Author |
Topic |
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/04 : 15:10:45
|
quote: Här i vårt vardags/lyssningsrum mäter de 700x416x275mm, inte inspelade ännu men jag tror att det ändå är hyfsat nära sanningen.
Måttfulla mått, Men omåttligt mycket mangel?!?
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2012/04/04 : 23:03:39
|
Nej Johannes så gräsligt mycket mangel blir det inte då dessa pyttehögtalare når termisk limit redan vid 132dB@55Hz. Kompression inträffar långt tidigare så jag tror att någonstans vid ca 125dB går gränsen för njutbart bruk. Transientsvaret är dock vettlöst bra och de spelar bastoner, inte bludder och brum som ibland kan hända.
Du kanske skulle titta hit, det är inte så lång resa, för att få en referensbild av vad BR kan vara, som en förberedelse för Din utlysta tävling. Nu är ju detta kanske ingen ren BR, vad det nu är, men åtminstone en högtalare med hål i lådan.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/05 : 08:41:13
|
quote: jag tror att någonstans vid ca 125dB går gränsen för njutbart bruk.
Nu blir jag lite besviken! Jag som trodde att det var högtalare, inte tysttalare du byggde!
Jag har länge velat komma på besök, men det är svårt att få ihop med trött sjuk kropp, bristande tid och allt för krävande intressen (segelbåt, båtbygge, LAN-kvällar med mina grabbar mm mm mm). Fråga Bernt hur lätt det är att få mig till att komma på besök. Han har frågat ett antal gånger om jag inte skall komma på besök.
Mvh Johannes. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/04/05 : 09:21:13
|
quote: Nu blir jag lite besviken! Jag som trodde att det var högtalare, inte tysttalare du byggde!
Jag vet, skammen färgar kinderna röda, det är nog åldern som börjar ta ut sin rätt, t.o.m det roliga med att kånka 100kg pjäser i trappan börjar svalna.
Att få tiden att räcka till känns ganska utopiskt här med.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/04/05 : 20:21:34
|
De här småhögtalarna är riktigt roliga att spela musik på, men så kommer dessa påhopp från, bl.a, Johannes, så man kan ju inte låta bli att, då dessa 10" är bland det bästa jag hört på länge, fundera på om man kanske gjorde så här?
Ingvar |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/05 : 20:36:23
|
Nejdå, så skall du inte göra!!!
Det blir för bra. För beroendeframkallande. För roligt. Det går inte att låta bli.
"We are the Hornhögtalare, resistans is futile, you will be Hornresp-similated. Lower your tonarm and sit down start spela luftgitarr."
Justerad. |
Edited by - Circlomanen on 2012/04/05 21:53:24 |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/04/05 : 21:22:16
|
Ok, då skall jag inte göra så, det vore enkelt annars, samma horn som RLK, bara bredare, ser ju lite lockande ut, 104dB känslighet, horntillskottet ej medräknat, den lilla runda fyrkanten ovanför är en spännande nyhet: http://www.supersonic.se/dokument/FaitalPro%20FD371%20Broschyr.pdf
Men, nej jag skall inte göra så, idag.
Ingvar |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/05 : 21:59:56
|
Phuuu! Då kan jag hålla mig från att ta bilen ned till dig nån dag till. Det är allt svårare att låta bli. Dina argument är allt mer oomkullrunkliga (Du ruskar inte omkull ett sådant horn utan synbar ansträngning).
Låt mig nu bygga klart mina BIBar innan du sätter en massa griller i huvve på mig... Snälla!!!
Mvh Johannes. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/05 : 22:43:45
|
Skämt åsido.
De ser riktigt fina ut, både element och hornet. Nått som verkligen kan spela med all den glädje och effortlessness som jag tror det kallas på engelska. Det är det som är så beroendeframkallande. Den fritt flytande oansträngdheten. Klippet och renheten. Bas som bara finns där, inget forcerat, inget konstlat, snabb och korrekt.
Jag visste väl att det fanns lite krut kvar i dig, trots "anpassade" basreflexlådor och "beskedliga" mått.
Mvh Johannes. |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2012/04/05 : 23:00:24
|
Johannes, dy drucker intw bara the nu rller;) ;) Kram på er, när/polare, i och irl:-):-) |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2012/04/05 : 23:04:39
|
Om man skall vara lite seriös så är det kul.med dåna häf forym. Det är en sucial grej. Hålö med om stt man träffar goa gubbsat här, som man kandke borde träffa irl ibland. |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 00:40:02
|
Det är nog så Johannes, detta måste byggas, det helt och hållet Ditt fel, men det blir att ställa sig vid sågen igen, RLK växer upp, lite som Fem på mystiska heden. Katten går här och nyser hela tiden, hon har nog blivit pälsallergiker.
Ingvar |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 09:11:57
|
quote: det helt och hållet Ditt fel
Jag må vara skyldig till mycket, men detta känner jag ingen skam över. Du verkar högst kompetent nog att leda dig själv ner i hornträsket. Allt jag gjorde var visa begränsad entusiasm över ett av dina i övrigt troligtvis mycket välljudande alster.
Vad du än gör, bygg inte en RLK med dubbla 12P80Nd... Det hade varit så totalt oemotståndligt och förödande för mitt redan något ansträngda förhållande med min underbara Malin.. Det du skrev om dem tidigare i denna tråden, deras extremt låga Q och mycket imponerande xmax, gör mig vimmelkantig av habegär... Bara det att jag nämnt dom nu, gör mig glasartad i blicken, fullständigt sanslöst trånande. Som k_t jycke omgiven av löpande tikar...
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 10:41:58
|
Ok, då skall jag inte göra så här menar Du?
Jojo, det skall väl gå att låta bli.............
Ingvar |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 10:45:39
|
Nu är du mer än lovligt elak, trots att du använder negerande ordalag i slutet av din senaste post.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 10:48:52
|
Hur tror du att någon någonsin skulle kunna glömma det hornet? Hur tror du det blir när folk efter en lyssning på dem, försöker spela på sitt eget igen?
Det är inte schysst helt enkelt. Med sådan makt, kommer ett stort ansvar.
Jag vill redan ha.
Mvh Johannes. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 11:07:50
|
Nåväl, tiden till detta finns inte nu ändå. Några siffror att beakta, systemkänslighet 108dB, horntillskott oräknat, termisk limit vid 140dB@30Hz kontinuerligt. Tomlådorna närmar sig 100Kg.
Men jag hinner inte nu.
Framtiden kanske är lång, så vem vet, Sometime after the rainbow?
Ingvar |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 11:56:12
|
Tidsbrist förstår jag.
Du verkar ha fastnat för de där fina Faital Pro 10orna. De påminner väldigt mycket om B&C 10PS26, men jag kan tro att de har ett bättre mellanregister, utifrån kurvorna. Mina 10Ps26 kan låta lite nypiga ovan ca 2300 Hz nånstans. De har en bättre angiven känslighet, faktiskt så pass mycket att jag måste fråga om de angivna 98 dB/w/m (2,83 volt) verkligen stämmer. Är det så, så kommer jag fundera lite att på sikt förpassa mina 10PS26 till barnrummet, för att stoppa Faitalproerna i mina BIBar. Mina B&C har "bara" 95 dB känslighet, vilket märks om man jämför dem med tex mina 12LX60, även om dom bara har 96 dB angivet så låter de en hel del kraftfullare och högre för en given insignal.
Dina byggen är alltid inspiration. Du berättar med mycket humor och glädje. Tack för att du tar dig tid att visa och berätta om alla upptåg och intressanta nyheter för oss, även om det såklart finns ett reklamvärde i det du gör.
Mvh Johannes. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/04/06 : 18:05:56
|
Å andra sidan Johannes, ursprungsversionen av RLK är ju ritad för två 8" eller en 12"!
Om 2st 12LX60 ligger och samlar damm, hmmm, kanske ändra utgångspunkt i den tävling Du utlyst?
En fullrange 2-vägare med denna eminenta bas som utgångspunkt, Din ett bakladdat horn, kombatanternas en BR?
Ingvar |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2012/04/08 : 20:08:42
|
Här händer det saker bakom ryggen på mig, men verkligen intressanta saker händer med RKL 10" låter väldigt intressant problemet är nog vikten ett par handtag a#180;la säckakärra och hjul så kan de bli lätta att flytta på.
Men din sista bild på RKL 1:an med 12'a blir mitt val när jag väl sätter igång att bygga dem. Har du Ingvar något förslag på vilken 12'a från Faital som skulle passa.
735mm det är för män som har hår på bröstet eller är singel .
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2012/04/09 : 16:48:19
|
Nått har hänt med mig. Jag går runt och längtar efter att få åka en sväng till Ingvar och lyssna på basreflexlådor!!!
Det är egentligen så fel på så många sätt, att "hin håle" själv måste ha ett finger med i detta.
Ingvar står för basreflex, och jag vill lyssna på det..... Finns det medicin mot sådant!
Jag hör av mig i veckan Ingvar!
Mvh Johannes. |
|
|
Klas
Member
188 Posts |
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2012/04/09 : 22:05:27
|
quote: Tala sedan om för resten utav oss hur det låter!
Inte en chans Klas, ingen av oss kommer någonsin att erkänna att vi lyssnat på en br.
Ingvar |
|
|
ment
Member
74 Posts |
Posted - 2012/04/09 : 22:25:57
|
Så är det säkert Ingvar, några saker erkänner man bara inte. Sant är dock att jag klappat dom hos dig men avböjde lyssning. Ska bli spännande att se hur RLK utvecklas. Jag har dock svårt att se fördelarna med det större elementet mot de två åttorna. De gräver djupt nog att göra mig orolig för putsen på fasaden som de är. Åttorna är ju dessutom grymt rappa, svarar på ett pukslag med en sanslös kraft och spelar röster med en kuslig närvaro. Spännande ska det dock bli! |
Jag har horn!
|
|
|
Topic |
|