HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Lusig filändelse på hdd
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rambler
Member

93 Posts

Posted - 2010/01/02 :  22:40:54  Show Profile Send rambler a Private Message  Reply
Hej!
Vet inte om ja postat på rätt tråd men...men
Har en gamal d-link nas 313 som jag har haft liggandes ett tag.
Tänkte skaka liv i den men efter mycket om och men uptäckte ja att den är formaterad med ett format som heter RAW.
Vad är felet... har försökt att formatera om den.
Men det går inte.

Tacksam för lite stöd

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/01/02 :  23:40:16  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jag kommer inte ihåg exakt själv just nu men måste du inte partitionera en RAW (opartitionerat) innan du kan formatera?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/01/03 :  00:07:14  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Låter som sagt som om disken inte är partionerad. Du måste alltså skapa en eller flera partioner på den innan den kan formateras.
Go to Top of Page

rambler
Member

93 Posts

Posted - 2010/01/03 :  00:39:48  Show Profile Send rambler a Private Message  Reply
Hej igen!
Kommer åt disken i administrationsverktyg - datorhantering - diskhantering.
väljer att ta bort partition
skapar sedan en ny partition ntfs samt formarterar.
lika förbannat står det raw istället för ntfs när det ä klart.

Fattar ingenting..... har aldrig varit med om nått liknande
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/03 :  07:38:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Testa med http://partedmagic.com/ . Det brukar kunna lösa problemet. Det går även att köra en massa bra tester mm.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2010/01/03 :  13:02:04  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Om du menar en DNS-313 kan den väl inte köra NTFS? Hur kommer du åt den via "administrationsverktyg - datorhantering - diskhantering"?. Normalt formaterar du ju upp disken i en DNS-313 via webbinterfacet för NASen. Jag skulle dessutom tro att du i princip på sin höjd kan välja mellan ext2 eller ext3 om den fungerar som sina större bröder. Nåt NTFS finns troligen inte.

1. Logga in på NASen via webbinterfacet.
2. Skapa en ny volym med diskadministrationen och notera volymnamnet.
3. Mappa upp enheten från Windows som \\"NASens IP-adress"\"volymnamn" och du bör ha en tom enhet att göra vad du vill med.

Edited by - UrSv on 2010/01/03 13:02:47
Go to Top of Page

rambler
Member

93 Posts

Posted - 2010/01/03 :  13:30:17  Show Profile Send rambler a Private Message  Reply
1* körde den via usb som vanlig disk när ja kom åt den via administration.
2* ska testa att via webbinterfacet istället.
3* Jag sätter in den i routern å försöker på nytt...

Tack för tipsen....hör av mig igen om det blir problem
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000