HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Två Halmstadflyttar och en björn i Nissan
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 40

bugared
Member

135 Posts

Posted - 2013/08/11 :  12:40:40  Show Profile Send bugared a Private Message  Reply
Jag vill ha en rejäl bas som matchar mina Gunsinger i garaget
Bert
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2013/08/11 :  14:39:05  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Ja Kristoffer, det är Morel, EW638,, väldigt roligt element.
Det gick bra igår, Du är välkommen nästa passage.

Både 18 och 21" basar finns som kit, de är dock avsedda för: 18" rent scenbruk och 21" primärt biosalonger.

Till Dina Gunsinger Bert, behövs nog horn, allt annat blir för långsamt och bluddrigt, THAM15 kan vara en rolig väg, har lite kul Faital 15" liggande, även 12" tror jag, kollar i morgon.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/08/11 :  19:05:07  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Vad är det för 21" bas kit då ? Lät intressant :)
Skriv här alt maila eller pm !
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/08/11 :  21:17:51  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Hej Ingvar!

Jag skulle behöva lite Mundorf-kondingar och motstånd - har du lust att kränga några till mig?

/Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

bugared
Member

135 Posts

Posted - 2013/08/12 :  05:28:39  Show Profile Send bugared a Private Message  Reply
Hej Ingvar jag kom på att vi diskuterat mitt garage tidigare,det var Rogen vi pratade om då skulle bygga om mina Gunsinger den kanske är ett bättre alternativ än en separat bas ?
Bert
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2013/08/12 :  07:19:12  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Inga problem Pontus, maila vad Du behöver, ingvar@manovi.se

ROG är väldigt rolig, jag skulle välja det alternativet men det gör inte riktigt samma sak som en THAM15 med t.ex 15HP1020.
Har elementen till bägge varianterna hemma.

Ingvar

Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2013/08/12 :  22:01:50  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Gott!

Du har mail

/P

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2013/08/15 :  21:34:41  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Dom där skulle jag vilja provlyssna!
Har du någon tid över under sensommaren kanske?

Bugared: det står ett par ROG inte allt för långt ifrån dig, om det var hemma hos dig jag hämtade GAS steget, om du vill provlyssna.

Mvh Klas

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2013/08/16 :  06:44:55  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Tid ordnar vi väl Klas. Hör bara av Dig när det passar.

Ingvar

Go to Top of Page

bugared
Member

135 Posts

Posted - 2013/08/16 :  22:32:23  Show Profile Send bugared a Private Message  Reply
Hej det stämmer det var här du hämtade steget funkar det bra var det Rog du skulle ha det till? Jag har ju Gunsinger i garaget men saknar lite bas dom drivs av ett steg som jag köpte av Ingvar en prototyp av H.K Citation tror jag han sa 2x200 watt ett fruktansvärt ös det är så att det blir fysiskt när man ökar på lite,bor ju granne med ett behandlingshem så det är gött att kunna överösta domär det stor skillnad på Gunsinger och Rogen?
Bert
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2013/08/22 :  21:31:02  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jaja, när jag skall beskriva ett nytt bygge tenderar det att fara iväg i allehanda superlativer, (om det har lyckats, i min smak) jag blir rent euforisk och tragglar floskler i ett lyckorus, det har Ni ju sett här och var i denna lilla tråd.

Inte nu.

Jag har burit bort alla andra högtalare (lögn, ett par Jake finns i gästrummet) dessa får bli här, tills vidare.

Nota Bene! De kräver sin förstärkare, 4 ohm och erbarmlig känslighet, ca 91dB.

Men, lyssna, kom och lyssna, det är roligt.

Ingvar

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2013/08/22 :  22:09:08  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det kan månne vara på sin plats att berätta att jag från slutet atv September kommer att kunna leverera Fostex element till snickrande vänner.

Där finns ju dels en massa trevliga bredbandare och fantastiska diskanter och drivers, lite Alnico varianter här och där, och så finns ju den här, som jag längtar efter:

31,5", jag har sett och hört dessa 80cm stora basar i mitten av 70 talet, de kommer snart hit igen, är månne fjolleriperioden över?

Ingvar

Go to Top of Page

No Frills Audio
Member

94 Posts

Posted - 2013/08/23 :  08:33:01  Show Profile  Visit No Frills Audio's Homepage Send No Frills Audio a Private Message  Reply
Kul!

Petter - Claes - Bernt --- www.no-frills-audio.se

Cavemanklanen - Catacombs - Barabbas - Beyma - FaitalPro - Fostex - Monacor - Mundorf
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/08/23 :  08:33:20  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Dom basarna är riktigt fina. Tyvärr så kostar dom lite för mycket. Ska du ta och bygga något skoj med dom? Ett par infrahorn kanske? ;)

Musik är livet
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2013/08/26 :  20:26:09  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Ingvar: Då ska jag höra av mig när allt har lugnat sig lite här hemma, har lite funderingar för framtiden att gå igenom med :]

Bugared: Om det bara är mer bas du vill ha så tror jag att en annan lösning är värd att titta på, men jag bytte ut mina gunsinger efter att haft ett par rog hemma.
Dom står i bollebygd om du skulle vilja provlyssna.

www.noiseoferror.se
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2013/08/28 :  23:48:21  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Fostex FW800HS har jag varit i närkontakt med om jag inte minns helt fel så fanns de på studio 56 en gång i tiden fyra st hade de i 3000liters lådor .

De är gigantiska som ett paraply om man vill ha en referens till storlek. Jag skulle gärna vilja ha ett par av dessa mest för att de är så brutala i storlek .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2013/10/27 :  21:26:27  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Long time no seat som BS sa innan han började spela, hovet 7/5 1988, har inte varit här på ett tag.
Grubblat om vad jag sysslar med/skall syssla med.

Nåväl, högtaleri får det fortfarande vara, så länge benen bär, primärt konstruera för diy och leverera byggsatser till den som vill ha det.

Vi skall dock först promenera genom ett stålbad, åtminstone för min del då jag med den enfaldiges envishet har skrikit mig hes om enkla filter, det gör jag fortfarande. Jag har däremot gått ett steg tillbaks till läroböckerna och tittat ordentligt på zobel länkar, impedanskorrigeringsfilter kan de också kallas, bygg inte högtalare utan sådana!

Inte speciellt kostsamt, om vi inte pratar om högtalare för stadiumnivåer, ganska enkelt att räkna, gör obegripliga skillnader, ändå finns de inte i många kommersiella högtalare under en halv årslön eller så.

Vi börjar med den lille Jake högtalaren som finns ett par sidor upp i tråden och ser vad som händer. Inte idag dock, nu skall jag ta ett glas vin och fortsätta åldras i en behaglig takt.

Ingvar

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7896 Posts

Posted - 2013/10/28 :  13:18:08  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Håller med, en hyfsat platt impedanskurva är A och O för att filterfunktionen ska bli som man tänkt sig. Gäller enligt min erfarenhet både enkla och mer komplexa filter, även om det yttrar sig på lite olika vis. När jag ändå är i farten vill jag slå ett slag för bruket av spartrafos i delningsfilter där element med väldigt olika känslighet ska lira ihop, med spartrafos ökar impedansen kvadratiskt och man kan alltså få en väldigt jämn impedanskurva om man shuntar ner den till 8 ohm, samtidigt som elementet/drivern "ser" en väldigt låg källimpedans.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/10/28 :  16:50:04  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Hej och välkommen tillbaka efter en kort paus från forumet. Ser fram emot att få se dina nya konstruktioner.

Musik är livet
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2013/10/28 :  19:15:59  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
[quote][Rosor är röda, violer är blå. Trioder är billigare än en middag för två. /quote]

Å andra sidan är det trevligt att bjuda sin hustru på en middag, köper man även rosor så har man skaffat sig carte blanche för ytterligare två hornbyggen i vardagsrummet.

Ingvar

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7896 Posts

Posted - 2013/10/28 :  21:37:37  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Horn är, enligt min högst personliga erfarenhet, billigare är fruar...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2013/10/28 :  21:58:28  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jag kombinerar, det är värt dubbeljobb, nödlögner och skrumplever.

Ingvar

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/11/02 :  10:09:33  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Nu var det ett tag sen man såg en ny högtalare ! Så kom igen å visa
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2013/11/09 :  10:58:04  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Ingvar: impedanskorrigering kanske är något för mig med, när jag ändå skall testa lite annat?

Har förresten lagt undan en helt färskpressad skiva till herrn, om han klarar modern musik på cd :)

/klas

www.noiseoferror.se
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2013/12/21 :  20:54:43  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Vad händer här ?

Har Ingvar tagit otillåten semester
Go to Top of Page
Page: of 40 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000