Author |
Topic |
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2012/10/27 : 09:26:48
|
Exakt så hade jag tänkt Anders, 8st i ett gemensamt horn, inga mellanväggar så att slitsen som utgör halsen blir stående i stället.
Med den större volymen och munarean bör det bli linjärt ner under 100Hz.
Skall först spela in dessa små och se vad det finns kapacitet och vad hornet har för felBrister.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/10/27 : 10:01:06
|
well... great minds think alike :) det blir ju intressant spridning, och känslighet, klart intressant ! elementkostnaden är ju även den mindre än för riktigt bra motsvarigheter i ett klassiskt 2-vägs system. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2012/10/27 : 10:17:43
|
Självklart bör det stackas! Och linjekällor är ju dagens melodi:) |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2012/10/27 : 10:25:39
|
För att spara jobb skulle man ju då kunna vrida den första halvan av hornet ett kvarts varv så att även de väggarna går från topp till botten. |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/10/27 : 10:41:04
|
Jag vevade igång Hornresp och kände lite på vad man kan göra med 8 st Faital Pro 3Fe22 i en linjekälla-BLH. Det ser ut att kunna bli riktigt kul. Bra återgivning nedåt 70 Hz är inget problem. Summeringsdippen går att minimera påtagligt med hjälp av lite väl placerat dämpmatrial. Tror det skulle kunna bli riktigt skoj.
Jag tycker ett hyperboliskt horn på 90 cm längd och 6000 cm2 mynningsyta såg fint ut.
Postar inga simmar i Ingvars tråd om inte han själv ber mig. Vill inte spamma ner alla trådar på HF med mina Hornresp-simmar.
Jättekul bygge Ingvar!!! Dessa vill jag verkligen lyssna på! Helt i min smak. Jag är som jag sagt innan - rejält imponerad av dessa söta bredbandare och tvekar inte att ersätta både mellanregiser och diskanthorn med dessa små söta 3Fe22. De kan spela löjligt högt om man bara delar dem runt 200 - 300 Hz nånstans. I ett par Horn borde de kunna spela direkt smärtsamt högt utan att tappa andan. En egenskap jag inte brukar tillskriva 3-tums bredbandare.
Mvh Johannes. |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2012/10/27 : 13:13:38
|
quote: Vill inte spamma ner alla trådar på HF med mina Hornresp-simmar.
Det vill jag
Ingvar: skoj!! tack för att du delar me dig! |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/10/27 : 14:30:22
|
Spamma på Johannes!
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/10/27 : 15:31:43
|
Har haft fullt up, inte hunnit lyssna egentligen, idag har Patrick och jag burit och monterat ett biljardbord och snart måste jag till Square och fixa kablar.
En liten rast blev här dock så jag spelade en stund på Hildinghornen.
De har inte gått mer än ett par timmar ännu men det är löjligt roligt att lyssna på, så jag tänkte bara mäta en gång snabbt, lite för att kontrollera om det är som jag tror även i ett lite mer objektivt perspektiv.
Helt oinspelade, rakt framför elementet, ca 20cm, ser det ut så här.
Ingvar |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/10/27 : 21:48:22
|
Ett tidigt utkast. Jag satsade på en viss poppig karaktär med puckeln en liten bit ovan 100 Hz. Meningen är att maximera midbas-attack och känslan av smäll i trummor och liknande.
Den uppåt fallande återgivningen är såklart bara ett bevis på att förenklade matematiska modeller alltid är den absoluta sanningen och att man skall akta sig att "tolka" utifrån erfarenhet och andra subjektiva och därmed felaktiga metoder.
Med några nävar dämpmatrial så kommer det mesta av den där summeringsdippen att försvinna, och högtalaren kommer att behålla sina 95 - 97 dB/oktav verkningsgrad ända uppåt 20 khz.
Mvh Johannes. |
Edited by - Circlomanen on 2012/10/27 21:51:00 |
|
|
Stuart
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2012/10/27 : 22:30:49
|
This has to be the sweetest little speaker I have ever seen Ingvar and seeing that it sounds so good, the name is fab.
Greetings from South Africa. Have a good weekend my friend :-)
Stu |
I am crazy about building speakers for my home and always have the need to upgrade them or better the ones I have built. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/10/28 : 10:57:16
|
Hi Stuart!
Yes the name was obvious, or maybee unavoidable.
Man kan ju inte använda en 10cm hög låda som golvare, jo, det kan man visst, om man inte är så korkad så man vänder den åt fel håll.
Ingvar |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/10/29 : 10:17:37
|
Riktgigt roliga att spela på, stående på golvet enligt bilden ovan så accentueras puckeln vid 200-300 lite, kul på en del skivor, lite "honkigt" på andra, mer inspelning behövs men det går nog inte att undvika den riktiga versionen.
Ingvar |
|
|
Levator
Member
295 Posts |
Posted - 2012/10/29 : 10:25:24
|
Det här verkar bli hur roligt som helst.jag blev imponerad av Tuva så vem vet hur bra detta kan bli |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
Posted - 2012/10/29 : 12:44:51
|
Söta mini-horn! Perfekt att sätta på toppen av RLK-hornen då, som äntligen är på gång att bli uppsågade. Så passande att jag har 18 mm mdf och elementen liggande..
Hur tätar du baksidan av korgen på elementet till hålet? Säkert ett självklart svar men jag hade lite problem med det elementet.
Vill inte lusa ner din tråd här Ingvar men har du hunnit titta på kablarna jag frågade om?
/Pontus |
Du når oss på Lazy Boy hær:
sales@lazyboyaudio.no
https://www.facebook.com/lazyboyaudio/
http://www.lazyboyaudio.no/ |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/10/29 : 14:27:28
|
3FE20 tätar jag med en tunn remsa gummilist under den lilla "valken" på korgen, de nya 3FE22 har en korg med fast monterad tätningslist så där är problemet borta.
Omritat för att få plats med tillräckligt stor kompressionskammare, 6,2L. Lite längre horngång också, qw resonans nu ~94Hz, munarea 2085cm2.
Ingvar |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/10/30 : 21:36:38
|
Spännande input från Martinsson, mer relaterat till probruk, en riktigt smidig top att kombinera med ett tham 12 eller något sådant, täcker säkert en bra power-trios behov på ganska stora krogscener och priset jämfört med en 12 eller 15" och en 1" är ganska marginellt.
Låter säkert minst lika bra för hemmabruk, här behöver dock assisterande sub komma in lite högre, 120-130 Hz då hornet är lite kortare och inte lastar under ca 115.
Riktigt roligt med denna input från Anders, det verkar som småelementen engagerar, eller vad tror Du Johannes?
Ingvar |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2012/10/30 : 22:00:15
|
Vad händer om du tar bort bakväggen till bakkammaren och låter det hela bli en längre pipa? Med lite fluff där förstås som det brukar vara i sådana pipor.
*edit* Man ser inte ut att vinna något förutom vågigare frekvensgång. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
Edited by - Joda on 2012/10/30 22:13:02 |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/10/31 : 20:31:56
|
Så, nu har de små Hildinghornen fått spela, kanske även plågas, några dagar, gått mesta tiden med 4,7 ohm i serie, lite strömdrivningsfusk, mest dock för att få större konutslag och snabbare inspelning.
Har även, ytterst försiktigt (lite som med en kvinnas hand) adderat lite av det fluff JODA refererar till ovan, dock vid hornets vändpunkt.
Kanske dags att mäta igen?
Det är med 4,7 ohm i serie.
Sedan tar vi bort motståndet och mäter igen.
Ser inte så gräsligt illa ut för att vara en ensam 3" i ett litet fjanthorn.
Ingvar |
Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2012/10/31 20:34:08 |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/11/01 : 12:23:10
|
Ytterligare bidrag fån Martinsson, lite enklare att bygga.
Ingvar |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/11/03 : 21:57:55
|
Vi tömde Hildings lägenhet idag, det han samlat på sig under 92 år tog 1 timme att slänga.
Möjligen något att tänka på under vår prylivran.
Nu var lägenheten urstädad och de minnessaker hans barn ville ha undanplockade tidigare, men där fanns en pryl kvar. I en plastpåse, ihopknuten, med mitt namn skrivet med grov tuschpenna på utsidan, fanns denna, som Hilding ville att jag skulle ha.
En förstklassig bärplockare, aldrig använd, jag kommer aldrig att använda den, vilket Hilding visste, precis lika perfekt som att ge påven ett paket kondomer.
Den har fått en hedersplats högst up i musikhyllan, ovanpå tunern, mellan en Sekonic Elmatic8, en Olympys OM1 och Ludvig van Beethoven (som bär ett par Stax SR Lambda). Där får den stå till nästa bärsäsong, då skall jag blåsa Hilding, plocka bär som försörjer Önos ett halvår.
Ingvar |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2012/11/09 : 22:29:27
|
Finne det några toppar kvar i sortimentet som sträcker sig ner till iaf 80Hz...? Något med 8" eller så?
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/11/10 : 09:47:09
|
Den lilla PM-4 gör det med råge, en rolig och dynamisk högtalare. Går under 50Hz, bestyckad med Faital 8PR200 och HF04 i det korta tracrix hornet. Väggmonterad som här så behövs knappt något basstöd om vi inte pratar om livenivåer.
Ingvar
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8626 Posts |
Posted - 2012/11/10 : 19:43:53
|
Noterar att faspluggen är borta på HF104,ljudskillnad? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/11/10 : 21:02:58
|
Nej, inte riktigt så, det här är bild på en av de första PM-4, de som sitter på the Square i Kungsbacka. Bestyckad med Beyma CD10Fe i Faitalhornet.
Ingvar |
|
|
Topic |
|