HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tungdrivna högtalare!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/01/04 :  19:05:54  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Hejsan alla DIY:are!

Tänkte kolla med er vad ni tror gör mina TL-högtalare så tungdrivna. Jag har använt mig av ScanSpeak Illuminator-serien vid bygget, kan se byggtråd på minhembio: http://www.minhembio.com/oLjudet/

Eftersom jag har Watt-mätare på McIntoshen så har jag kollat hur tungdrivna de är. Glömde bort att göra det när jag hade utrustningen från universitetet hemma.
Både ritningar och delningfilter-layouten finns i minhembio-tråden.

Det är så att högtalarna endast lyckas spela ca 80 dB vid ca 1-2W, det är extremt tungt! Mellanbasen, som är mest tungdriven av elementen har en känslighet på 87,25 dB W/m...

Väldigt tacksam om någon har någon idé på hur man kan få upp känsligheten, eller är det konstruktionens svaghet att känsligheten blir så pass tung?

MVH Mikael

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/04 :  19:26:58  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Du nämner att du delar basen vid ca 300 Hz. Du kompenserar alltså för
baffelsteget med den enda seriespolen i basfiltret. Efterföljande
mätningar uppvisar en rätt stor hängmatta (höjd bas och diskant).
Alltså har du kompenserat för baffelsteget, det ger -6 dB jfr oändlig
baffel (som SS anger känsligheten i). Hängmattan ger ytterligare någon -dB.

87,25 - 6 - någon till dB = 80 dB

Edited by - PetterPersson on 2010/01/04 19:27:54
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/01/04 :  20:13:31  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
ahh, så sant! Det tänkte jag inte på... McIntoshen har inga problem att driva dem men det hade varit roligt att fler förstärkare ska kunna lira dem utan att bränna upp sig själv.

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/04 :  20:55:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag skulle vilja säga att du har valt synnerligen lågkänsliga högtalare, och en princip (TL) som dessutom bara ger en liten "putt" vid resonansen. Det är mycket dämpning i en TL. Som sagt ovan så äter ju ditt filter en hel del energi, så den resulterande verkningsgraden är extremt låg. Vill du ha högre verkningsgrad så skall du inte använda de elementen. Ett par B&C 10PS26 ger dig ca 15 dB högre verkningsgrad i ett par MLTL-lådor, och min personliga åsikt är att de är mycket bättre element. Det är såklart baserat på min smak.

Det är lätt att simulera TL i Hornresp. Både avsmalnande, raka och expanderande, med eller utan någon volym bakom elementet och med eller utan mass-loading (en port), och med eller utan offset-driver i pipans längd-riktning.

Prova dina basar i en MLTL eller kanske en TQWL. Båda de avstämningarna ger en anings bättre verkningsgrad, men kanske inte samma linjal-raka mätkurva.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/01/04 :  23:24:36  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Intressant kommentar!
Jag kommer förmodligen att bygga ett par stativare av elementen, som var den första tanken när jag beställde dem. och använda dessa lådor till några andra element.

angående MLTL och TQWL, ska kolla in dessa mera men har för mig att jag kolla in dessa innan jag började med projektet och hittade inte några konstruktioner som lockade mig.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/05 :  05:20:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Skoj projekt måste jag säga. Jag gillar dina ideer, och att du törs ge dig på transmissionslådor. TLare är betydligt bättre än basreflex i min värld, och jag skulle tro att dina Scanspeak är väldans bra element. När jag just läste min postning från igår så tycker jag att jag var en anings hård i mitt sätt att svara, jag fick inte fram det jag egentligen tänkte. Jag tycker att B&C 10PS26 är SÅÅÅ mycket bättre, när det gäller verkningsgrad.
Sedan är det en egenskap jag är mycket förtjust i.
Scanspeakarna ser ut att vara mycket intressanta element, och jag hajade till när jag såg dem på Hifikits hemsida första gången.

Jag undrar om baffelsteget är viktigt? skall de spela i ett vanligt bostadsrum så står de ju ändå i nån semi-hörnplacering, och får mycket stöd av väggar och golv?! De lär ju kunna prestera bas så att det räcker.

Hur låter din högtalare förutom den låga verkningsgraden?
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/01/05 :  09:22:28  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Riktigt roligt projekt! Man vill ju ha lite utmaning. hehe, jo jag förstod vad du menade ;) no worries.

Jo jag kom på det själv nu. När jag designade delningsfiltret var jag endast ute efter att få en sån bra kurva som möjligt, och då var högtalarelementen oinspelande :/ Nu när de är inspelade kan man välja högre delning och skippa konjugatlänken. Ska ta ett snack med läraren om det när skolan drar igång igen. Har bara lånat dessa spolar, kondensatorer... ska ta och beställa egna snart.

De låter faktiskt riktigt bra! Det är basen som blir lite väl häftig, pga att basen har en ganska tydlig ökning. Men det funkar efter att ha experimenterat med olika dämpningar i själv lådan och precis i mynningens port, mynningens dämpmängd gör en enorm skillnad! Annars har basen bra pondus, bra dynamik och går djup ner i frekvens.
Diskanten låter helt perfekt, alldeles lagomt detaljerad och har en klang som tilltalar mig, vet inte riktigt hur jag ska förklara.
Ljudbilden överlag är riktigt riktigt bra! Måste faktiskt säga att det är bland bästa jag hört i "prisklassen" (10-30k), enorm bredd, höjd och djup i musiken! SFCA har inte en chans här! natt och dag faktiskt...
Mellanregistret är lite i skymundan gentemot basen, men rösterna är ändå väldigt klara när musiken tillåter det. Allt låter väldigt naturligt, har en bra klang. Tror mellanregistret skulle må bra av en högre delning.

Högtalarna spelar all musik riktigt bra överlag, metal/rock är roligt att lyssna på igen. Man kan spela riktigt högt och ändå inte bli lyssningstrött, vilket inte gick på SFCA.

Men det mycket man kan förbättra! Vet redan nu flera saker jag vill prova att ändra, men tid är inte det man har mest av just nu... Ska låna hem lite utrustning för att mäta upp de olika elementen igen och jämföra dem nu mot oinspelade. Lär vara en ganska stor skillnad, det är det lyssningsmässigt iaf!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000