Author |
Topic |
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 14:16:33
|
Lurade i kompisen å bygga ett par modifierade HFLS1 för ett tag sen, nu har han även byggt en center med HFLS1 element med 2 basar.(D´appolito) Här har han dock standardfiltret i och det hörs ju om vi säger så...
SÅ ! ! !
är det någon vänlig själ som hade velat hjälpa oss räkna om filtret för 2 basar istället?
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 15:13:11
|
Hur är PL18 kopplade? Är det 4 eller 8 ohmsvarianten av PL18?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 16:22:06
|
VIFA PL18W009/08 Heter basen enligt min orderbekräftelse. Om han paralell eller seriekopplade dem vet jag inte 100% men jag tror han seriekopplade dem. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 17:43:25
|
Låter det väldigt basigt och som ett hål i mellanregistret?
Hur gjorde han med lådvolym och röret? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 17:52:29
|
Eftersom det är en helt ny konstruktion så bör väl hela rasket mätas upp för att det ska bli rätt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 21:33:46
|
Petter: i ärlighetens namn så har jag inte stenkoll på intrycken, då det går ganska långt mellan gångerna när vi faktiskt ser på film.. mest festa å musik som gäller;) Har för mig när han kasta ihop den att jag saknade allmänt nivå på hela mellan/basregistret..
Bernt: Jo givetvis hade de ju vart det bästa men riktigt så noga är det inte i detta fallet.. Mer göra om dem stora parametrarna i filtret att stämma för 2 basar antingen i serie lr paralell främst nivåmatchning och helst utan några allt för stora fel lr avvikelser... det mest är bättre än det som är nu...
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2010/01/07 : 22:03:18
|
Maglis har rätt i att det är enklast att koppla ur ett element. Då blir det ganska rätt i alla fall, men det känns väldigt fel att inte ha alla elementen inkopplade. Dessutom kommer väl det icke inkopplade elementet fungera som en sorts slavbas. Vad får det för effekter? Troligtvis inte så stora.
Eftersom vi pratar om en centerhögtalare så kan vi först fundera på om den skall spela full-range eller inte. Personligen så spelar jag aldrig center som fullrange (dvs delas aktivt i hemmabioförstärkaren), och då spelar inte lågbasen någon roll, så bas-portar tex blir inte så viktigt. Inte heller att lådan troligen har fel volym för att köra två baselement.
Dessutom så är det viktigaste för en center att spela upp just dialogen (ca 300-3000 Hz), så högt upp i diskanten är det inte lika känsligt att det blir rätt. Då kan man tänka sig att sätta in ett extra bas-filter (bara 2 komponenter i detta fall, en spole på 2.2mH i serie med ett bas-elementet och en kondensator på 10uF paralellt över elementet). Centern blir nu nära en 4 ohm högtalare, så det förutsätter att ditt slutsteg klarar av det, men det borde inte vara några problem om du delar aktivt. Impedansen blir snäll. Problemet du har kvar är att diskanten blir för svag i förhållande till basen. Delningen ligger högt, så upp till ca 2.5kHz spelar det på rätt bra, och då bör all dialog låta hyfsat bra. För att få mycket bättre så behöver man simulera om diskantfiltret. Man kan prova med att kortsluta över 4.7ohms motståndet i diskantfiltret. Det bör öka verkningsgraden till ungefär rätt nivå, men samtidigt påverkar det nog tonkurvan lite, men det blir nog inte så märkbart på en center-högtalare.
|
|
|
|
Topic |
|