Author |
Topic |
|
Mschill
Member
420 Posts |
Posted - 2010/01/27 : 19:45:38
|
Har haft lite problem ett par månader som jag inte hittat en lösning på.
Jag har över 9m till min DAC från Datorn som jag kör USB signal ifrån. Hittade inga riktigt bra lösningar på problemet. Visst kan man köra en USB hub men det ska tydligen inte vara riktigt "korrekt" i ljudsammanhang (Det kanske inte USB är ändå) Men så surfade jag runt på nätet och hittade en kille i USA som provat en USB repeter med Buffer minne i som funkade kanon enligt honom. Sagt som gjort, köpte just den han rekommenderade på Elfa för 398:- plus frakt. tror det landade på 475.-
Elfa art nr: 25-572-64
Funkar helt perfekt! Bara att rekommendera för dom som har liknade problem och inte har en Klämbox än. (Är på väg dock) |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
Edited by - Mschill on 2010/01/27 19:50:18 |
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2010/01/30 : 13:31:47
|
Fungerade det inte att dra en 9m lång kabel? |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2010/01/30 : 13:39:00
|
Maxlängden enligt specifikationen är väl 5 meter. Sedan kanske det går att få det att fungera ändå, men det är inte något som garanteras i alla fall. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Thermochron
Member
50 Posts |
Posted - 2010/02/02 : 19:32:36
|
Jag kan inte svära att jag har rätt, men jag har läst (källan hittar jag inte nu) och det verkar rimligt att det är såhär:
USB specificerar bland annat hur mycket ström en ansluten apparat får dra från USB-interfacet. Standarden specificerar också vilka spänningsnivåer en ansluten apparat måste finna sig vid att bli matad med.
Lägger man ihop USB-specifikationens krav på max ström, minsta spänningsnivå vid ansluten apparat och hur stort spänningsfall man får i sunkigast tillåtna (tunnaste tillåtna) kablar får man kanske 5M.
Själva dataöverföringen för USB är balanserad och borde tåla betydligt längre avstånd än 5M. Dessutom har åtminståne min DAC en egen nätdel, och borde alltså inte dra så mycket ström genom USB att den därmed sänker den "matningsspänning" som når DAC'en genom USB-kabeln.
Såhär borde det kunna vara, säg gärna emot mig ni som förstår bättre. |
|
|
|
Topic |
|