Author |
Topic |
Klas
Member
188 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/07/06 : 20:57:26
|
quote: Alla som röstar på kräkreflex räcker upp en hand!
Mina händer hänger väldigt slappt rakt nedåt. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2012/07/06 : 21:13:40
|
Johannes röstar inte på kräkreflex, min världsbild är således intakt.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
R1 T
Member
589 Posts |
Posted - 2012/07/07 : 09:20:33
|
Jag röstar på de obebodda lådorna
Mvh Åke |
Örebro |
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2012/07/07 : 10:28:13
|
|
Edited by - tian on 2012/07/07 10:29:54 |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/07/08 : 19:04:19
|
Ok, nya inneboende i stugorna.
Jag slutar leta nya basar nu. This is it. För mig i alla fall.
Ingvar
|
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/07/09 : 17:02:30
|
Men snälla Anders, hur skulle detta kunna bli rock#180;n roll?
Nej de är avsedda för svensk vistradition då de spelar röster helt sagolikt, kanske Hugo Alfven eller lite rökig New York jazz på någon regnig bakgata på Manhattan, inte balett dock då de har usel bildåtergivning.
Skulle man drista sig till rocklyssning via dessa småttingar så får man skylla sig själv, jag tror inte man kan sluta.
Jag har slutat leta baselement.
(Allt ovan naturligtvis 100% opartiskt)
Ingvar |
Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2012/07/09 17:04:06 |
|
|
Klas
Member
188 Posts |
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/07/09 : 20:51:11
|
Johannes! Im cured, the kräkreflex syndrome is gone!
Så här får det bli.
Det här baselementet är här för att stanna, the quest for the holy grail is over.
Ingvar |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/07/09 : 21:30:20
|
Skönt att hööra ingvar, jag blev lite orolig där ett tag, men sedan såg jag det enorma flinet framför mig :)
Nu ska du bara sätta dem i ett väl avvägt frontladdat horn med coaxialt monterat skrikare, eller ännu bättre, ta två och sätt dem i ett Limmer 302, borde råda bukt på vispopsböjelsen och kanske tom. göra så de klarar lite större vardagsrum:)
|
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/07/09 : 23:05:47
|
quote: Johannes! Im cured, the kräkreflex syndrome is gone!
Phuuu!!!! Jag bidde lite orolig där ett tag, men jag ser att du kommit tillbaka med stil! Det ser rent olagligt roligt ut det där!!! Jag som en gång i tiden tyckte att 12P80Nd var roliga, å så gör du såhär mot mig!?! Hur skall jag kunna förklara för Malin att jag plötsligt måste köpa fler baselement??? Legendariska element för legendarisk spelglädje!
Räkna med att jag bjuder in mig själv inom kort. Jag bjuder på drickat, du bjuder på rock&roll?!
Mvh Johannes. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/08/01 : 21:28:53
|
Innan vi förevigt försvinner ut i euforin runt E120/Liberty8 så tänkte jag tramsa lite mer runt de små kräkreflexlådorna - rog högtalarna.
De spelar musik på ett sätt jag trivs med, överdrivet aggressiva mot taskiga inspelningar dock, särskilt när man spelar högt, vilket jag gör.
Således bort med filtret och in med ett 1:a ordningens med en väl tilltagen glipa, LP-knä ca 2k och HP-knä ca 3k. Nu börjar det bli riktigt roligt, fortfarande avslöjande men lyssningsbart även med gapiga inspelningar, bättre bas, varför? De ursprungliga företrädena hos denna lilla tramshögtalare, transientsvar och röståtergivning, tar ännu ett steg framåt.
Små, fjolliga, kräkreflex men i nuvarande skepnad faktiskt användbara, inte till de sämsta inspelningarna kanske, om man vill spela väldigt högt, bra inspelningar blir väldigt mycket rockn roll.
Ingvar |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/08/01 : 21:43:10
|
Jag är tvungen att kommentera ovanstående inlägg då det innehåller mängder av falsarier och struntprat.
Johannes var här och lyssnade, hade med sig en sån där butelj till skägglurken, gyllenbrun och doftar gott men svider på tungan, herr Johannes höll med om att fjollhögtalarna var elaka i vissa situationer, han föreslog brantare delning men skägglurken är ju, som alla vet en gammal motvals gubbe, han gjorde tvärtom, det blev konstigt nog, bättre, nu kan även jag lyssna på Ghost när han spelar högt (dvs alltid).
Hatar dock fortfarande högtalare som man inte kan gå in i, klättra upp några våningar, pinka lite i dämpmaterialet, bita av en sladd som ingen annan kan komma åt, etc. Mer horn hit!
Katten |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/08/01 : 22:47:28
|
Att basen bidde bättre med enklare filter är inte underligt, då branta passiva filter är väldigt lite rock&roll. Branta fas-vridningar och underliga resonansbeteenden, kombinerat med en massa otäcka induktanser och kapacitanser som plågar förstärkare och skapar en massa förluster. Bra bas handlar oftast mer om homogenitet och samspel. En bättre diskantåtergivning kan ibland göra mer för basen än nya baselement. Det är som sagts många gånger förut, en komplex helhet där delarna har många beroenden kors och tvärs genom alla register.
Tack för musik och mycket trevligt och informativt prat! Hoppas den lite rinniga jästa korngröten smakar! Den trevliga (det sade jag inte) kräkreflexlådan lät riktigt bra, utom filtret som du redan nämnt. Det behövde en liten översyn. Riktigt trevliga element! Jag gillar ljudet från Faital Pro. Dynamiskt, rent, välupplöst. Precis som man förväntar sig av kvalitetselement! De påminner mycket om mina B&C 10PS26, med samma klipp och renhet. Även om högeffektiva högtalare oftast har mer karaktär än släta hifi-dito, så tycker jag att de lät väldigt neutrala. De återgav olika inspelningar med just den typiska inspelningskaraktären man känner igen. Högtalarna var som kameleonter. De lirar vad man ger dom.
Dom där Beyma Liberty-8!!!!!
Å fysatanigatan vilka element! Det är idag unika element på många sätt. De är moderna släktingar till legendariska element skapade av folk med kunskap och erfarenhet, långt bortom trista krav som ekonomisk lönsamhet och lockande parametrar. Det är konstigt nog världens bästa baselement, även om många troligtvis inte kan se det. Låg Xmax, lågt Qts, överhängt magnetsystem - med alla fördelar det har!!! Det är svårt att inte ta pengarna från båtsäljet och köpa 8 st. Malin muttrade nått hotfullt om skillsmässa och flytta från huset - "bo själv med dina basar i en ungkarlslya...." Det låter knappt hotfullt i mina öron...
Johannes. |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2012/08/02 : 14:58:39
|
Liberty 8 verkar trevliga, vad kostar dom? |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/08/02 : 15:19:43
|
quote: Liberty 8 verkar trevliga, vad kostar dom?
Utan att ha hört dom, så måste jag säga att jag är övertygad om att de är långt bortom "trevliga". Det är sällan jag blir så imponerad av ett element som jag blir av dessa. Det är som att stå bredvid en TopFuel dragracer som puttrar på tomgång och känna i hela kroppen vilken oerhörd energi som ligger och lurkar under topplocket. Man kan ana vad som finns där utan att motorn någonsin gör mer än 1200 rpm.
Ingvar skrev 2050 kr inklusive moms på förra sidan... En mycket störande siffra då det är ruskigt billigt för överhängt magnetsystem (underhängd talspole), ultralätt kon och en Bl på 21,3.
Mvh Johannes. |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2012/08/02 : 15:46:32
|
Bara jämförelsen med en topfuelmotor får igång mig
quote: Ingvar skrev 2050 kr inklusive moms på förra sidan.
Missade de, tack. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/08/02 : 19:41:47
|
Det där med priser är lite svårt, eller speciellt snarare. E120/Liberty8 har ett listpris på ca 2300, ytterst prisvärt, det kommer nog ändå inte att bli ett storvolymelement i Sverige, tyvärr, jag valde att sätta ett lite lägre pris för att fler möjligen skulle prova på, det ligger nämligen mycket i det Johannes säger, är detta månne världens bästa baselement, jag pratar inte om tekniska specar nu, bara om hur det låter.
Sedan är det ju så att forummedlemmar har en annan prislista än den vanliga, dessa priser kan man dock bara få veta via PM eller mail, är aldrig utlagda här.
Ett trevligt komponentsortiment för filterbyggare är också fixat, riktigt bra prylar i hela spannet från standard av toppkvalitet till väldigt exotiskt. Info nästa vecka hoppas jag.
Ingvar |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2012/08/02 : 19:53:33
|
Jag kan bara och intyga och tacka för priset på pryttlar jag köpt!
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/08/03 : 10:06:39
|
Om ovan diskuterade högtalare inte levererar tillräckligt med rock#180;n roll så kan jag även tillhandahålla sådana här:
Då kan man enkelt själv framställa önskad mängd rock#180;n roll
Ingvar |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2012/08/03 : 12:15:47
|
Är det Liberty 8 i den? Liiite sugen på att testa den... Se (höra) din idé av en gitarrförstärkare. |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/08/04 : 01:59:46
|
Jo Du borde nog testa en Mathias, den är rolig.
Grundversionen är bestyckad med Eminence Legend 1058 eller 1258, valfritt. Riktigt trevliga element som trots mycket lågt pris låter sagolikt, troligen det närmsta ett vintage Jensen alnico element man kommer idag.
Skall bygga en ny till John, 12" variant så där skall Liberty8 provas, inte säker på att det är rätt dock, kanske för linjärt element för en rockburk, testas skall det naturligtvis.
Ingvar |
|
|
R1 T
Member
589 Posts |
Posted - 2012/08/05 : 22:15:11
|
Måste bara få säga angående Liberty 8. Har haft det i några veckor nu ihop med Faital HF 104.
Det är den absolut bästa högtalaren jag har haft och även hört. Röster är något helt otroligt verkliga, dynamiken och detaljer gör att man kommer in i musiken, låter helt enkelt mer live.
De är fortfarande inte inspelade så de blir bara bättre dag för dag.
Mvh Åke
|
Örebro |
Edited by - R1 T on 2012/08/05 22:52:35 |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/08/06 : 09:10:27
|
Det gläder mig att Du trivs med högtalarna Åke.
Inspelningstiden är ett litet problem i hemmiljö men det är ju kul att det bara blir bättre och bättre.
Ingvar |
|
|
Topic |
|