HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Riktig 3D - som på bio
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/06 :  12:42:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ni som har varit på någon av dom få salongerna som kör med RealD system vet vad jag pratar om.
Visserligen tycker jag att effekterna är bättre med det gamla systemet (färgade glasögon) men resten är ljusårbättre!

Hemsystem lär komma i år men det ser ut som om man måste byta proj/spelare mot specmodeller.

Ni som har sett film i det här formatet, vad tycker ni?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/06 :  12:48:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Med polariserade brillor?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/06 :  13:03:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Prexis

http://sv.wikipedia.org/wiki/Real_D_Cinema

http://www.reald.com

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2010/01/06 13:04:36
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/06 :  13:22:52  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Visade "Spy kids 3D" när jag var maskinist förut, det var kul att se en
hel salong sträcka fram händerna för att fånga en utflygande metallkula

Nyligen såg jag "Upp". Fungerade rätt bra tycker jag. Blir lite yr i skallen
ibland på grund av de otydligare konturerna, men det är väl sådant man
får leva med...
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/01/06 :  13:36:16  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Har resan till jordens medelpunkt 3d på blueray. Funkar defenitivt inte klockrent men är trots detta riktigt roligt. Mupparna (syskonbarn) älskar den.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/06 :  13:42:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Svejk

Hemma vid så handlar det fortfarande om Anaglyft system, färgade glasögon.
Med det nuvarande systemet (RealD) så är bilden mer eller mindre perfekt!
Samma färger o nära på samma skärpa som i 2D.

Anaglyfiskt system klarar jag personligen inte av, då är jag hellre utan!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/01/06 :  13:52:02  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Såg en U2 konsert på 3D på biograf var troligen inte riktig 3D gittarhalsarna vart 10 meter långa ibland. Avatar vill jag se i 3D men då får jag åka till en annan stad, sura Filmstaden Örebro har inte 3D tyvärr


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/06 :  14:52:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Reald spelas in med två linser, så en närbild uppe vid snäckan ner mot kroppen kan säkerligen ge en sådan effekt :-)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/01/06 :  15:50:11  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Har sett en urtidsdjursfilm på planetariet i Köpenhamn
Avatar ihop med hela familjen i Ängelholm.
Naaaaaaaaaaaaaajssss

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/06 :  16:25:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har inte varit på Röda kvarn, men ryktet säger att det är en väldigt bra salong att se film i

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2010/01/06 :  16:39:42  Show Profile Send Thzar a Private Message  Reply
Röda Kvarn i Ängelholm har REAL3D.
Mycket fin biograf.

En nackdel de tar ej SF gratisbiljetter för 3D filmvisningarna.

De visar även konserter och opera i live om man så vill se det istället.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/01/06 :  16:48:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Läste det för ett tag sedan att dom fick RealD systemet

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2010/01/06 :  17:02:03  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply
Upplevelsen är klart bättre i många fall men tappar på skärpa, detaljer och krossad svärta i mörka scener.

Hoppas utvecklingen fortsätter och man kan lösa en del av de problem idag. Och att man främst tillämpar det som ett komplement till filmen och inte gör filmer med 3D-orgie som bara saknar innehåll.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/06 :  18:04:11  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Jag är tyvärr skeptisk beroende på att jag har dubbel monosyn och inte enkel stereosyn. Min hjärna kopplar inte ihop det, men som den fantastiska maskin det är så kompenserar hjärnan det på något vis. Jag går inte in i stolpar och kan fånga lyra med ett öga stängt. Prova det ni!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/01/06 :  18:15:20  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Då har vi samma huzze, kan ej se 3d. Alla såg på tv piraterna är man växte upp och jag bara satt och tänkte kul detta ju...
Fast när jag var mindre gick jag in i stolpar ;-)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/01/07 :  09:39:28  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Har sett en hel del 3D både på biografer och på mässor.
Har fått se demo på animerade filmer där de ändrat hur mkt 3D-effekten, dvs hur mkt ska det "sticka ut" ur bilden.
Det kan klart ge häftiga intryck när det kommer ut saker ur bilden, men i längden tröttnar man på det. Det gäller att lägga sig på en lagom nivå.
I Avatar så har det inte så mkt saker som flyger ut ur bilden utan mer använt sig av tekniken för att få djup i bilden.

Det finns ju 2 konkurrerande format, RealD som redan nämnts, och även Dolby 3D. http://www.dolby.com/professional/solutions/cinema/3d-digital-cinema.html
När jag såg U2 konserten så var det med dolbys system.

Men som ni säger man tappar ju skärpan i bilden och kommer inte upp i samma bildkvalite so i en 2D-film, men det löser de nog så småningom.

På mässan SID i LA 2008 fick jag se ett annat system, som med byggde på polariserade glasögon, men även en speciell duk, det blev riktigt bra, men eftersom det krävdes en speciell duk, som inte kunde användas till vanlig film då den var gråaktig, så tror jag inte det kommer att slå. Minns inte vad systemet hette, och kan inte hitta materialet från föreläsningen för tillfället.

3D kommer att komma mer och mer, har även sett 3D TV-skärmar som inte kräver glasögon, men de har en bit kvar innan de är bra nog. Även sett mindre skärmar som kan passa i mobila applikationer såsom Smartphones, riktigt imponerande faktiskt :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/01/07 :  12:59:16  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
"Avatar" dom för ett par 3D glasögon?
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2010/01/07 :  13:11:09  Show Profile Send Wiker a Private Message  Reply
höhö.... Såg Avatar i 3d på Royale i malmö. Sjukt ballt.

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/07 :  13:36:55  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
gcs
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/01/07 :  14:48:15  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
quote:
"Avatar" dom för ett par 3D glasögon?


360 kr på Röda Kvarn

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

VälLjud
F.d. Affe

116 Posts

Posted - 2010/01/10 :  17:46:22  Show Profile Send VälLjud a Private Message  Reply
Tjena Johan!

Jag gick med familjen och såg Avatar på Royal och det var verkligen en häftig upplevelse. Det blir verkligen ett måste att beställa ny blueray spelare och TV/projektor i framtiden.

Mvh.
Affe

Edited by - VälLjud on 2010/01/10 17:46:44
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/01/18 :  19:31:41  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Avatar borde väl egentligen heta AVATAR--Pochahontas in Space.... with a blue hue

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000