HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lite hjälp med HT trafo..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2010/01/10 :  12:27:28  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Hej.
Ska fortsätta bygga på PP - KT88;an..
Tänkte beställa trafon, men fastnade lite..Behöver lite hjälp :)

Enligt scemat ska jag ha en trafo som ger 370 V / 400 mA ut på sekundären..och ca 460-470 V ut efter likriktning.
Trafon som jag tänkte beställa har en sekundär ut på 360 V / 400 mA så det tycker jag är tillräckligt nära. Men den har ingen CT.. En del trafo's har ju t.ex. 350-0-350 (700 VCT?)
Skulle den trafon utan CT fungera? (0-360?) eller måste jag ha en 360-0-360?

Mvh. Daniel

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/10 :  13:00:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Den funkar. Trafar av typen 360-0-360 är mer avsedda för rörlikriktare.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2010/01/10 :  13:03:44  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Det som avgör om du behöver centertapp eller inte är hur nätdelen är uppbyggd
Man kan bygga en nätdel med fyra likriktardioder och enkel sekundärlindning, och man kan använda bara två dioder samt trafo med centertapp.

Båda ger ungefär samma sak egentligen, men är det rörlikriktare i förstärkaren skulle jag valt trafo med CT, annars blir det onödigt många rördioder

Kolla i schemat, eller varför inte posta schemat här!

Rörbävern hann visst först

Olle Norell

Edited by - mr.olle.norell on 2010/01/10 13:06:11
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2010/01/11 :  06:27:13  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Tackar :) Nätdelen är uppbyggd med 4 dioder så då blir det att beställa trafon med enkel sek. utan CT.

//Daniel
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/11 :  09:25:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Sowter har en väldigt bra sida som visar hur olika nätdelar ser ut med olika slags transformatorer. Där ser du också vilka resulterande strömmar och spänningar du får av olika kopplingar.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2010/01/11 :  20:31:49  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
quote:
är det rörlikriktare i förstärkaren skulle jag valt trafo med CT, annars blir det onödigt många rördioder

Om man inte använder sig av "hybrid Graetz bridge" då, exempel på Lundahls sidor, inskickat av Andrea Ciuffoli så det finns nog på hans sidor också. Det är en "vanlig" brygga, men två av dioderna är rördioder och de andra två (de närmast trafon brukar det vara) är sand-dioder. I kretsschemat på Lundahls sida är rördioden ritad som en dubbeldiod, men det kan ju lika gärna vara enkeldioder.
http://www.lundahl.se/catframe.html

Edit:Äsch, Lundahl kör med såna därna irriterande frames. Det blir inte så lätt att hitta till rätt ställe med den länken... Jag låter det stå kvar ovan för referens till hela Lundahlsiten, men du hittar kretsschemat på Hybrid Graetz bridge på http://www.lundahl.se/hybrid_pow.html

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2010/01/11 20:34:29
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000