HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hur viktig är det att klangmatcha?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/10/25 :  19:45:35  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Funderar på att byta högtalare i hemmabion. Har spånat lite om olika lösningar, en del uppslag är blandad kompott. Tex Carlsson 50 serien som front med någon elektrostat som center.

Korkat, eller?


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2009/10/26 :  14:26:58  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Jag har alltid hållt mig inom samma märke och serie för frontar och center. Jag blev ännu nöjdare när jag hade samma element i respektive högtalare. Jag säger som en del gör med alkohol; det är farligt att blanda.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/10/26 :  15:15:29  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
lol, I agree med Terminator.

Dalicentern låter som om någon har stängt in rösterna i en låda i jämförelse med Tannoyerna på sidan och bak.

SAMTIDIGT måste det väl vara hur dom låter som spelar roll, inte vad det står på lådan.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/10/26 :  15:27:34  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Överdimensionera gärna centern. Vad jag menar är att dubbla mellanregister t ex är att föredra för det mesta av dialog etc sker ju i centern.

Som svar på topic, så ja, det är viktigt att klangmatcha. Men det är ju dina öron som avgör, inte märket, men har märket en anpassad center, så är den väl att föredra, eller ett par stativare i samma serie som center (liggandes med diskanterna i mitten).
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/10/26 :  15:50:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det största felet många gör är att dom har golvare till front o en liten klen center.
Då kvittar det om det är samma märke för det kommer att höras omedelbums.
Så 3 identiska talare eller en rejäl center är helt klart att föredra.

Man kan klangmatcha olika märken o ibland har man tur.
Jag tycker själv att jag har fått till det riktigt bra, och då har jag center modell större.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Olofpräst
Member

60 Posts

Posted - 2009/10/26 :  16:44:54  Show Profile Send Olofpräst a Private Message  Reply
Jag passar på att skjuta in en delvis relaterad fråga:

Har någon testat att sätta "surroundhögtalare" även som frontar? Blir det bra med en rejäl center som kompis?
(Jag menar alltså inte vanliga stativare, utan bipolära varianter för väggmontering)

Jag tänker att kanske, i ett litet mindre biorum, skulle det vara lättare att få dem bra placerade i förhållande till skärmen/duken, och kanske också få en mer förlåtande sweetspot.

Eller tänker jag bara fel nu?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/11/01 :  21:28:52  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Det verkar som mina funderingar spricker, får fixa något likadant. Fan tänkte vara lite orginell!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/11/13 :  10:27:49  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Tex Carlsson 50 serien som front med någon elektrostat som center.

Ja det vore ju klart originellt.Men förmodligen skulle det inte bli något vidare. Utan t.o.m sämre än i de hemmabio som ibland visas i Hemmabio där folk har olika tillverkare på center och övrigt. Men det är ändå samma sorts högtalare genomgående.

Klangmatchning är A och O inom hemmabio för att inte tala om flerkanalsåtergivning. mvhKristofer

Edit:rättade ett litet skrivfel.

Edited by - whiskyman on 2009/11/16 08:27:41
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000