HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Brummande anti brummare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/12/11 :  17:27:15  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Byggde ihop en fin liten låda ida som gör underverk för ens ljud men vad är det?

Kul att så många gissade var det var men här är svaret.

Japps Det är en anti brum jag byggde att ha mellan datorn och förstärkaren men tråkigt nog gick den idén i små bitar. Funkar kanon på lägre volum ( lite över normal lyssnings volym) Men vrider vi på låter dem som aliens försöker kommunicera med mig. Får ta och felsöka lite.

-Fakta om den då.
-Är från början en FGA40 från monacor som jag slet isär satte i en snyggare låda.
-Fick tillverka egen front och bak i 3 mm plast.
-Bytade ut intern kablaget mot 2 kablar av samma kvalisort men med olika sorters skärmning.
-Gav den ordentliga RCA kontakter med.

Bilder









Vad lådan var till innan.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?

Edited by - Dennis on 2009/12/13 13:56:16

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2009/12/11 :  17:44:33  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
En DAC?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/12/11 :  17:46:46  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Bra gissning men tyvärr inte rätt. Ingen strömförsörjning men det finns ändå trafo....

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/12/11 :  18:03:00  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Någon form av skiljetrafogrunka!?

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/12/11 :  18:05:28  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
AAh lite åt det hållet.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/11 :  18:25:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Trafovolymkontroll

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/12/11 :  19:05:28  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag tror att det är en M/S matris inbyggd en s.k stereobreddare.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/12/11 :  19:42:19  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
RIAA
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/12/11 :  19:44:19  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
En burk med något i

Edit: Glömde att skriva att den ser välbyggd och snygg ut


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2009/12/11 19:49:14
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/12/11 :  20:39:02  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Step up trafo?

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/12/11 :  21:53:02  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag tror också att det är en step up för MC puppor. Vad ska man ha en M/S matris till som jag tidigare föreslog, om man nu inte är lika tokig som jag. Jag har nämligen själv en sådan matris.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/11 :  22:40:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
En centrifugaliseringsinjektor eller ingenting.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2009/12/12 :  00:49:24  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
En Aluminiserat Krüssifissadünskonsfinuska med avkylande fartränder?
Håller med om att den ser välbyggd ut men det är förutsättningen för att en Krüssifissadünskonsfinuska överhuvudtaget ska fungera! Minsta slarv så nada, finito, no funktion!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/12/12 :  00:59:43  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det är väl något ljudförbättrande, som är placerat i en snygg burk.... och i en stereoversion.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2009/12/12 :  01:07:38  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Ja det ser ju ut som en linje isolationstransformator 1:1 eller möjligen en impedans omvandlare. Bra att ha ibland.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/12/12 :  09:53:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
men men men!!! Det finns väl inga ljudförbättrare; du kan ju inte återställa dåligt ljud till originalet eller åt originalhållet.

Jag tror att det är en Scheuysspendylregulator.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/12/14 :  18:55:04  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Kan vara en Chesmagylventil?
Du vill ha galvanisk skiljning av signalen och slippa brum?
Men varför inte ha en traf där den hör hemma, nämligen i nätdelen och mittuttag till flytande jord?
Till en AV stärkare med 30in och utgångar så räcker det med denna enda nättraf.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/12/15 :  20:29:46  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
För har testad denna lilla pryl i orginal utförande och det funkade kanon. har ett litet brum och den kommer från datorn. Testade FGA 40 och då försvann det. så jag byggde mig en bättre och på lite över normal lyssningsvolym hörs inte brummandet.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000