med rör.

Jag har använt min DC-spelare i flera månader nu, och den låter inte sämre än min "köpe" spelare gör. Lycka till med projektet !!

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/01/29 14:53:25
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/01/29 :  21:22:28  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Det här tycker jag är intressant!

Jag har länge funderat på hur dessa gammla cd-rom spelare som man har slängt i drivor står sig mot vanliga köpespelare?

Kör hårt!

Får hoppas att det blir tillfälle att jämföra någon gång. I min enfald inbillar jag mig att en digital signal borde vara relativt okänslig mot störningar jämfört med en analog. Om det är så borde en transport antingen göra sitt jobb eller inte men med relativt liten gråzon där mellan.

Men, ju mindre man vet desto mer går nyanserna i svart eller vitt

quote:
Finns nog en och annan som var med på ett gruppköp och Sakda Samporompompiroms CD-kontroller för en herrans massa år sedan. Ligger nog en och annan modul och småskräpar.

Jag har försökt hitta den kontrollen men med klent resultat. Då kanske det dyker upp lite fler projekt med kloka lösningar.

quote:
Det funkar alldeles utmärkt ! Dock saknar flera av dagens IDE-spelare sp/dif utgång, vilket jag tycker är ett måste, då jag har kopplat en DAC på denna utgång.
DACen ifråga har numera ett buffertsteg med rör.

Jag har använt min DC-spelare i flera månader nu, och den låter inte sämre än min "köpe" spelare gör. Lycka till med projektet !!

Kul att höra. Hopas också kunna använda de med en extern DAC så småningom.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/01/29 :  21:26:37  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply

Control Kit

En modernare drive saknar funktionsknappar med undantag för eject och för att kunna manövrera en sådan behövs en knappsats och gärna en fjärrkontroll. Dessa kan man förstås löda ihop själv om man vill men det ställer krav på lite programmering av chippen mm och för mig som redan nu är ute på ganska djupt vatten blir det på tok för svårt. Tror att det finns en lång tråd på diyAudio om just detta.

Vill man inte göra det riktigt så svårt för sig kan man köpa ett fint litet Control-Kit som ger oss:
  • Fjärrkontroll
  • Knappsats
  • Display

Det finns ett antal kit att köpa och vilket som är att föredra har jag ingen aning om. Det kittet jag valde hittade jag här HiLife-store . Andra ställen är Diy Club eller diyparadise . Det finns säkert fler också men de har jag inte koll på. Varför det blev HiLife-store för min del berodde mest på slumpen.

För 225 kr. (ink. frakt!) får man det här:




På själva styrkortet sitter knappsatsen, nererst på bilden. Längst ner i vänstra hörnet sitter IR-mottagaren som fjärrkontrollen signalerar till. Knappsatsen går att bryta loss och kopplas till styrkortet med en liten medföljande kabel.


Display



Display monterad på styrkortet.


Fjärrkontrollen

Fjärren med lite kinesiska tecken. Ska bli spännande att se vad de knapparna gör

Kontrollkittet ansluts till CD-ROMen via en IDE-kabel och när jag försökte detta blev jag lite konfundersam då den inte passade. Det var ett stift för mycket i kontakten på kontrollkittet. En kort mejlväxling med HiLife-store visade att fabriken gjort fel vid tillverkningen av kortet och det extra stiftet var bara att ta bort. Mr. Huang på HiLife-store är mycket vänlig och service minded.


IDE-kabel


IDE-kontakt på Control-kitet

Beroende på hur man vi ha sina optiska enheter kopplade i en dator kan man välja på CSEL, SLAVE och MASTER. För att Control-Kitet ska fungera med CD-ROMen behöver CD-ROMen stå i läge MASTER. Detta ställer man in genom att flytta den lilla bryggan som på bilderna nedan. Rätt läge är det på högra bilden.



Control-Kitet vill bli matat med en spänning om 5 V . Det vill själva CD-ROMen också plus att den även vill ha 12 V. Detta för oss osökt in på själva nätdelen.

/mvhff

edit: teckenpaj

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/01/29 21:31:50
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/29 :  21:32:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har en kanonbra idé om nätdel ....
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/01/29 :  23:12:29  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Du har den nya fjärren ser jag, den jag fick är pytteliten.

Bävern: Jag med...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/01/29 23:34:12
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/01/30 :  18:14:54  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Jag har en kanonbra idé om nätdel ....

quote:
Bävern: Jag med...

Jag gissar att den är säkert både smidigare och billigare än min berätta!

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/01/30 :  18:16:14  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply

Nätdel

Ström behövs som tidigare nämnt, både 5V och 12V. Bara för att testa om prylarna fungerade tog jag en switchad nätdel från an gammal slaktad DVD. Den levererar just 5 V och 12V på liksidan men jag fick det inte att fungera. På något sätt gillade den inte att 5 V-jorden och 12 V-jorden att kopplas ihop i CD-ROMen (vilket den per automatik blir). Vilket resulterade i att det inte blev någon spänning på 12V utgången.


switchad nätdel

Nästa försök gjorde jag med en 12V väggbula men den klarade inte av att leverera tillräckligt med ström. CD-ROMen är märkt med 5V 0,8 A respektive 12V 1,4 A.

Nyligen fick jag ta över ett par gamla musikanläggningar. Min tanke med dessa var att ha som donatorer till den här typen av projekt. Tyvärr innehöll inget av de två kasettdäck som slaktades någon transformator värd namnet.

Försökte även sparka liv i ett par 12V batterier men fick ut över 16V när de är nyladdade. För mycket för att kunna användas rakt av och troligen för lite för att stabiliseras (återkommer till stabilisering senare).

Slutligen fick jag krypa till korset och gå iväg och handla prylar för att bygga en egen nätdel.

För 266 kr. får man en sådan här låda hos del lokala leverantören (kostar 354 kr. på ELFA).



Lådan innehåller en sådan här liten trafo.



Enligt sin märkning levererar den 2 * 12 V, 50 VA.



Hittade också en liten diodbrygga som klarar 4 A i medelström och eftersom trafon levererar max 2.08 A per lindning borde den räcka.



Bockade två av benen så att de passade i en sockerbit. Vet inte om det är funkis i långa loppet men för lite labbkoppling fungerar det fint.



Kondensatorer jag har liggande som jag hoppades kunna använda till glättningen av lite storlek är märkta 16V så jag var nyfiken på vilken spänningen blev efter likriktningen.
För det första levererar den inte 12 V utan 13,1 V till att börja med. Efter likriktning blir spänningen 18 V blankt vilket innebär att diodbryggan tar lite drygt en halv volt, hade hoppats på lite mer. Inga 16 V kondingar i glättningen här inte (hade massa liggande).

Det är lite lustigt att det måste vara någon form av liten last på likströmssidan på diodbryggan för att det ska gå att mäta vad den likriktade spänningen blir. Annars visar den samma som på växelströmssidan. I mitt fall hängde jag på en liten konding på 330 uF.



Här har jag bara gjort en riktigt snabb fulkoppling. Tog komponenterna och stoppade ner dem i ett experimentkort utan att löda fast dem och drog lite tråd mellan komponentbenen på baksidan. Spänningen har nu blivit som den ska i alla fall 5,04 V resp. 11,90 V. Vilket är väl inom. toleranserna



Tyvärr fungerar inte CD-ROMen i alla fall. Den matar in och ut skivan som den ska men vill inte läsa den. Det låter lite som att den letar spår men ger upp efter en stund. Kanske var den kass från start eller så tålde den inte de 15 V som min väggbula levererade

Ut på blocket igen. Hittade en nästan lika billig Plextor CD-ROM att pröva med istället. Av vad jag läst är Plextor kända för att bygga prylar med kvalité. Denna är en vanlig CD-ROM (DVD brönnare egentligen) som man laddar via släde på normalt sätt. #8221;Slot Load#8221; är lite kul förstås men mekaniken i förra CD-ROMen (den som inte funka) skramlar ganska brutalt. Låter lite som en verkstadsmekanisk process. Inte så HajFaj#8230;

nya CD-ROMen

Gjorde en provisorisk hopkoppling.



Titta här, den spelar musik



Då har jag i alla fall gjort någonting rätt så nu är det dags att knåpa en lite stadigare nätdel som knådar 13 V ac till 12 resp. 5 V dc. Chippen jag använder för att reglera spänningen är 78T12CT och L7805CV.

Provkörning av chippen



Kylflänsen jag senare satt dem på kommer från en äldre PC och jag har använt ena halvan.



Jag ska villigt erkänna att jag inte har en aning om hur man designar en optimal nätdel. Den här är lite på chans men verkar göra jobbet även om man måste kyla bort en hel del värme från chippen. Synpunkter mottages tacksamt.



Efter diodbryggan får jag ut ca. 18 V. I glättningen sitter det 9600 uF. För att ta ner spänningen från 18 V till 12 resp. 5 V har jag använt två st. spänningsregulatorer, 78T12CT och L7805CV.
De små kondingarna runt spänningsregulatorerna sitter där för att förebygga självsvängning (enl. datablad).

Chippen sitter med små M3 skruvar gängade rakt i kylflänsen och är isolerade från den med ett litet isolationsmellanlägg av okänd sort. Lade på ett pytte-uns kylpasta också i hopp om att förbättra värmeöverföringen.





Så här ser den ut för tillfället:







I röda kabeln ska det vara 5 V och i gula kabelns ska det vara 12 V. Svart är jord.
De fyra kablarna som går åt höger går till CD-Romen och de två som går åt vänster matar Control Kitet.



12 och 5 V samt IDE kabel i CD-ROM



5 V kopplat till Control Kitet





Nu blir den betydligt varmare än vad jag hoppats, ca 70 grader. Är detta att vänta eller har jag självsvängning i något av chippen? Kan Chippen leva med 70 grader på flänsen eller bör jag byta till en större? Och sist men inte mist har jag supit till det helt och bör börja om från början?

Fjärren funkar i alla fall finfint. Den lilla CD-ROMen spelar med sin interna DAC och jag sitter vid skrivbordet och diggar. Men är som sagt lite osäker på nätdelen dock. . .

Då ska den bara ha någonting att bo i med lite blandade kontakter, säkringar och utgångar av diverse slag.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/01/30 :  18:39:07  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Min lösning är kontraproduktiv, men jag hade inget val då nätdel & spelare ska få plats i samma typ av chassie som min DAC.

Jag köpte en komplett nätdel hos Kjell & Co för 199:-, 12V & 5V @2A.

Du kan läsa om bygget på min hemsida:
http://www.thumper.se/hifi/ide_cd-rom_spelare.htm

Eller på grannforumet:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=28666

Här har du en länk till lite om nätdelar med LM78xx serien:
http://www.elecfree.com/circuit/power-supply/regulator-ic-7805-7806-7809-7812/

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/01/30 18:53:49
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/01/30 :  18:46:27  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kanon

toppen med lite länkar till andra byggen!

/mvhff


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/30 :  18:48:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag köpte ett hårddiskkabinett med strömförsörjning (+5V resp +12V). Lådan var snygg nog för att innehålla ett RIAA-steg och spänningsaggregatet bra nog till CDROMen. Nu har datorvärlden återerövrat både kabinettet och nätaggregatet men jag har ett gammalt AT-chassi liggande med ett 130W nätaggregat. Det kan nog gå mer än bra.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/02/01 :  17:09:53  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
När man börjar med saker vet man inte alltid var det slutar. I det här fallet hade jag tänkt att göra en ny tråd men i själva verket blev det lite av en Rip Off av McGyvers tråd DIY CD-transport av CD-Rom . Hoppas du inte misstycker.

Får se om den kan sluta på ett eget sätt istället.

Mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/02/23 :  05:53:05  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
*Bump* Hur går det ??!! Går det bra, eller är det som vanligt...
Är lite nyfiken och tänkte stjäla eventuella lösningar...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/02/23 :  08:05:25  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
det går som vanligt, ganska bra

Har tyvärr ingen värme i garaget så jag har dragit mig lite för att ge den ett bo. Annars står den på arbetsbordet och spelar en skiva då och då. Verkar fungera ganska problemfritt. Det jag dock är lite fundersam till är värmeutvecklingen på chippen för spänningsregleringen. kanske ska jag pröva att mata 5v chippet ifrån 12v chippet och se om det minskar värmeutvecklingen.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/02/23 :  12:17:51  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Nja, då överskrider du strömmen genom LM7812:an.

Du kan ju "biffa" upp LM7805:an med en transistor, och låta den ta hand om effektförlusten.
Eller ha 2st LM7805 parallellt med var sin diod på utgången, då fördelar du effekten mellan dem.
Eller sätt en 6V zenerdiod på matningen till LM7805 så tar den hand om 6V och du har 6V till 7805an. Drar kretsen 2A, så måste zenern klara det (12Watt).

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/02/23 12:40:13
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/02/23 :  13:46:37  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
ja, det gör jag då. Ingen bra idé. . .

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/02/23 :  20:06:14  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
ojoj, du har valt alldeles för små keramiska kondingar vid 7805:an, du kanske har problem med självsvängning och då blir 7805:an riktigt varm.. kolla det, byt kondingarna oavsett mot större diton!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/02/23 :  23:05:22  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
ojoj, du har valt alldeles för små keramiska kondingar vid 7805:an, du kanske har problem med självsvängning och då blir 7805:an riktigt varm.. kolla det, byt kondingarna oavsett mot större diton!
Japp, det med. Läser man databladet lite bättre ska det vara 0,33 uF och 0,1 uF. Det jag hade hemma var bara 0,47 uF. Dom har jag nu petat dit. Kylflänsen blir inte riktigt lika varm. Temperaturen verkar nu stanna på ca 64 grader.



Pinnen som ligger på kylflänsen är min digitala köttermometer

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2010/03/09 :  22:00:06  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Du bör generera ca 20W värme från regulatorerna, och då blir kylflänsen ganska rejält varm.
12V reg bör generera ca (18-12)*1.4=8.4W
5V reg bör generera ca (18-5)*0.8=10.4W
Jag gissar därför att du inte har någon självsvängning, utan det blir så här varmt.

Du kan göra lite saker för att få det en aning svalare, men egentligen är det tal om att fördela ut effektförlusterna på flera ställen, så du genererar fortfarande samma värme totalt.
Du bör sätta dit ett motstånd innan regulatorerna mellan DC+ och jord. Dels så kommer detta att tömma kondensatorerna om strömmen slås av utan att du har en last inkopplad. Dessutom så garanterar de att du får en viss ström konstant genom diodbryggan, och det säkerställer att du håller ett spänningsfall över diodbryggan.
Alltså kommer du tappa en aning mer spänning i diodbryggan och få lite effektförluster där istället för i regulatorerna.

Du skulle även kunna koppla en diod eller två i serie med DC+ för att skapa extra förluster i spänningen där. Tänk dock på att de i så fall kommer behöva monteras mot kylflänsar. Vid 1V spänningsfall i en diod så får du ca 2.2W i effektförluster som du flyttar från stora kylflänsen till dioden.

För regulatorernas del så är 60-70C inga problem, men det är bra varmt om man lägger handen på en 70 gradig kylfläns.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/03/09 :  23:55:14  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Tack för tipsen. Här ska byggas om

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/07/14 :  14:38:41  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Bump, hur går det? Läste just igenom tråden igen och insåg att det saknas ett slut. Vi hoppas ju alla på ngt i stil med



När det är klart
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/07/14 :  21:36:17  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- haha, jag är ledsen om jag kommer att göra dig besviken bibl men slutresultatet kommer att bli betydligt mindre exotiskt om det någon gång blir klart alls- vilket jag förstås hoppas. Ska bara ha massa sommar, segling och semester först

Att det ska vara så kul att hitta på nya projekt och så svårt att avsluta vad man påbörjat. . .

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4150 Posts

Posted - 2010/07/14 :  22:09:12  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Klart det skall bli klart Forsman
Ta den tid du behöver
Vi skall ju ha något att läsa framåt hösten också
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.29 sekunder. Snitz Forums 2000