HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Direktdrift elektrostater med GM70
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/12/14 :  00:50:03  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Den gamla tråden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=50906&whichpage=2&SearchTerms=gm70

är låst så jag får börja på en ny!
Kortfattat går det hela ut på följande:
Direktdrift av en av världens absolut bästa högtalare.
Skala bort distortionsskapande komponenter och ersätt med det mest linjära och musikaliska man kan tänka sig, money is no issue.

Fyra st GM70 impedansanpassas med varsin speciallindad transformator innan dom kopplas till varisn statorplatta. GM70 röret har drossellast så dubbla svinget är möjligt på utgången.

Har simulerat nätdelen RCLCLC+C+C.. och fick 19mV rippel på matningsspänningen vilket är lågt med tanke på att matningsspänningen ligger på 1300Volt!!
Förvånad själv, och ja det var en del pyssel innan jag fick till det.
Lite overkill egentligen med tanke på att rören kommer att vara kopplade i push pull så allt rippel dämpas i stort sett bort ändå.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/12/14 :  08:48:14  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Kul att du är igång(igen)! Ska bli spännande, har för mig att det var Sowter du och Mats köpte.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/12/14 12:08:41
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/12/14 :  10:39:48  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Förstår inget av det tekniska men rör direkt på elekrostater skall vara magi.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2009/12/14 :  12:31:14  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jovisst, det var Sowter. 4 stadiga järnklumpar per kanal.

Det är inte alldeles enkelt att bygga transformatorer för de spänningarna och impedansnivåerna vi rör oss med så det blev precis som i ESL-63 en transformator per platta som körs i parafeed och därmed behävs även en rejäl drossel per rör. Drosslarna är gjorda för single end och använder Sowter's största kärnor.

Om man skall vara noga så är det ingen direktdrift utan en högspänningsdrift vi talar om. Problemet vi vill gå runt är att vi kör med normala rörförstärkare med nedtransformering följt av en större upptransformering igen i högtalarna. Det verkar ju då logiskt att ta bort onödig omtransformering i två led och istället köra med en liten upptransformering istället. Ren direktdrift med +/- 4kV känns inte så lockande trots allt.
Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2009/12/14 :  18:51:05  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
ESL63, 988, 989, 2904 samt 2905 modellen (i stort sett identiska elektriskt) har en upptransformering på 100:1, våra större sowter trafar är ca 3,5:1
Skall mäta impedans ikväll!! SÅ kommer en bild på komponenterna till nätdelen :-)

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/12/16 :  08:32:29  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Jag skissade den här när vi diskuterade ämnet för läääänge sedan:

Grundprincipen bör vara denna men då naturligtvis med separata anoddrosslar istf den inritade PP:n.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2009/12/16 :  22:41:15  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Japp! Det är så det kommer bli ungefär.Det är ju drivsidan som man kan fundera på om man vil ha push pull eller single end.
Lasten 2.2n är jag lite osäker på ... jag skulle ha plottat den impedanskurvan men har inte kommit till mätstadiet då jag inte har rätt källimpedans och spänning ännu... jobbar på det!

/esl

Innovare necesse est.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000