HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Dagens döööh-ord från tv reklam!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/10/09 :  16:31:53  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Eller annan reklam.

Jag börjar med:
Synkroniseringspigment

TV6, Max Factor.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/10/11 :  21:07:49  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Önskar att jag hade nåt på lager för jag förstår vad du menar. Otroligt konstruerade ord ibland...
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/10/11 :  21:13:35  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
VD:n för en av landets största fastighetsmäklarkedjor sade i en intervju för ett tag sedan att "fastighetspriserna kommer att fortsätta att utvecklas i sidled"
Priser kan gå upp och ner, men i sidled??
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/10/11 :  21:19:48  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Antirynk-kräm: Replumper. Seriöst alltså, PR-folket måste garva läppen av sig om målgruppen köper det.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2009/10/11 :  21:35:16  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Vi har ju det där forskninginstitutet i Schweiz som "skönhetsmedels"-reklamen brukar referera till emellanåt...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/10/11 :  22:02:27  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Instituten i Schweiz ska man visa respekt för.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2009/10/11 :  22:44:34  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Vissa av dem ja...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/10/11 :  23:23:42  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Jag gillade reklamen (glömt vilken) där där de hade en ny "formulering"... det var tvättmedel eller smink. Tror det var ny formel de hittat på ...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/10/11 :  23:48:50  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
2000kcal mascara som förlänger med hundratals procent.

Har inte formlerna tagits fram av ekonomiavdelningen?
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/10/12 :  09:58:16  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
quote:
Tror det var ny formel de hittat på ...

Ny "formula" brukar det vara
Vet inte varför det kommit nåt svenskt ord för det? "Recept" funkar inte så bra men "sammansättning" kanske?

Annars brukar ju smink, tvättmedel och diskmaskinsmedel vara fulla av nya "teknologier". Ny anti-rynk-teknologi, pro-shine-teknologi eller en ny fettlösande teknologi.


edit: Synkroniseringspigment är svårslaget!

Edited by - Roq on 2009/10/12 09:58:49
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/10/12 :  10:30:57  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Det måste vara lite tråkigt att jobba som forskare för de företag som säljer kosmetika, tänk att få det du jobbat med i flera år döpt till Replumper
L'Oreal m.fl. har faktiskt rätt stora avdelningar som sysslar med riktig (och tidvis väldigt bra) forskning. Problemet är naturligtvis de måste vara försiktig med vad de säger i reklamen (det vore olagligt att hävda att det de säljer har någon egentligt medicinsk effekt och faktiskt reducerar antalet rynkor etc).

Ett annat -mer grundläggande- problem är att de ju inte heller får sälja medel som faktiskt har någon egentlig medicinsk effekt, det finns ju faktiskt krämer etc som påverkar mängen rynkor etc men de har ofta rätt otrevliga bieffekter och kan bara fås på recept från läkare (vilket väl iofs inte är så svårt att få om du går till "rätt" läkare).
Många skönhetsprodukter innehåller som bekant medicinskt verksamma substanser men i så liten mängd att de hamnar under de gränsvärden som finns, och gränsvärdet är satt så att mindre dos än så inte har någon effekt.

Så sammantaget gör detta att de inte har något annat val än att göra reklam som innehåller en massa nonsensord...


Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/10/12 :  13:31:34  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Nutrisse - det betyder näring!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2009/10/12 :  22:13:30  Show Profile Send Melker a Private Message  Reply
"få i sig de esentsiella fetter.."

Halmstad
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/10/13 :  00:52:29  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
quote:
"få i sig de esentsiella fetter.."


Nu vet jag inte vad sammanhanget var, med essentiella fetter ÄR faktiskt en grupp rikiga ämnen; mest känt är väl Omega-3.
Det är helt enkelt en grupp fettsyror som kroppen inte kan producera själv och man därför måste tillgodogöda sig via maten.






Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/10/13 :  10:16:28  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Vad sägs om "luftvispad underlagscreme".... Garvade som en gris när jag såg det!

Vad är det annars? Vakumvispat?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2009/10/13 :  13:30:56  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
quote:
essentiella fetter ÄR faktiskt en grupp rikiga ämnen


Helt riktigt.. Men man kan väl för guds skull säga nödvändiga fetter eller fundamentala fetter.. Essentiella är ju inte ens ett halvsvenskt ord..

Signatur..
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/10/13 :  14:28:33  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
quote:
Essentiella är ju inte ens ett halvsvenskt ord.


Jodå, essentiell är ett svenskt ord (finns i SAOL, kommer väl rimligen från "essens").
Kanske inte så vanlig i "vanlig" svenska (men de förekommer), men är rätt vanligt inom kemi/biologi. Ex. essentiella ämnen är ju beteckningen på alla ämnen vi inte kan framställa själva utan måste få i oss via födan (förutom redan nämnda essentiella fetter även vitaminer, mineraler och säkert något mer)

Eessentiella fettsyror har väl för övrigt de flesta läst om i skolan? Borde dykt upp när man läste om fetter och ex. skapade "jordgubbsdoft" etc genom att blanda estrar och syror (tror vi gjorde det i åttan eller så).

Så för en gångs skull är detta inte någon "nonsensord" som någon reklamgubbe hittat på


Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/10/13 :  15:53:36  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
"Eessentiella fettsyror har väl för övrigt de flesta läst om i skolan? Borde dykt upp när man läste om fetter och ex. skapade "jordgubbsdoft" etc genom att blanda estrar och syror (tror vi gjorde det i åttan eller så)."

Tror att det hör till gymnasiekemi A numera, men det händer såklart att vissa högstadielärare låter eleverna pyssla med sånt där ändå, "lite kul ska de väl ha" - och att blanda till egna dofter kan ju vara roligt.
Oavsett, vad tusan minns man av sånt man lärde sig i grundskolan?

Mitt bidrag för att inte hamna helt jäkla OT i denna tråd:
Rightare
OK, inget reklamord utan hämtat från Hockeyns värld - vad är det för fel att säga högerskytt? fungerade ju förr...

Hmm, kanske blev lite OT i alla fall

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2009/10/14 :  14:39:39  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Jag rättar mig :) Essentiell finns nu som svenskt ord.. Kul med utveckling..


/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/10/14 :  20:06:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Allt som är intelligent går mig på nerverna och så alla reklaminslag där man rapar formula eller formulering och avslutar med något klämkäckt på engelska, typ Volkswagen - Conneting People.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/10/14 :  20:16:25  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Nej, nej, tyska ord är det som gäller. Dass auto - Vorsprung ... teknik.

Intelligenta aminosyror är väl kul?
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/10/15 :  11:23:59  Show Profile Send Reparatören a Private Message  Reply
Eller ett annat bra uttryck från tvshop i slutet av 90-talet. Det var reklam för ett köksredskap då de sa

"akta er för äldre kopior"


Edited by - Reparatören on 2009/10/15 11:24:38
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/10/15 :  20:26:22  Show Profile Send MaZ a Private Message  Reply
quote:
Vad sägs om "luftvispad underlagscreme".... Garvade som en gris när jag såg det!

Vad är det annars? Vakumvispat?


Man kan vispa med en visp, eller så vispar man mha en luftstråle...
Har du druckit en latte nån gång?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/10/16 :  09:33:46  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
MaZ -> Har provat, var inget gott.... Föredrar nog vakumvispat när det väl kommer till kritan...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

primpa
Member

90 Posts

Posted - 2009/10/19 :  22:13:31  Show Profile Send primpa a Private Message  Reply
Såg en klockren reklam för något år sedan, tror det var för tvättmedel, det innehöll tydligen en "vetenskaplig formula".

Jag trodde att det mesta var det? som till ex. vatten = H2O, eller syre O2, och för att inte tal om alla kol-föreningar i kroppen, det är vetenskapliga formler det.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/10/25 :  10:49:01  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
"högkoncentrerat O2", aha ren syrgas! Det provade ju Michael Jackson. Han blev ju inte så gammal för det... Fast vi vet ju inte hur ung han varit om inte det koncentrerade O2't hade använts.

På tal om näring, det är otroligt hur mycket näring man kan få in i stendöd vävnad, håret. Om det vore möjligt borde det ju användas på våra akutmottagningar? Mitt har varit dött på rot så länge nu att solen lyser rätt ner på backen... Jag bär bandana ifall hugade hackspettar skulle få någon idé om ett självmordsuppdrag. För att överlista mig för det inte vara en gröngöling... hahaha ehhh näe den va inte rolig... *urkass faktiskt*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000