HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga om H-baffel till V-baffel?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/12/09 :  14:44:48  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Funderar på att bygga om mina H-basar till V-basar. Dvs, sätta in ett extra 15" element i varje låda och bygga om dem till V-form.

Vad kan jag förvänta mig av denna operation rent ljudmässigt?

Kommer koppla elementen i 4 ohm, så jag kommer få ut mer effekt ur steget och antagligen avlasta elementen en aning iom seriekopplingen...

Hur blir det med resonanser? Kommer jag att få nån elak peak någonstans? I dag kör jag delningen runt 80-90hz akustiskt och har inga missljud. Kör med 24db aktivt filter...

Sedan problem två:

Behöver jag räkna på detta eller är det bara att smälla ihop en baffel som funkar med de måtten som elementen har? Någon speciell vinkel som bafflarna ska ha, eller är det bara att köra så att magneter och allt får tillräckligt med plats?

Kom gärna med förslag, vore roligt att prova och det blir inte farligt dyrt om det inte blir bra heller...

Just det, det är Eminence Alpha 15 vi pratar om som elementval.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/12/09 :  15:38:19  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Jag tycker intuitionen säger platt baffel i och med utsläckningsvinsterna åt sidorna.

Du skulle ju kanske kunna testa att göra fyra platta. Sen när du hittat bästa vinkeln/formationen så skruvar du fast de fyra platta till två pilar.

Edited by - Sundström on 2009/12/09 15:39:02
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/12/09 :  16:16:55  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Är ju en idé, men tyvärr så begränsas man lite av att det är ett vanligt vardagsrum grejerna ska stå i. Att bygga på höjden är inte tillåtet av lagstiftande församling i dagsläget... Och något maktskifte kommer nog inte att ske på den fronten heller...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/12/09 :  18:59:57  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Du kanske skulle testa W-bafflar? De blir rätt kompakta med dipolmått mätt!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/12/09 :  19:42:01  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Har kollat W-baffel, men oroar mig lite grann för de rätt elaka resonanser som brukar uppstå med den konstruktionen. Speciellt då över 100hz, men med skarp delning kanske det kan funka?

Vore ju kungligt med att bra simuleringsprogram för dipolbas, har tyvärr inte hittat nåt som funkar...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/12/09 :  20:04:34  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Mina w-bafflar har jag tröttnat på. Kan bero på att jag kör med billiga element. De går inte så djupt som jag just nu vill, de tappar också mycket vid 50 hz. Jag gör nog platta-bafflar som ger möjlighet till högre delning (mer flexibilitet).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000