HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Högtalarbygge, FE208E Back Loaded Horn Type
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2009/11/18 :  12:09:28  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Funderar på att bygga enligt länk, vill gärna ha åsikter från er proffs om bygget på länken:
http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/recom_enclose/208ez_enclrev.pdf

Har sökt och läst mycket positivt men vill veta om det finns några negativa också?

Är den känslig för val av förstärkare?

Bör man komplettera med diskant?

Tack

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2009/12/04 23:41:05

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/11/18 :  13:47:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Har sökt och läst mycket positivt men vill veta om det finns några negativa också?

Är den känslig för val av förstärkare?

Bör man komplettera med diskant?



Det negativa är ju begränsad bas-output. Då elementen har väldigt låg xmax så kan man lätt få dem att dista i basområdet. Jag tror tex att Yello på hög volym på dessa skulle bli en ganska trist upplevelse.
de kan kräva lite av en förstärkare, då de har en skyhög upplösning och oftast trivs bäst med lite högre källimppedans. Därav den vanliga drivningen med rör-förstärkare och gärna entaktskoplade triod-rörisar.

Det är en personlig sak med diskantbehovet. Är du 50+ och såg The Who live allt för många gånger som ung så behöver du inga diskanter. Är du ung med bra hörsel så kan det vara klokt med ett par diskanter.

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2009/11/18 :  14:00:44  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Det negativa är ju begränsad bas-output. Då elementen har väldigt låg xmax så kan man lätt få dem att dista i basområdet. Jag tror tex att Yello på hög volym på dessa skulle bli en ganska trist upplevelse.



Intressant, jag fick uppfattingen att de kunde lämna väldigt bra med bas?
Hur högt menar du med hög volym, jag bor i lägenhet och brukar inte spela med allt för hög volym...

Hur är det med sweetspot, har hört att den kan vara väldigt begränsad med horn?

Hur är det med sweetspotten på denna högtalaren?


Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2009/11/18 14:15:23
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/11/18 :  14:06:09  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Du kan nog knappast bunta ihop varenda hornkontruktion i en hög och sedan tro att alla har samma egenskaper. Circlo skrev om den hornkonstruktionen du länkade till, vilket inte betyder att alla horn nödvändigtvis har de beskrivna egenskaperna.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2009/11/18 :  14:15:22  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ska man vara brutalt uppriktig så är nog inte konstruktionen i länken mycket till horn i egentlig bemärkelse (därmed inte sagt något om ljudkvalitén). Jag tycker mig se ett direktstrålande element vars baksida lastas av någon sorts expanderande pipa vars syfte är att hjälpa till under kanske 100Hz eller så.

Begränsad sweetspot med horn kan jag tänka mig gäller frontladdade hornsystem där spridningen är begränsad på ett väldigt konkret sätt, här är ju som sagt elementen direktstrålande vid de flesta frekvenser.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2009/11/18 :  15:41:28  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tack för input!

Om jag ska ha en T900A diskant (eller liknande) var sätter jag den då?
Hamnar den ovanpå lådan?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2009/11/18 :  15:50:32  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Det där är i praktiken mest en kvartsvågspipa med lite ojämn hornladdning säg över 70-80 Hz eller så. Det kan låta bra ändå, den ser ju väldigt välstagad ut. Men för att vara "riktiga" bashorn så talar vi om Klipshhorn och uppåt dvs volymer om 500L och mer.

"Små" horn som Klispch La Scala på bara 200 Liter klarar sig genom att ha en ganska långslagig 15" element som klarar sig ganska bra på egen hand i sluten låda.

Fostex är 8" och hamnar i en öppen (veckad) baffel när horn och kvartsvågspipan lagt av.

Fast i lägenet lär det vara grannarna som begränsar
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2009/11/18 :  19:41:53  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
DrBoar: tack för klargörandet!

Antar att mdf är rekommenderat att bygga i?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/11/18 :  20:05:33  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Spånskiva luktar bättre både under och efter arbetet. Jag körde med 2,2 mm spånskiva förut...men nu verkar det vara tunna skivor med dämplim emellan som gäller??? Vad säger ni som är duktiga?

Och större fria ytor stagas. Och nej, mina tänkta storhorn är inte byggda än.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/11/18 :  20:09:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
2,2 mm, är inte det tunnt nog
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/11/18 :  20:15:21  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
http://www.sonido.hu/eng/home.htm .Är ett trevligt alternativ till Fostex om man vill ha en golvis med hög verkningsgrad,ett såkallat bakladdat "horn".Byggde mina i 22mm Björkplywood ,här behövs heller ingen lös diskant

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/11/18 :  20:19:18  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
quote:
Därav den vanliga drivningen med rör-förstärkare och gärna entaktskoplade triod-rörisar.




d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/19 :  17:43:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har bara att hålla med Jazskägget - våra Sonidohorn är trevliga tingestar. Dock, som med de flesta horn ska man inte förvänta sig att avgrundsdjup bas. Jag tycker å andra sidan att jag inte fattas mycket bas men det kan vara som en dels kriver, att lådorna inte enbart arbetar som horn utan som TL, basrefles, kvartvågspipa mm mm.

Dock börjar Sonido sätta rätt priser på sina element, men än så länge tycker vi nog att priserna, visavi den höga kvaliteten är låga.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/11/19 :  18:16:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Med hjälp av Hornresp och ett par B&C 12PE32 kan man få massor av bas, hög verkningsgrad och nått att fylla upp golvytan med. Ett par B&C DE250 plus ME90 horn plus ett delningsfilter så är du hemma. Då har du mycket av allt som gör horn roliga. Skyhög verkningsgrad, skyhög detaljeringsgrad och upplösning, massor av attack massor av spelglädje.

Visst, det är inget litet mysbygge, men mys har aldrig skapat hjältar och hårda män.

Jag gillar PA-element. De har alla de egenskaper som utmärker bredbandselement utom just det stora omfånget. De har hög verkningsgrad, hög upplösnig och en levande karaktär. Man tänker mindre på hifi och mer på musik, när man spelar på sådana saker. Mer Metallica och Bob Dylan än sippa trendiga och obskyra audiofilvax.

De kan dessutom spela hur högt som helst och riva väggar med sin bas. Det gillar jag. Bas skall inte höras, den skall kännas. Stå framför ett trumset och lyssna!!!

18SOUND, B&C, JBL, BEYMA och i värsta fall EMINENCE är alla märken som funkar bra. Eminence är då budgetvarianten i sammanhanget.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2009/11/19 :  20:52:13  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Circlomannen: det låter perfekt för min lägenhet

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/11/19 :  23:04:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Sladbarn: Inga riktiga bashorn är någonsin lämpade för lägenhet!

Stora, högljudda och mycket dynamiska, är alla egenskaper som gör dem olämpliga. Fruar/sambos/flickvänner och grannar hatar oftast riktiga bashorn.

Tackvare Tom Danleys brillians så kan man få sitt lystmäte av domedagsbas ur vettigt stora lådor med hjälp av tappade horn, men även dom kan ofta växa sig stora och elaka redan på designstadiet.
Det är roligt med horn, men sällan "passande" eller "vettigt".
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/11/20 :  07:29:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Klart man både kan bygga och ha horn i lägenhet

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=75804&whichpage=1
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2009/11/20 :  16:37:16  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Hehe, ni är smått galna, me like, särskilt P.Persson har ju några skruvar lösa

För att jag inte ska missuppfatta, när det gäller aktuell högtalarkonstruktion,
spelar det någon större roll om jag använder MDF, spån eller plywood?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/11/20 :  18:29:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag gillar plywood bäst. Spånplatta funkar, men MDF är för hårt och får ofta en gäll klang.

Det är mina egna erfarenheter och min personliga preferens.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/11/21 :  09:48:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Plywood är bra, spån behöver du dessutom inte förborra, vilket
underlättar. Beroende på hornets frekvensomfång bör du överväga att
använda dämplim mellan två tunna skivor för att undvika strukturella
vibrationner inom hornets arbetsområde, som skapar resonanta ljud
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2009/11/21 :  10:58:19  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Okej, jag googlade och det finns lite olika alterativ, något som är bra och prisvärt som
du kan rekommendera?

Härligt med sol idag

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/11/21 :  11:55:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Hehe, ni är smått galna, me like, särskilt P.Persson har ju några skruvar lösa


Han som är så snäll!

Jag har haft horn i olika varianter i lägenhet man får helt enkelt anpassa sig och göra det bästa av situationen. Det jag har nu är en kvartsvågs pipa visst räknas det som horn med nöd och näppe men det lämnar vi därhän.

När jag läste tråden så märker man direkt att det finns två läger BAS och vi som nöjer oss med det vi får, jag tycker att du skall fundera på hur långt du är beredd att gå för det kan bli en lång väg innan du blir klar.

Jag föredrar björkplywood alla dagar i veckan men man kan använda Luan/Luana/Meranti plywood (många namn på samma träslag) det har snarlika egenskaper som björk det kan också vara billigare.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2009/11/21 :  19:10:02  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Ett par Imperial är inte fel.
Dom fyller inte bara lyssningsrummet med bas utan hela lägenheten
å även grannens lägenhet.

Dom är inte det optimala bas hornen men levererar tillräckligt för att grannarna ska ruttna när man drar på.

Instegs storleken på horn är 500L


Kolla även in Linnars horn
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70530&SearchTerms=gard,horn

Detta horn behöver dock en potent topp.

I Imperialerna däremot spelar basen frammåt så att man kan klara sig med en 15" till bas å mid och en 1" driver från mid och uppåt.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2009/12/04 :  23:45:48  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Har köpt ett par Fostex FE208E Av Mickeman (bilder kommer)
http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/fe208ez.pdf

Det är tänkt att högtalarlådan ska vara av denna typen (samma som i 1:a posten)
http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/recom_enclose/208ez_enclrev.pdf

Hade tänkt bygga i 19 mm spånskiva, ska börja fundera över vilka mått som ska ändras
på lådan eftersom den är framtagen för 18 mm tjocklek.

Jag ändrade trådtiteln till en lite mer passande. Reserverar mig för att bygget kan
komma att ta ett tag :)

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2009/12/05 :  00:25:56  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Fråga: Har tittat på ritningen nu och det är inte många mått som kommer att ändras mer än 1-2mm vilket jag inte tror spelar någon större roll. Biten som den gröna pilen pekar på kommer dock att flyttas 10mm framåt, det kanske jag ska undvika?


Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2009/12/05 :  23:19:07  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Ska jag tolka tystnaden som att det går lika bra ändån?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000