HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Problem med gammal tuner, hjälp...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2009/12/11 :  15:52:08  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
Hej

Jag har ett problem med min gamla Sanyo T55 tuner som jag köpte billigt, se länk:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77485

Igår när jag kopplade in den tillsammans med slutsteget och försteget från samma serie så tappade den signalen ett flertal ggr och enda sättet att få tillbaka signalen var att koppla över till AM och sedan tillbaka till FM.

Jag försökte först att vrida inställningsratten fram och tillbaka och även att prova de olika kanalerna som var förinställda men signalen vägrade komma tillbaka innan jag ändrade till AM och tillbaka till FM.

Under kvällen rengjordes tunern än en gång på insidan och samtliga kontakter på baksidan rengjordes noggrant, även alla antennkontakterna.

Idag påbörjades en ny radiolyssning och jag trodde att problemet var löst efter den grundliga rengöringen men efter ca 4 timmar med radion i bakgrunden tappades signalen igen. Signalen kom tillbaka efter omkoppling till AM och sedan FM igen och sedan var det tillbaka till gårdagen igen med max 10 minuter lyssning mellan signalbortfall.

Kan även nämna att när detta händer blir tunern helt tyst, displayen visar att samma signal och frekvens är kvar men signalstyrkemätaren är nere på noll och stereolampan är släckt.

Någon här inne som har en aning om vad som kan ha gått fel med tunern?

A balanced diet is a cookie in each hand.

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2009/12/11 :  19:19:29  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
Prova först med att spraya AM-FM omkopplaren.Och när du ändå är i farten spraya mutingen också.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2009/12/11 :  20:54:32  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
OK, tack för tipset.

AM/FM omkopplaren har jag sprayat från insidan när jag öppnade den men kan ju alltid prova från utsidan också.
Mutingknappen har jag inte kollat så noga mer än att den inte verkar funka.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2009/12/11 :  21:53:02  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
Nja,du ska försöka hitta ett litet hål i omkopplarhuset på insidan av tunern att spraya i.Det kan ibland vara svårt att få in elektroniksprayen,så man får göra om det några gånger ibland för att sprayen ska "komma åt".
Att spraya från utsidan på en vridomkopplare brukar bara göra att den går lite lättare att vrida,men det är kontakterna inuti som man vill att sprayen ska komma åt.
Om mutingknappen inte funkar alls-desto större anledning att spraya den också!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000