HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Spotify - Är ljudkortet flaskhalsen?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skropp
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/10/14 :  16:51:43  Show Profile Send skropp a Private Message  Reply
Lasern i min cd-spelare börjar ge upp, och i väntan på att en ny ska levereras så har jag lyssnat på musik via Spotify istället. Jag har ett premiumkonto och har slagit på högre ljudkvalitet, men förvånas av hur dåligt det låter jämför med samma skivor som jag tidigare har spelat på min cd-spelare! Det känns som att toppen har klippts av och ljudet är inte lika luftigt.

Idag har jag ett gammalt SB Live kort i datorn och funderar på om det är dags att uppgradera till nåt bättre.

Ni som kör en extern DAC (tex Beresford Caiman); hur upplever ni ljudkvalitén från Spotify? Är den överhuvudtaget jämförbar med en cd-spelare för 6000kr?

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/10/14 :  16:56:56  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Hur är volymen inställd på datorn?
Go to Top of Page

skropp
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/10/14 :  17:05:05  Show Profile Send skropp a Private Message  Reply
Har testat olika inställningar för volymen med samma resultat, men jag brukar begränsa volymen för wave till 90% och sen variera systemvolymen mellan 0-100%. Har testat att dra upp diskanten i windows också, men det blir lite för vasst ljud om man lyssnar en längre tid.

Jag tror inte att det är något fel på varesig hårdvara eller inställningar, frågan är väl snarare hur bra ljud det är möjligt att få via Spotify genom att byta ut mitt gamla ljudkort.
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2009/10/15 :  10:35:30  Show Profile Send jonny99 a Private Message  Reply
Leta upp en CD skiva med bra ljud som också finns på Spotify. Rippa skivan i nåt förlustfritt format. Jämför, om båda låter lika bra/dåligt så kan det vara ide att köpa ett bättre ljudkort, annars inte.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/10/15 :  12:13:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Läsvärt:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=33005&sid=0692627f32113768d49d218481b64c07
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/10/15 :  15:47:33  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Glöm inte att bocka bort krysset i Spotify där det står "normalization" eller nåt sånt... Finns under inställningar. Den funktionen tar kål på allt vad eventuellt välljud heter eftersom den dödar dynamiken.

Blev jätteskillnad när jag fixade till det.

Själv kör jag ett X-Fi ljudkort uppsamplat till 96khz rakt in i min Sony-processor och det låter bättre än de flesta CD-spelare för mellan 5-15.000 som jag haft hemma... Har dock inte provat kortet analogt till Sonyn eftersom jag inte har nån vettig kabel för det.

Vissa ljudkort har även en funktion för bit-perfect avspelning. Den kan vara värd att klicka i och testa. Sedan finns det vissa tillägg som gör att ljudet inte passerar Windows Kernel innan det går till ljudkortet, dvs signalen går förbi hela Windows kärna på nåt vänster. Kan också ge ett lyft.

Ett riktigt bra ljudkort från Asus, Onkyo eller Creative kan du hitta nytt från 1500-2500 spänn och de spöar upp mången CD-spelare enligt min erfarenhet. Sedan är bekvämlighetsfaktorn med datorlösning rätt hög. Risken är att man zappar ihjäl sig mellan alla skivor och låtar, men det är individuellt.

Mitt heta tips:

Köp ett riktigt bra ljudkort så slipper du köpa en DAC.

Angående ljudkvaliteten på Spotify så är den helt klart godkänd. Jag kör betalvarianten där de flesta album ligger i 320kbit och jämfört med FLAC-filer i Foobar är skillnaden märkbar men inte jättestor kan jag tycka.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

skropp
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/10/15 :  20:16:25  Show Profile Send skropp a Private Message  Reply
Har rippat lite musik till wav med EAC nu och jämfört, och visst låter det "dåligt" då också! Så det får bli en uppgradering.

OcA: Vad är fördelen med att slippa en DAC? Den skulle jag ju kunna använda till min HTPC, laptop, CD-spelare mm. Eller får man högre kvalitet för samma pris om man köper ett ljudkort?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/10/16 :  09:26:45  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
skropp -> Om du har fler digitala källor att ansluta kan det ju vara vettigt med en DAC med många ingångar. Tyvärr har de flesta DAC'ar bara en ingång av varje typ (om ens det), så då gäller det att dina digitala källor kan hantera optiskt, coax, USB och AES koppling eftersom det oftast inte finns flera stycken ingångar av varje som på en hemmabiostärk.

Ett bra ljudkort till datorn slår mången ren CD och DAC på fingrarna i form av pris/prestanda.

Kolla in Asus senaste ljudkort och specarna på dem. De är ruskigt bra och t.o.m bättre än många externa DAC'ar och CD-spelare. Kostar runt 2500 spänn för värstingen... Dessutom är Asus kort seriöst skärmade och avkopplade för att minimera störningar från datorn.

Jag vågar nog påstå att du får mer för pengarna om du köper ett ljudkort för 2500 än om du köper en extern DAC för samma peng.

De flesta seriösa ljudkort har dessutom rätt många in och utgångar samt att de kan hantera HD-ljud i upp till 7.1 kanaler.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2009/11/06 :  16:53:39  Show Profile Send mikaels a Private Message  Reply
Sen är ju även den högre ljudkvalitetn på Spotify fortfarande ett lossy komprimeringsformat (Ogg Vorbis 320 om jag minns rätt), om än inte lika hårt komprimerat, men det är ju inte FLAC/wav direkt, så det borde ju vara skillnad mellan originalfilen och Spotify.

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000