HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Mod av en Squeezebox receiver - nu med NOSDAC
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/12 :  20:12:12  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
För ett par veckor sedan inhandlades en :

Jag är inte helt överens med mig själv om den skall användas i huvudsystemet eller bli förpassad till matrummet.

Lite surfande på nätet avslöjade att det kanske fanns kanske lite mer väl-ljud att hämta med några enklare modifikationer.

Då alla saker som behövdes redan fanns i mina gömmor och det lätt går att återställa till original - så sattes lödkolven igång!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2010/01/15 09:17:37

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2010/01/12 :  20:42:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nu måste den väl vara varm.(kolven)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/12 :  21:06:27  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Lödkolven är varm!

Så här ser den unga damen ut utan sin topp!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2010/01/12 :  21:21:40  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Spännande att se vad du tar dig till McGyver! En klämbox står högst upp på inköpslistan ... För att sedan moddas till en riktigt bra transport!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/13 :  00:02:31  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Även om planen innefattar ett helt nytt PSU, så börjar vi med strömmatningen.

På ingången sitter det en 220µF/16V elektrolyt.
Denna fick lite hjälp av att ytterliggare 470µF monterades (över C133).

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/13 :  00:09:19  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Bytte RCA-kontakterna till en lite mer robust modell.

På denna bilden syns även att två 10µF elektrolyter från DACens utgång är borta!

/R

- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2010/01/13 00:09:59
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/13 :  00:12:37  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Nästa steg - mer avkoppling av DACens två matningsspänningar!

Två 10µF tantaler löddes direkt på chippets analoga- och digitala-matning.

/R

- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2010/01/13 09:05:42
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2010/01/13 :  00:21:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ska bli intressant och se om du hör nån skillnad senare.Jag har kört med batterimatning,men kunde inte höra nån skillnad.
Keep up the good work.

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2010/01/13 01:49:04
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/13 :  07:55:36  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Regulatorn till DACen får lite hjälp av en elektrolyt på 47µF.

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/13 :  08:04:46  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Så till det egentliga syftet med modifieringen - utgångskondensatorerna på DACen!

På utgången sitter original en 10µF elektrolyt följt av ett LC-filter. Enligt databladet för WM8501 så behövs normalt inget mer filter än det som finns inbyggt i chippet.
Jag kopplade helt enkelt förbi LC-filtret på kretskortet och monterade nya kondensatorer! (de tilltänkta hade fått ben, så fick köra en blandning av lyt + polypropp )

Kvällens övning blir att se över digitalutgången (montera trafo + ev. anpassning).

/R

- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2010/01/13 09:11:20
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/13 :  09:41:29  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag blir imponerad över folk som kan sådant här
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/13 :  10:57:27  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Jag blir mer imponerad av att folk törs ge sig på nya grejer å sabba garantin. Själv brukar jag iaf vänta tills garantin gått ut innan jag törs göra något.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/13 :  11:43:14  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
RuneStone: Som svar på garantifrågan, -Gillar din footer!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/13 :  11:50:28  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/01/13 :  14:12:36  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
hehe

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

viterbi
Member

231 Posts

Posted - 2010/01/13 :  14:17:35  Show Profile Send viterbi a Private Message  Reply
Snygg moddning, helt i min smak.
Jag tror att jag skulle göra likadant.
Ska du prova med en större serie reglerad nätdel??
En bra tyst nätdel ger bättre signal-brus.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/13 :  14:44:38  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Jag har lite tråkiga erfarenheter av switchade nätdelar så jag kommer att bygga en linjär variant.
Troligtvis blir det en enkel lösning med C-R-C + LM317/350 men vi får se var det slutar!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/14 :  09:13:20  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Efter en del testande med olika anpassningar mot drivkretsen och lite olika transformatorer, så slutade det med denna lilla transformator.

1:1 med bibehållna orginal filterkomponenter.

Resultatet på utgången:

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/14 :  09:14:06  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Damens baksida med de nya kontakterna.

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/14 :  09:24:05  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Resultatet då?

Tanken med modifieringen av analogutgången, var att se vad DACen (WM8501)kunde prestera!

Den låter helt ok för slö-/bakgrunds-lyssning, men är inget som kommer att köras i huvudsystemet.
En snabb jämförelse med DACen i min TEAC (VRDS10SE, TDA1547) klargjorde att det saknas en hel del attack och upplösning!

Om den låter bättre än original skall testas så fort tillfälle ges.

Hoppet om en plats i A-laget faller nu på hur digitalutgången presterar - jag skall bara jaga tag på en lämplig DAC, sedan skall detta provas!

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/14 :  20:46:19  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
.....eller får det plats med en annan DAC i lådan

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/01/14 :  21:11:01  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
.....eller får det plats med en annan DAC i lådan.

Misstänker att du redan fixat plats......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/14 :  23:28:30  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
Misstänker att du redan fixat plats.....

Ärligt talat så verkar nästan kortet vara förberett för detta!

Det blev två stycken stackade TDA1543 - en NOSDAC !

Passande hål för spänningsmatning fanns på kortet och I2S signalen krävde endast en liten bygling för att passa DACen.

Hade lite störningar från den ena WiFi-antennen, men en flytt av denna + avkopplingskondensatorer och en skärmplåt löste detta - nu spelar det riktigt nära vad jag kan leva med!

/R

- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2010/01/15 09:36:23
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2010/01/14 :  23:50:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Modigt må jag säga.Kör du med dubbla förstoringsglas eller..

Learning by burning..
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2010/01/15 :  00:07:12  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Det blev två stycken stackade TDA1543 - en NOSDAC !

Det tog inte så lång tid förrän du stoppade i en sådan .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/15 :  09:12:57  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Det är lite pilligt att löda, men med en smal spets så går det.

Man måste förtenna lite innan då man använt blyfritt lödtenn!

Här monterade jag TDA-chippen:

/R

- A. Kindsvater
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000