Author |
Topic |
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2010/02/25 : 09:52:47
|
Riktigt riktigt tjusigt.
Hur kom du fram till den "märkliga" placeringen?
/JZ |
Signatur.. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2010/02/25 : 09:57:37
|
Mycket blod, svett och tårar...
Helt enkelt genom det klassiska knepet att ställa en av subbarna vid lyssningsposition, spela bastung musik och sedan gå runt i rummet och lyssna var basen låter bäst. Där det låter bäst ställer man subbarna.
Kan tyckas märkligt att ha en sub bakom frontarna och den andra snett bakom soffan, men hemma hos mig funkar det kanon. Hade samma lösning i min gamla lägenhet faktiskt. Denna placering ger den absolut jämnaste hörbara tonkurvan i rummet. Om det sedan mäter åt h-e vet jag inte, men jag litar på öronen i detta fallet.
Sambon tjatade nåt om presenter och fin middag när vi bar in horn nr två. Jag sa att jag ska bygga nya fronthögtalare... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/02/25 : 10:11:29
|
Stiligt!
Rent subjektivt, visst känns de mindre i verkligheten än på bilder och vad man kunde föreställa sig i början av projektet?! |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2010/02/25 : 10:34:53
|
Absolut! När man stod i garaget och snickrade ihop dem tyckte jag de var enorma! Det händer också lite grann när man har målat dem. Obehandlade ser de vansinnigt stora ut, men med "rätt" färg så smälter de in riktigt bra faktiskt!
De som varit hemma hos oss och tittat har faktiskt inte ens noterat att de står där förrän man säger till dem att titta ordentligt... Någon trodde det var en murstock och antog att de hörde till huset på nåt vänster... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
primpa
Member
90 Posts |
Posted - 2010/02/27 : 21:49:25
|
Härligt att det blev snyggt, bara att gratulera!
Får vi se sen om det blir nya frontar oxå :D |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2010/03/01 : 16:50:58
|
Testade lite sinusgrejer i helgen...
Körde en 30hz ton på rätt rejäl volym. Saker och ting rasslar och lever om i hela huset, luften slår en i magen, öronen blöder osv osv... Illamående och huvudvärk kom som ett brev på posten efter 30 sekunder! Dock inga missljud eller otyg från hornen, varken lådan eller dist från elementen.
Testade även ett par svep och 40,50 och 60hz toner. Verkar som att det finns en liten dipp mellan 40-55hz, inget som irriterar, dock inga toppar vad jag kan notera vilket är ett plus. Övergången mellan paneler och horn är sömlöst med svepet 20-120hz. Märker inget problem alls vid övergången - nice, då är delningen förmodligen helt ok utförd med endast öronen som verktyg! |
|
|
Topic |
|