HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tappat horn som basfälla?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2009/12/10 :  08:46:53  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
En liten fråga: Jag har 2 st tappade horn till min hembioanläggning.
Då jag inte spelar på dem vid musiklyssning, utan bara på mina öppna bafflar med annan förstärkare, fungerar de då som basfällor?

Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/10 :  08:53:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Om du kortsluter terminalerna så att konrörelse förhindras. Denna
absorbent är väldigt smalbandig och risken är att om du inte prickar
in en rumsresonans så kommer hornet i självsvängning vilket förlänger
efterklangstiden om hornet är odämpat.
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2009/12/10 :  12:09:52  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Petter: Jag funderade på något lock att sätta över öppningen.
tror du det skulle fungera. Mina tappade horn är de cylindriska du föreslog till mig för länge sedan

Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/12/10 :  12:20:42  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Okej. Sätter du lock för öppningen blir det ju bara en sluten cylinder, hur tänkte du då...
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2009/12/10 :  12:53:40  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Jo det var så att mina tappade horn stod på ett ställe och fungerade väl som basfällor, men efter att jag fick lägga ett ned på en helt annan plats i rummet, så har jag fått en topp någonstans runt 90 - 100 Hz. Om jag då stoppar isolering i öppningen så har jag väl ändå en basfälla i det tappade hornet? Men om jag sätter ett stabilt lock för öppningen, så blir det väl ingen basfälla?
Sen får jag laborera lite med placeringen av de tappade hornen så de fungerar med stereon, samt ta av locken då det blir filmvisning.

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000