Author |
Topic |
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2010/11/22 : 20:29:29
|
quote: Nu får jag nöja mig med ett par små 300L stativare
Jojo Tobbe, jag är riktigt avundsjuk på Dig, de fina Tanoymonitorerna hade varit en prydnad var som helst, vansinigt roliga att spela musik på också antar jag, Du kan ju ha dem som bakhögtalare om Du snickrar dessa horn i Petters skala, dvs allting X 2,54, då blir det 2st 21" basar i varje litet horn.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2010/11/22 : 20:48:21
|
quote: Det blir lite trångt på baffeln men skall få plats
.
Det här påminner om ugglan "Helge" i barnprogrammet "Från till A-Ö" med Birgitta Andersson, på sjuttiotalet någon gång...
Vad vinner man på att köra med två mindre baselement istället för ett större?
Den fysiska storleken på lådan är inget problem för min del ... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/11/22 : 20:55:20
|
quote: Hemligheter Petter?
Ja, man ska inte visa alla kort på en gång
quote: Säg som det är, Du hade kört exakt samma mått, fast i tum så det blivit åter en travershögtalare och så hade Du återigen fått mig att framstå som en producent av fjollhögtalare.
Näe, det var inte min mening. Jag hade byggt den mycket enklare men yttermåtten hade nog inte blivit lika estetiskt tilltalande även om volymen hade blivit ungefär desamma. Veckningen skiljer. Därför är jag mycket nyfiken på resultatet av denna veckning och hur den påverkar tonkurvan jfr. en simulering.
quote: Den ganska stora kammaren är för att få plats med ett längre horn, som synes har jag ritat in det lilla tractrixhornet från faital, jättebra men jag tänkte vi skulle hitta på en hyffsat lättbygd variant av ett riktigt Westlakehorn, det får plats, sedan vill jag lämna möjlighet för eventuella byggare att använda de element de vill och lämna utrymme för dämpning i kammaren.
...och för att få ett akustiskt lågpassfilter va...
quote: Som Du ser Petter så är hornlängden ca 2,9m, altså en liten bit under 30Hz medans i denna första skiss så är munnen ganska liten, jag tror nog ändå att jag provbygger det första paret efter denna modell, lite finslipning först men ändå ganska nära denna ritning.
Ingvar
Jag får den till 273 cm om frontkammaren är borträknad, men bara man vet själv utifrån sin egen erfarenhet hur veck påverkar den akustiska längden så är det ju lungt och du har mitt fulla förtroende på att du har koll på vad du gör. Hur som helst får jag också f3 vid 30 Hz med hornet du gjort ritning till vilket visar att du nått ditt mål, oavsett om vi räknar olika eller inte.
Ser fram mot fortsättningen |
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2010/11/22 : 21:04:22
|
Den slutgiltiga frågan borde bli, kan man spela M E T A L på dessa ?
I så fall så blir det ett säkert köp ifrån min sida
Måste ha något som kan ersätta mina SCAD Vigoroso, nu när man i framtiden kan möjligtvis få plats med ett par riktiga högtalare. |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2010/11/22 : 21:52:46
|
den där faital drivern är väldigt lik 18ljuds hd125a hur är spridningen på tratten du har ingvar? kul tråd detta blivit bygg nu |
18 ska de va.
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/11/22 : 22:50:37
|
quote: Det här påminner om ugglan "Helge" i barnprogrammet "Från till A-Ö" med Birgitta Andersson, på sjuttiotalet någon gång...
PG!, jag trodde vi skulle låta bli att påminna almänheten om hur gamla vi är.
Man vinner egentligen inget, tror jag, med fler små element, men denna 8" är så gräsligt rolig och har fungerat så bra i allt jag testat/använt den till så jag ville prova den här hornvarianten och få hyffsad systemkänslighet för ganska lite slantar i ett dockskåpsformat.
quote:
...och för att få ett akustiskt lågpassfilter va...
Jo självklart, det är ju lite iden bakom kammaren, och möjligheten att dämpa kraftiga mellanregisterreflexer, hänger väl med sedan tiden man byggde med 9710 och Coral beta8 etc.
quote: oavsett om vi räknar olika eller inte.
Det har jag nog koll på, utom 7+4, det blir nästan alltid 32 för mig eller ibland 16,5.
quote: Den slutgiltiga frågan borde bli, kan man spela M E T A L på dessa
Nej det går nog inte alls, dessa högtalare är nog endast lämpade för diskret trubadurmusik av t.ex Lemmy Killmister eller Brant Bjork.
Classe!, jag har inte kollat den 18sound driver Du relaterar till men Faital är en av världens största oem-tillverkare (faktiskt världens största uppköpare av neodymium-magnetmaterial) så det är inte alls omöjligt att de tillverkar drivers åt italienska kamrater.
Det korta tractrixhornet sprider nominellt 80x70 grader, har smalnat avsevärt över 10khz men är väldigt snällt, inga skarpa kanter i spridningen som CD-horn oftast har.
Ingvar
|
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/11/23 : 12:51:37
|
Putsat på avslutet lite, samt kompletterad måttsättning:
Måttsättning front:
Mått innerväggar:
Ingvar
|
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2010/11/23 : 18:28:30
|
Trevligt, bygg på nu Ingvar. Har googlat runt lite på Faital Pro tillverkaren, och dom verkar verkligen kunna sina saker. Konstigt att man inte ens visste om dom förens du tog upp dom här
Helt klart en tillverkare att räkna med.
Vad kommer känsligheten samt effekttåligheten att bli ?
Kommer man att kunna spela starkt |
Edited by - tian on 2010/11/23 18:33:21 |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/11/23 : 20:15:56
|
Ja Faital tillverkar en hel del kul element.
Det här blir ingen riktig "spela högt" historia, känsligheten stannar på ca 101 dB och termisk limit blir ca 130 dB vid ca 50 Hz, detta är utan hornets bidrag, där får Petter hjälpa till, borde dock räcka till "mjukmetal" om man sitter jättenära.
Effekttåligheten hamnar på ca 400W aes, 800W peak, med 8PR200 elementet.
Ingvar |
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2010/11/23 : 20:32:02
|
quote: Det här blir ingen riktig "spela högt" historia, känsligheten stannar på ca 101 dB och termisk limit blir ca 130 dB vid ca 50 Hz, detta är utan hornets bidrag, där får Petter hjälpa till, borde dock räcka till "mjukmetal" om man sitter jättenära.
Effekttåligheten hamnar på ca 400W aes, 800W peak, med 8PR200 elementet.
Hehe, ja, det kanske kan duga till vardagarna iaf
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2010/11/23 : 21:23:54
|
Rätt lagom för hemmamiljö skulle jag säga att det blir. Gott om kraftresurser men inte i absurdum. Här är en graf som visar hur högt man kan lira vid varje frekvens. I Röd del begränsar konutslaget och i Svart del begränsar effekttåligheten (antaget att man lirar musik och inte rosa brus). Stora dippen vid 100 Hz beror på att direktljudet och hornet från hornet är i motfas. Därav är jag mycket nyfiken på vad veckningen kommer göra. Är den rätt utförd kan dippen vid 100 och ~50 jämnas ut mycket.
|
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2010/11/23 : 21:49:10
|
Men om man skulle vilja ha värre så har ju Faital Pro även 15", så en dubbel 15" version av Ingvars bygge kanske skulle räcka lite längre in på SPL ligan |
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2010/11/25 : 17:48:20
|
Jaha, dom borde väl vara färdiga nu så man kan beställa ett par
|
Edited by - tian on 2010/11/25 17:48:53 |
|
|
Elgstrand
Member
473 Posts |
Posted - 2010/11/25 : 21:30:17
|
Ojoj nu snickrar han så det rycker ur öronen! |
Its not about vintage, its about good music. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/11/25 : 22:38:20
|
Nä!
Jag har varit på afterwork med mina arbetskamrater, sågade massor av bitar och insåg sedan att jag skulle ha numrerat/märkt upp så jag hade haft en chans att veta vilken bit som passade var.
Försöker reda ut detta i morgon och startar bygget så snart jag kan.
Ingvar |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2010/11/26 : 11:14:12
|
Petter: 8PR200 klarar bara 200W AES 400W peak. Du är galen som kör 800W genom ett stackars litet neodymelement.
Ska bli ett intressant horn. Såg att Danley använder två 8PR200 i sin SM60 till basen. Så pålitliga element lär det nog vara. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2010/11/26 : 20:25:09
|
quote: Petter: 8PR200 klarar bara 200W AES 400W peak. Du är galen som kör 800W genom ett stackars litet neodymelement.
Nja, Hornet har ju två element och i simuleringen ovan ingår därför just två element. 200W AES och 400W "Maximum Power Handling" där det definieras som 3 dB över AES, inte PEAK-effekt, utan något som ska kunna jämföras med rätt hårt komprimerad musik. |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2010/11/26 : 21:39:25
|
Max effekt är per element i Hornresp. Man dubblar därmed inte inmatad siffra för två element. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2010/11/26 : 21:47:01
|
Aha, okej. My bad, då har jag lärt mig något nytt idag |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2010/11/27 : 21:13:21
|
Hur går det med projektet? |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/11/27 : 23:54:06
|
Framåt, i en äldre herres tempo, alla bitar sågade, fräsning av vinklar och försänkningar kvar innan montering. Tidsplanen är att de skall, till Brittmaries oförtäckta lycka, stå i ett vardagsrum i Kungsbacka på tisdag eftermiddag.
Ingvar |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2010/11/28 : 00:08:57
|
Jag är helt säker på att hon tindrar av förväntan ... |
Waf, Waf!
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/11/28 : 00:40:36
|
Jo visst tindrar hon Marina, det tycker jag ni kvinnor lyckas göra mest hela tiden, jag tror dock inte att Brittmarie tindrar i väntan på de nya hornen, kanske något annat?
Jag har försökt mig på det här tindrandet själv, det känns lite orättvist att Ni skall ha monopol på det, men när jag tindrar som bäst och kollar i spegeln så ser jag att det skulle ta mig ... Zeb MacCahan göra bättre, får nog gå en kurs.
Ingvar |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2010/11/30 : 18:58:18
|
Har förliknad mig med ugglan "Helge".
Hur går det? |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2010/11/30 : 19:40:47
|
Tyvärr så är det så här, Herr Jeppson, att en här på forumet inte helt obekant skäggig tidsoptimist har sysslat med en massa trams, byggt styrskåp till maskiner, hängt på krogen (påstår att han installerar saker där men Ni kan ju fråga Brittmarie vad hon tror) Bytt hjul på sin tramsiga bil, om den nu är fyrhjulsdriven kunde väl det vänta?
Kontentan är således att dessa Helgehögtalarna säkert inte finns här hemma att leka i före torsdag innestående vecka, finns möjligen något trevligt rum med klösmöbler att hyra in sig i i skåneland?
Katten |
|
|
Topic |
|