HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mätmikrofon, vilken?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/01/15 :  09:36:02  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Funderar på att inhandla en mikrofon och köpa FuzzMeasure, vilken mikrofon rekommenderar du?
Behöver inte vara någon speciellt "bra/dyr" mic, huvudsaken jag kan mäta lite på högtalarna/rummet.

Kommer koppla den till min MacBook, alltså behövs en mikrofonförstärkare också om jag förstått rätt (eftersom macen inte har tillräckligt med kräm i ut/ingången).




Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/15 :  09:55:20  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Här är ett bra ljudkort att börja med. Jag har ett sådant.
http://www.thomann.de/se/alesis_io2.htm
Tillsammans med denna mikrofon
http://www.thomann.de/se/behringer_ecm_8000.htm


Bra bok som behandlar mätningar;
http://www.amazon.com/Testing-Loudspeakers-Joseph-DAppolito/dp/1882580176


Kolla med kårbokhandeln på KTH. Jag och Andrén köpte våra böcker där.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/15 :  10:07:08  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Behringers mikrofon är ju välbeprövad och erkänt bra i hifisammanhang.
Annars har svalander en fin mikrofon, dock behövs några fler komponenter till den så du behöver vara lite elektronikkunnig.
http://www.svalander.se/shoppen/mik.htm

själv var jag bekväm och köpte XTZs mick med program. Enkelt.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/15 :  10:21:58  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
(XTZ) Jag har det också, de kompletterar varandra bra.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/01/15 :  10:40:03  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
PP: Upplever du XTZ mic som bättre än Behringer? Min Behringer har du fått mig att tvivla på...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/15 :  10:45:58  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Fördelen med XTZan är att den är kalibrerad med tillhörande
programvara. Behringermiken är dock bra upp till ca 6 kHz med en
bulle vid ca 12000 Hz på 3 dB om jag minns rätt. Det varierar lite
mellan exemplaren också. Dock kommer man inte billigare undan för
en "färdig" mikrofon som är så pass bra som Behringen faktiskt är.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/01/15 :  11:21:08  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Böcker behöver jag inte, har precis läst ut hela den boken ;) Sedan fanns det några att låna på biblioteket om jag måste färska upp minnet...

Ska kolla in XTZ! Tackar för tipsen

OBS, kommer inte in XTZ eller fyndbörsens hemsida just nu :S
Om man inte vill använda sig av XTZ mjukvara, fungerar det att bara köra micen till valfritt program? (vill undvika Windows :P)

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/

Edited by - Hornta on 2010/01/15 11:31:13
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/15 :  15:09:52  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Varför köpa en XTZ-mik om du inte ska använda mjukvaran? Mikrofonen har inte en rak tonkurva utan behöver sin tillhörande programvara för att kunna lita på mätningarna.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/15 :  15:15:43  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Måste väl finnas någon emulator till Mac så du kan köra windowsprogram ? Jag har för mig att det fanns stöd för windowsprogram i nyare MacOs men det kanske inte kommit än..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/01/15 :  16:05:57  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Det finns emulatorer till Macen för att köra windows, men hade ju varit skönt att slippa installera windows. tar bara upp massa onödig plats!
Jag heldiggar FuzzMeasure på OSX och hade gärna fortsatt använda det, istället för att installera windows och använda xtz-mjukvara.

Vad finns det för fler alternativ att köpa mik+förstärkare som passar till "alla" program?

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/01/15 :  16:11:48  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
PP: En lärare på LTU rekommenderade just ECM 8000 idag, med ett lämpligt mixerbord/ljudkort... kanske blir att köpa det ändå.

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/01/15 :  16:31:29  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Sitter kalibreringen för XTZ-micen inne i RA programmet eller är det en separat driver?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/15 :  17:45:39  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Med emulator menar jag inte att du ska installera windows utan med som Wine till linux, där emulerar du bara programmet.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Suomela
Starting Member

23 Posts

Posted - 2010/01/15 :  17:46:13  Show Profile Send Suomela a Private Message  Reply
Hej Hornta.

Behringer ECM8000 är ett rimligt alternativ men har vad jag förstår relativt stora avvik på frekvensrespons mellan olika enheter (se här).

Jag valde därför att köpa en kalibrerad variant från Cross-Spectrum Labs där den aktuella mikrofonen mäts upp och levereras med mätprotokoll och individuella kalibreringsfiler för 0/45/90° positionering. Dessa filer gör det möjligt att i vissa mätprogram (se REW nedan) kompensera för de uppmätta frekvensavviken för den aktuella mikrofonen.

Då ECM8000 är en kondensatormik behöver den spänningsmatas genom sk fantommatning för att fungera. Detta görs enklast genom separat ljudkort/mikrofonförstärkare med inbyggd "48V phantom power". Mitt val föll på en E-MU Tracker Pre USB 2.0 Audio Interface/Mobile Preamp som även inkluderar en "bundle" av intressant programvara.

Då jag själv kör pc har jag ingen erfarenhet av FuzzMeasure men vill avslutningsvis nämna Room EQ Wizard (REW) som ett alternativ under Mac OS X. Programmet är gratis och har ett eget användarforum på HomeTheaterShack.com där även programmets upphovsman deltar.


/Suomela
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/15 :  18:37:35  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Room Eq wizard är väl ett Javabaserat program vilket innebär att det fungerar på alla plattformar som stödjer Java, i praktiken fungerar det i stort sett till alla operativsystem. Dock tyckte jag att programmet var lite halvkrångligt, också mycket därför jag föredrar Xtz's program då det är väldigt simpelt.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/01/15 :  20:10:40  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Room Eq Wizard krångligt?
Då har du inte provat SIRP.
Det måste vara ett av dom mest användar ovänliga program som finns.
Förlåt Svante..
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/01/15 :  20:23:08  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Sitter kalibreringen för XTZ-micen inne i RA programmet eller är det en separat driver?

Pm:a Zalve, han bör ha koll...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/01/15 :  20:36:48  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Kalibreringen till en mikrofon är egentligen bara en textfil (med en kolumn för frekvens och en för magnitud), så det är ingen "drivrutin" det är frågan om. Fast det är iofs möjligt att man i XTZs program "gömt" kaliberingsfilen för den medföljande mikrofonen någonstans.

Men som sagt, ska man få riktigt bra resultat så måste man använda en kalibrerad mikrofon men de är dyra (och det är själva kalibreringen som kostar, mikrofonen i sig är inte dyr). Vill man inte lägga ned så stora pengar så är nog en ECM8000 det bästa alternativet (äger en själv sedan några år), Behringer verkar ha fått till tillverkningen så att det inte är allt för stora variatiner mellan exemplaren samtidigt som kurvan är relativt rak.
För normalt "husbehov" så räcker den rätt långt.

Kan ju vara värt att påpeka att det inte alls är självklart att en mikrofon avsed för mätändamål har en rak frekvenskurva, eftersom det normala ändå är att man använder en kalibreringsfil så är det nog oftast andra saker som prioriteras (ex. stabilitet i tid, temperatur osv).


Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/15 :  22:46:20  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
quote:
Room Eq Wizard krångligt?
Då har du inte provat SIRP.
Det måste vara ett av dom mest användar ovänliga program som finns.
Förlåt Svante..

Finns det två olika Sirp?
Den jag har testat är oerhört enkel att använda. Jag väntar bara på
att Svante skall lägga till import av kalibreringsfiler.

Jag har under många år använt Speaker Workshop. Fullständigt outstanding
både vad det gäller möjligheter och användar-ovänlighet.


Edited by - linnar on 2010/01/15 22:48:50
Go to Top of Page

Suomela
Starting Member

23 Posts

Posted - 2010/01/15 :  23:15:31  Show Profile Send Suomela a Private Message  Reply


Nedan bild illustrerar frekvensrespons för ett antal olika ECM8000 som Cross-Spectrum Labs hävdar ha mätt upp.


Som synes är spridningen relativt stor (+-5 dB) mellan de individuella mikrofonerna.

En "ouppmätt" ECM8000 kan köpas i Sverige för runt 800 kr inkl frakt. Själv betalade jag 935 kr + Postens avgifter 233 kr för den "Premium+" kalibrerade alternativet från Cross-Spectrum Labs, som utöver en "Mini-CD with frequency response data (.FRD format) and polar response data (Excel and .CSV formats)" även bifogar en "Microphone Frequency Response Measurement Report" för den aktuella mikrofonen.

Om det sedan är värt att investera närmare 400 kr för att få kalibreringsdata till en mikrofon som kan köpas för 800 kr - och då någon centimeters förflyttning av mikrofonen troligtvis ger större utslag på ens mätningar av lyssningsrummet än de avvik som redovisas i ovan bild - är upp till den enskilde att ta ställning till.


/Suomela
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/01/16 :  08:01:35  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
hmm... köper jag ECM8000 och en ljudkort får jag även med en DAC på köpet, vilket jag skulle vilja ha.... kör ifrån AirPort Express med 3.5mm -> RCA till förstärkaren. Så egentligen tjänar kanske jag på köpa det. Men hade varit bra att få den kalibrerad också, får se om jag får några kronor över för det.

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/16 :  10:48:56  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Om du använder Airport express då kan du ju köra Optisk kabel från denna till din stärkare, förutsatt då att du har optisk ingång på stärkaren, då använder du stärkarens inbyggda dac. Enkel och billig lösning som brukar resultera i ett bra resultat. Adapter från vanlig Toslink till 3,5mm optisk finns att köpa i din lokala stereobutik.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/01/16 :  11:30:01  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Vet, men McIntosh:en tar inte emot Toslink, har ingen inbygd DAC :/

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/16 :  11:57:16  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har själv ett par mätmikrofoner varav den senaste är från dBx och kostar 1000:- spänn. Alla mickarna drivs med 15 volt som verkar vara en standard för den typen av mikrofoner. Genelec har en serie digitala närfält högtalare och serien heter 8000. När man köper ett par sådana högtalare ingår ett datorprogram plus en mätmikrofon. Varje mikrofon har ett nummer som ska knappas in i mätprogrammet varvid programmet korrigerar mikrofons eventuella avvikelser. Det måste betyda att det är svårt att få varje mikrofon att bli exakt. Mickarna är ju säkert ganska billiga att tillverka så det är knappast förvånande.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2010/01/17 :  14:19:08  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Jag tillverkar mätmikrofoner. Kommer snart att börja med en försäljing.
För att allt skall bli rätt har jag två mätlådor för mikrofoner:
Ett "döddämpat" rum för de högre frekvenserna och ett rum som inte
tillåter en ljudvåg att breda ut sig. Den tillåter endast ett konstant
tryck vid varje frekvens under 100hz.
Genom att använda helt slutna lådor vid mätningen eleminerar man tillfälligheter.
Den stora slutna lådan tillåter att själva röret tas med i beräkningen.

Än så länge har jag bara provmätit.
Några effekter jag upptäckt är att ex.vis röret ökar på nivån över 10khz. Dvs om
man har en mikrofon som mäter helt rakt upp till 20khz utan att den sitter på något.
Om man placerar mikrofonen på ett 20cm långt rör kommer frkvenskurvan att stiga
från 10khz upp till 20khz med ca 3db.
En annan sak jag upptäckt är att kapseln WM61 från Panasonic är vädigt bra ur
kvalitétssynpunkt. Dvs de ger en väldigt liten spridning mellan olika kapslar.
Jag har mätt på 12 kapslar och de alla mäter i stort sett identiskt.

Jag blir förvånad när jag ser "Cross-Spectrum Labs" spridningskurvor här ovan.
Nästan så att man börjar misstänka någon slags reklam för att man skall köpa deras
tjänster.

Hur som helst så kan man med gott samvete köpa mikrofoner med WM61 som mätkapsel
om man skall mäta på vanligt vis. Upp till 120db klara kapslarna. Om man skall mäta
distorsion bör man hålla sig under 110db. Över 110db börja kapselns egen distorsion
bli en del av den synliga mätningen, vid 120db kan disten vara lika hög från kapseln
som från det man mäter och vid 130db börjar disten skjuta i höjden. Kapseln kan gå
sönder vid mätingar över 140-150db.

Man kan relativt enklet modifiera en WM61 kapsel för att kunna distmäta upp till 120-13db
utan att kapseln egen dist påverkar resultatet.
Jag har mätt dist på diksnthögtalare över 10khz där man kan se variationer mindre än 0,001%.


Här är en mätning där signalen ligger på 50hz och uppmätning sker
över hela registret. Texten "Amplitut (db)" är en bugg. Det skall
stå "Dist i %". Högtalaren är en 8 tummare i frifält.




Här är exakt samma mätning som. Det svarta är en ny mätning på exakt
samma sätt som det röda men med en tvättmaskin som står och går
18m längre bort med stängda dörrar emellan.




Samma mätning igen men här har dist-kurvan för ett Gamma 12 tums
element lagts in. Den röda är en KEF 8 tummare. Man ser att Gamma var
ett mycket underskattat element på sin tid.



(Texten är ur min mätmanual för Mätro-1)
Hur långt ner i procent går det mäta med denna utrustning?
Speaker Workshop anger 0,03% som lägsta mätvärde.
"Harmonic Distortion can be measured in speakers and amplifiers to approximately 0.03%."
Nedanstående mätning kanske kan skvallra lite om kapaciteten. Mätningen är gjord på en 30 år gammal ITT STC4000G. Disten ligger under 0,01% om det inte var för några dist-pikar som når upp till 0,015%. Mätsignalen påfördes vid 4khz så mätningen gjordes från 8khz. Men är det verkliga värden eller är det rester från elektronikens distorsion eller är det slumpmässiga störningar. Vid upprepade mätningar var distkurvan dock snarlik.





(Texten är ur min mätmanual för Mätro-1)
Kan det vara så att det är något annat som "fastnar" på
"pappret".
Vi gör en mätning med ett annat element. Om det inte är distorsion från elementet bör den nya kurvan vara snarlik den första
mätningen.
Det röda här nedan är en ny mätning av samma element som bilden närmast här ovan. Kurvorna är nästan identiska förutom att upplösningen har ändrats.
Bakom det röda syns en svartfärgad mätning. Det är ett betydligt mordernare diskantelement. Kurvorna för detta nya element ser helt annorlunda ut. Om det inte är elementens distorsion vi ser skulle inte kurvorna skilja sig så mycket åt, dom borde vara nästan identiska.

Denna mätning visar tre saker:
1. Det går att mäta harmonisk distorsion ända ner till under 0,02%
men räkna med att avvikelsen för sådana mätningar kan vara
stor. Över 0,3% garanterar upphovsmannen att avvikelsen är
minimal.
2. Det krävs absolut tystnad för sådan här mätning. Ingen får gå
runt, ingen spolande toalett, inga bilar som körs, inte ens långt
borta, det får inte blåsa ute osv.
3. Dom kunde förr också. Det äldre elementet har avsevärt lägre
distorsion.... Ok, skillnaden har ingen betydelse då vi är nere
på hypotetiska värden.






(Texten är ur min mätmanual för Mätro-1)
Var ligger minimiupplösningen för distmätning?
Inför denna mätning har de föreslagna mätinställningarna frångotts, Sample Rate är inställt på 96k och Sample Size på 256k dessutom har "Repeat Count" ställts till 5. Detta för att man skall kunna se varje liten pixel i grafen. Här skyr vi inga medel...

I den icke officiella handboken står det att minsta distorsionsnivå är 0,03% för harmonisk dist och för intermodulationsdist vid en mätning 1m från högtalaren.
För att utreda det gör vi en "specialmätning". Mikrofonen placeras 0,5 mm från membranet på en diskant för att nivån mellan oönskat bakgrunds ljud och ljud från elementet skall bli så stor som möjligt. Vidare har en diskant valts som faller kraftigt över 15khz för att distrester skall bli så låga som möjligt. Detta förfarande görs för att vi skall nå ner till lägsta möjliga distorsion. Ljudnivån läggs 20% från max tillåten mätvolym. Signalen påförs vid 10khz så att mätningen börjar runt 20khz. Resultatet syns nedan.
Vad säger resultatet oss? Jo, den grafiska upplösningen börjar närma sig sin gräns. Varje liten förändring är baserad på 0,001% som minsta mått. Alltså kan man inte, teoretiskt, gå under 0,001% distorsion (i verkligheten ligger minsta möjliga värde högre än så). Detta innebär att kurvan är som minst 0,001% tjock, det ser vi här nere på bilden i den röda "mattan" som sträcker sig upp mot 28khz.
Nu skall vi ta kurvan här nere med en "nypa salt". Ljudkortet klarar bara av signaler under 24khz, där över klipps allt bort. Frekvensbladet här nedan visar några pikar upp till 22khz. Mätningen görs från strax före andra övertonen vid 20khz och upp till 24khz därför ser vi övertonsrester här om än väldigt osäkra sådana då vi är farligt nära lägsta upplösning. Osäkerheten är med andra ord mycket stor. Den röda "mattan" som sträcker sig upp mot 28khz, vad är det då, om det bara går att mäta upp till 24khz? Jo, det lär vara Speaker Workshop's beräkningsrester. Programmet visar inte den upmätta kurvan som den är mätt rakt av. Det som mäts upp beräknas i ett antal formler och skrivs sedan ut på frekvensbladet. Beräkningarna slutar inte tvärt, den algoritm som kunstruktören använt låter kurvan gå vidare upp i frekvens av någont beräkningstekniskt skäl. Därför fortsätter "mattan" långt över den möjliga mätgränsen.
Nedanstående kurva läses av genom topparna på pikarna. Den högsta piken vid 20khz är på 0,02%. Ett antal, ligger på 0,003%. Där slutar det minsta mätvärdet. Tänk dock på att man är ute på hal is vid så här låga nivåer. Det är mycket möjligt att det är andra störningar vi ser utom piken vid 20khz.
Vad kan man säga annat än att en dator med ett mätprogram klarar av att mäta nästan otroligt bra.




Jag visar dessa distmätninga som exempel på hur bra WM61'an
egentligen är så länge man inte mäter med för hög volym.

Det finns mycket mer mätexempel i mätmanualen för Mätro-1:
[urlhttp://www.kensonpro.com/linnaraudio/linnar_matinstrument/matro1/matro_1_hur_mata/matro_sw_manual.htm[/url]

Edited by - linnar on 2010/01/17 14:36:53
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/11/03 :  14:09:52  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Det här med kalibrering. Är det sannolikt att man behöver kalibrera om sin mätmikrofon under en ansenlig framtid för hobbybruk? B&K hävdade att en av deras kapslar/mikrofoner skulle avvika max +/- 0.5 dB på 400 år som ett exempel. Finns det något ungefärligt riktvärde för detta fenomen?

J. Ullberg
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000