HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Moccamaster eller obh nordica?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/01/05 :  09:46:15  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Idekaffes dekoffienerade kaffe finns (DeCaf för alla amerikaniserade) till sena kvällar!

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2010/01/05 :  11:03:59  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Inget av dom!! Presskanna ska det vara eller möjligtvis en perkolator.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2010/01/05 :  12:41:16  Show Profile Send jonny99 a Private Message  Reply
Jag gillar också presskanna, dock inte perkulatorkaffe.

Om man dricker mycket kaffe så bör man kanske tänka på att bryggkaffe är helt ofarligt när det gäller hjärt och kärlsjukdommar medan andra kaffebryggnigsmetoder kanske ökar risken för sådana sjukdomar http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/bryggkaffe-ofarligt-for-hjartat-1.596330.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/01/05 :  12:51:09  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Det de dricker i USA kan väl knappast liknas vid kaffe !?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/01/05 :  13:30:47  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Det de dricker i USA kan väl knappast liknas vid kaffe !?

Jag sa att det också kallades Decaf, men vi kan kalla det för avkoffeinerat kaffe då . Mao kaffe där koffeinet är avlägsnat, kaffe smakar det fortfarande.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/05 :  17:56:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
kaffe smakar det fortfarande
Fast det är gränsfall...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/01/05 :  18:04:32  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Ska Det va mer kaffe per kopp i Mm?
Verkade lite tunnt det första jag gjorde-dock lite godare än vanligt tycker jag.Får en lätt metallisk bismak tycker jag-vad kan det bero på tro? har varit så en längre tid.Borde kanske mala bönor i stället så det blir färskare.Går inte så mycket kaffe här så ett halvkilo är ju inte fräsht genom hela packetet liksom.
Tänkte köpa ett sånt goldfilter också så småningom.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/05 :  18:18:18  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Flög med Brittish Airlines. Frugan tog kaffe, jag te.
Mitt var mörkare, kaffet kunde man läsa texten på utsidan av pappmuggen
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/01/05 :  18:19:55  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
quote:
Det de dricker i USA kan väl knappast liknas vid kaffe !?


Det där är en fördom. "Vardagskaffet" är kanske lite urvattnat men det finns mycket gott att få tag på. Lite som den amerikanska ölen som är godare än all europeisk med möjligt undantag för tjeckisk...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/01/05 :  21:19:15  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Klart det är en fördom...men svenskt vardagskaffe är inte urvattnat och det sätter s.a.s. ribban. Undantagen bekräftar regeln.

Tänk vad tråkiga alla diskussioner skulle bli utan fördomar.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2010/01/05 :  22:21:07  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Jag har inte märkt att kaffet blir tunt i Mm. Det finns ju en flärp på filterhållaren som man ställer in om man brygger många koppar eller få.
Vi har använt en Krupps-kvarn ett bra tag. Den är ganska pålitlig, liten och rätt billig. Nymalt kaffe är ju bäst.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/01/10 :  12:57:42  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Blanda 1 till 6 som startpunkt. Variera därifrån. Min erfarenhet med egen malning och MM är att det blir rejält gott kaffe, med bra bönor. De Matteo är kalasbra och Haugaard är euforiskt bra.
När du maler och brygger, försök att få fram syran i kaffet, om den nu har det. Strunta i allt mörkrostat för bryggning. Går bra till MokaBryggare till exempel.
Det är syran som bär fram de andra smakerna, och du dödar syran när du mörkrostar.

Malningen, för finmalet, ingen syra och rätt så "svart" smak. För grovmalet, ingen smak.
Mängden vatten ger en variation åt samma håll, för lite vatten, för "svart" smak och dödar syran. För mycket, ja blaskigt, lite smak.

Men, syran, den är målet.

Om du köper bönor löst, kolla när de är rostade. Ibland får du kaffen som är över halvåret gammalt fast du köper snobbkaffe. Säg 250-400 kronor kilot.
Jag köper det inte om det är mer än 2, kanske 3 månader gammalt. Hitta något som är nyrostatet, det står på påsen om du köper lösa bönor i finkaffeaffären.

Men, det är roligt hur smakerna diffar så vilt. I finaffären där jag handlar så dissar jag det ägeren verkligen gillar för brygg. Han gillar harare sun dried tror jag det är, den
är rakt av äcklig i min bok. :)

Men oj, glömde ju säga grattis, in i en godis värld.

Jag bodde i Oz ett tag, tog med flickvännen på semester, hon menade på att bryggkaffe var äckligt, vägrade dricka annat än espresso med och utan mjölk.
Sen fick hon smaka finkaffe, bryggt på MM, efter det drack hon bara bryggkaffe. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/01/10 :  15:02:01  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
1 till 6 ??Nu är jag inte med
Har kommit på att 5 skopor(den som följde med) till 6 koppar verkar bli bra.Verkar som att den metallsmaken jag kände kom när det blev för tunnt.
Kör bara mellanrost jag-hittils..
Men nog fasen blev det klart bättre kaffe med Mm än med den gamla-ojoj!
Den känns väldigt mild nu fastän man blandar starkare.mmm.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/01/10 :  16:45:15  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Jo, volymmått alltså, en dl mald kaffe, 6 dl vatten. 1 till 6, kaffe vatten till volym.
Där brukar jag börja med okända kaffen, jag använder inte skopan som följer med, måttar kaffet med matskedsmått, 15 ml, måttar
vatten med dl mått. :) Det fungerar bra.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/01/10 :  17:04:25  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Vattnet grabbar och tjejer - vattnet...

Tyvärr kan man inte göra så mycket åt det som kommer ur kranen, men vid resonemang om kaffe och kaffesmaker bör man ha i minnet att det aldrig går att jämföra smaken av två likadana bryggningar med vatten från olika källor. Det alltså enbart att prova sig fram med sitt vatten för att få det kaffe som man tycker om.

Ett par exempel ur verkliga livet:

1) På landet blir Classic Sveabrygg eller Gevalia E-brygg godast. Brygger vi med samma kaffe som hemma - Franskrost blir det enbart beskt. Hemma blir kaffesorterna från landet smaklösa i största allmännhet.

2) En kompis var för nu ganska många år sedan representant för ett av våra vanligare och välrenommerade kaffemärken. Rosteriet justerade rostningen för att göra kaffet godare. Det var bara det att där min kompis bodde smakade kaffet med den nya rostningen apa. Detta påpekades för rosteriet som inte trodde honom - hos dem var det så gott så. Det slutade med att kompisen åkte till rosteriet med en dunk vatten hemifrån för att visa hur kaffet smakade där han bodde. Och rosteriet höll med när de bryggt kaffet med hans vatten - det smakade apa! Rosteriet justerade sortimentet.

Kopp!
/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/01/10 :  18:28:17  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Vi får börja brygga med destillerat vatten då så vi har en gemensam referens...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/01/10 :  18:45:56  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Huuu!
Det var i starkaste laget för mig.
1dl till 6dl blev 5 koppar och ca 4,5 skopor.
6 koppar och 5 släta skopor funkar bäst för mig.
Nu har jag använt gevalia mellanrost,annars så har jag bara haft Löfbergs lila mellanrost som jag nog kanske föredrar.-eller rättare sagt är van vid...
Vill ha nåt som blir sådär Gött i smaken som nymalet kaffe luktar,fast utan för mycke beskhet.Fan va svårt det var att beskriva då
Rund och krämig smak fast milt på nåt vis.Ärs va svårt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/01/10 :  19:03:10  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Som i alla fall ger övning färdighet. Man får lära känna sin bryggare, vilka kaffesorter som funkar, malning, mått och vatten. Sedan är det bara att börja testa/öva. En bra bryggare i sig gör inte per automatik gott kaffe...
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/01/10 :  19:05:38  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Skojjar du

Hmm-har märkt det ja.
Verkar va många faktorer som spelar in-för många!
Bara att börja testa sig fram alltså

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/01/10 :  21:19:14  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Jag kör 1 till 6 på så gott som alla kaffen, men jag maler själv, det kaffet är inte så "beskt" gissar jag, därför kör man starkare, eller jag gör det i alla fall, men som sagt, syrligheten, den måste fram hur du än gör, annars missar du mycket av den smak som finns.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2010/01/10 :  22:05:32  Show Profile Send Melker a Private Message  Reply
quote:
Har kommit på att 5 skopor(den som följde med) till 6 koppar verkar bli bra.


Det står ju i MM manualen att man ska ta antalet koppar - 1 skopor kaffe.

Halmstad
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/01/10 :  23:31:23  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Såg det nu ja.
8 skopor på 10 koppar eller 1 under antalet koppar.
HA-då funkade ialla fall det då.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2010/01/19 :  10:22:59  Show Profile Send om.s a Private Message  Reply
Har selv bryggt mitt kaffe de siste 15 årene på en og samme Moccamaster, den funker like bra idag som da den var ny, dette er en investering for fremtiden og godt kaffe, hvilket ni er bedre på i Sverige enn i Norge, Zoega´s ...

En interessant artikkel om Moccamaster

http://www.dagbladet.no/2010/01/13/tema/klikk/bolig/interior/hus/9902376/
http://www.klikk.no/bolig/interior/article528032.ece

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2010/01/19 10:55:23
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2010/01/28 :  15:27:50  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Nu är även ett swiss goldfilter beställt + 2 olika sorters baffebönor.
Ska bli himlans spännande att testa alltså
Va inte så speciellt dyrt...

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/01/28 :  16:37:13  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Se där ja. Varje gång denna tråden bumpas blir jag sugen på kaffe... Men rapportera gärna dina intryck av guldfiltret.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000