Author |
Topic |
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2009/10/02 : 15:35:42
|
Hej!
Suttit ett par dagar och försökt få nya Server 7.4.0 och även Beta 7.4.1 att funka, jag kör 64 bitars Vista Ultimate SP 2 på min mediaserver och en SlimDevices Squeezebox V3 (Classic) och jag har råkat på det vanligaste buggen dvs att det ej går att bläddra i musikmappen, detta är den absolut viktigaste funktionen för mig då inte alla taggar stämmer och därmed en del musik är namnlös.
Detta är tydligen ett av flera problem med nya uppdateringen - se: http://forums.slimdevices.com/forumdisplay.php?f=27
Ett annat problem som är av betydelse är ju att det inte är en uppdatering där inställningar mm sparas - utan när man installerat 7.4 så är det bara att börja om att konfigurera plugin och inställningar...
Är det någon här som upplevt samma problem - eller frågan är väl snarare om det är någon som inte har problem? eller nån som hittat någon lösning på problemen?
I mitt fall så fick jag efter några dagar gå tillbaka till 7.3.3 - den funkar utan problem... Tydligen ska 7.4 ta mindre systemresurser i anspråk och vara snabbare - detta är lockande egenskaper enligt mig...
Slutligen skulle jag vilja ha era åsikter om riktningen som Logitech verkar gå - enligt mig så verkar det mindre och mindre handla om SlimDevices hjärtefråga dvs ljudkvalitet - i nya 7.4 pushar man för Facebooksintegrering och andra knappast ljudförbättrande egenskaper, i mitt sätt att se på saken - så vore det nog bättre att de gjorde klart alla grundläggande funktioner innan man flashar med nya funktioner som inte har med musikavspelning att göra...
Vad tycker ni?
Mvh Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
Edited by - drkim on 2009/10/02 15:43:57 |
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2009/10/02 : 15:45:53
|
Logitech kör ju produkter för massmarknaden, jag tror Facebook är större massa är audiofiler....tyvärr. Men är det omprioritering eller breddning det handlar om.
edit: Bra att du testar 7.4 så kan jag ligga kvar på 7.3.3 |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
Edited by - Magils on 2009/10/02 15:46:50 |
|
|
Metal
Member
285 Posts |
Posted - 2009/10/02 : 15:49:55
|
För mig funkar det fint att bläddra efter musik och tur är det för det är vad jag gör 99% av tiden men sökfunktionen har blivit seg som sirap. Gjorde en sökning efter en grupp och det tog 32 sekunder innan svaret dök upp och det är sjukt mkt mer än med 7.3.3 |
/F |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2009/10/02 : 15:52:05
|
Har också backat från först 7.4 och beta 7.4.1 till 7.3.5.
Dock med en viktig skillnad, jag kör skiten på en Dual PIII 1GHz och Debian stable.
för mig strulade databaskopplingen SOMFAN!!! det tog 1h att starta om servern, databaskopplingen skickade upp maskinen till mellan 1 och 2 i load i en timma!!!
Ang facebook så är det en "app" som inte är installerad out the box.
Arkitekturen, den nya scanner och databaskopplingarna är alla designade med robusthet och för konservativt resursanvändande i fokus, vilket i sig är bra. Strukturen med plugins som kom i 7.3 är delvis ny i 7.4 och ett steg i rätt riktning map stabilitet, kompabilitet och framförallt enkelt handhavande med repositories och autoinstall. Tidigare var det helt vidrigt med plugins.
Tyvärr var dom väl lite snabba att släppa 7.4, som i stora delar är helt nytt, då det fortfarande i "stabil" version har mycket buggar. Jag tycker väl den minst snabbt snabba uppdateringstakten och de många buggarna är ett betydligt större problem än möjligheten att kolla sin facebook i sin Controller. Namnbytet och den starka kopplingen till en logitech kontrollerad hemsida är inte heller så kul.
Ang ljudkvalitet och slimserver/squeezecenter/squeezeboxserver så tror jag inte det kommer bli något problem, det verkade vara stabilt och väl fungerande, kan man dessutom minska resursanvändandet så minskar rimligtvis risken för att din squeeze skall låta illa..
jaja, anyhow så gillade jag mycket i 7.4, men det är inte färdigt ännu.
Also, iallfall på min burk så fanns alla inställningar kvar från 7.3 när jag backade dit, så det var inga probs.
lycka till (och byt OS)
|
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2009/10/02 : 15:52:43
|
När dom får ordning på 7.4 så kommer det vara way snabbare än tidiagre versioner. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/10/02 : 17:16:02
|
Vis av erfarenheten låter jag numera andra leta efter buggar i nya Slimserver-versioner. Är det inte fantastiskt, förresten, med en bransch som avskaffat alla fel och ersatt dem med buggar. Jag väntar bara på att man ska göra samma sak i min bransch. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2009/10/02 : 18:35:48
|
quote: lycka till (och byt OS)
Hehe - en av dom få som faktiskt tycker att just Vista Ultimate 64 och 32 bitar funkar riktigt bra, visst det krävs att du har duktigt med processor och ramminne - men det finns mkt som är både enklare och smartare än i Xp - kör 64 bitars Ultimate på 2 av mina datorer, båda med över 4 Gb i ram, Vista Home på min bärbara och där kan jag förstå en del av kritiken.. Så kör jag en äldre p4 maskin med Ubuntu SE - mest för att friska upp mitt linuxminne lite... Hoppas dock mycket på nya Windows 7 som jag tror är ett steg i rätt riktning...
Nåväl - åter till topic...
quote: Ang facebook så är det en "app" som inte är installerad out the box.
Jo jag vet att den är "option" - men den nya dedikerade hemsidan pushar ju facebookappen. ganska hårt, och det känns lite tarvligt när det finns uppenbart stora problem med själva serverdelen...
En annan sak som jag märkt är att det inte finns någon support för Squeezebox Classic längre, till alla andra spelare finns det länkar - men den klassiska oavsett versionsnummer är borta?
Visst mycket som du skriver om den nya servern är säkert bra, men det är trots allt ett avsteg mot tidigare riktning i och med den nya kontrollpanelen osv, hade nog varit bättre att bara behållit webbgränssnittet (webbgränsnittet finns kvar - men det har tillkommit ytterligare en kontrollpanel som i princip gör samma sak) men utvecklat det lite till - men de kanske inte fick till det?
Känns lite som alla farhågorna som kom upp när Logitech tog over SlimDevices nu blir sanna, hmm...
Mvh Jocke |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2009/10/02 : 18:42:14
|
kontrollpanel?? är det nån windows-funktion?
Jag har både installerat, testkört, avinstallerat facebokk appen. Den sög.
Jag kommer att försöka igen med 7.4 igen om några dagar / nån vecka, jag såg mycket om gick fortare och stabilare och när dom fått släta ut buggarna kommer det funka snabbt och smidigt.
Logitehc försöker väl flörta med fejsbuck-generationen och lägger på glättiga onödiga funktioner, men i det strora hela tycker jag det ser bra ut.
Har du några belägg för att logitechs intåg skulle skada ljudkvaliten på våra klämmlådor, eller är det bara ett allmänt, hälsosamt, evil-storföretags-paranoia som sätter in? |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2009/10/02 : 18:43:19
|
jag kör nu 7.3.4 och fan vad bra den funkar, dock är 7.4 MYCKET snyggare i min controller, klicka ur valrutan "check for updates" så slipper du uppdatera. |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2009/10/02 : 18:45:04
|
quote: för mig strulade databaskopplingen SOMFAN!!! det tog 1h att starta om servern, databaskopplingen skickade upp maskinen till mellan 1 och 2 i load i en timma!!!
Hade samma problem första gången jag installerade 7.4, som jag förstår det installerar 7.4 en sql5.0 men raderar inte den gamla settingen - därför så verkar det som den försöker accessa två databaser samtidgt och det blir knas, jag avinstallerade sql5.0 och helt plötsligt så funkade allt utom mappbrowsningen - men det var otroligt segt och frustrerande innan jag kom på det, CPU låg konstant på 100% och det tog ett tag innan jag hittade processen - då den ligger under systemanvändare och det tog en evighet att fixa så man såg processen för "alla användare"..
OBS! det finns säkert nån mer teknisk förklaring till som hände - men jag hoppas ni fattar vad jag menar?
Mvh Jocke |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2009/10/02 : 18:55:56
|
Min strategi är att aldrig installera någon programvara som är ".0". På så sätt överlåter jag till andra att avlusa programmet och jag kliver in när det finns en fungerande version. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2009/10/02 : 18:56:15
|
quote: Har du några belägg för att logitechs intåg skulle skada ljudkvaliten på våra klämmlådor, eller är det bara ett allmänt, hälsosamt, evil-storföretags-paranoia som sätter in?
Nä inga belägg alls, mer än att det sägs att t.ex duettens interna dac är sämre än Classicens och att jag, liksom många andra håller lite på att "less is more" om fokus ändras och hela programmet blir nedlusat med massa icke ljudrelaterade saker så tror jag "bra ljud" inte riktigt längre är i fokus..
quote: kontrollpanel?? är det nån windows-funktion?
Vet ej om det bara finns i Windowsversionen, när 7.4 är installerat så kommer det upp ett windowsbaserat kontrollfönster med lite flikar högst upp, där kan du se information om nätverk, spelare, och även söka igenom musikbiblioteket igen, ska du göra mer avancerade grejer så finns det en knapp som heter "avancerade inställningar" klicka på den och du kommer till den webbaserade inställningssidan - det finns oxå en knapp märkt fjärrkontroll - den startar webbgränsnittet för att styra spelaren.. dubbelklickar man på ikonen i aktivitetsfältet så är det denna kontrollpanel som dyker upp inte den webbaserade - onödigt och lite bökigt enligt mig...
Mvh Jocke |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2009/10/03 : 10:38:03
|
Det verkar som att man klurat ut vad musikmapps problemet består i - det är tydligen så att den nya servern inte klarar av utländska tecken och mellanslag...
En kille skriver så här: "seems I found a solution for not working MUSIC FOLDER browsing. I am on WinXP SP3.
Solution that worked for me:
1) your ROOT Music Folder directory must NOT have "spaces" or National characters in its name. Example: "SQUEEZELIBRARY" - Good "SQUEEZE_LIBRARY_JOHN" - Good "SQUEEZE LIBRARY" - Bad ! "SQUEEZE #1041;#1048;#1041;#1051;#1048;#1054;#1058;#1045;#1050;#1040;" - Bad !
2) Next level inside directories CAN have "spaces" in their names, but NOT National Characters: Example: 1 My wife music - Ok 2 Daughters music - Ok 3 #1056;#1072;#1079;#1085;#1086;#1077; #1080; #1085;#1077;#1087;#1086;#1085;#1103;#1090;#1085;#1086;#1077; - Bad!
3) the Third-level directories can have spaces and national characters in their names Example: POP - Ok ROCK - Ok #1056;#1091;#1089;#1089;#1082;#1086;#1077; #1053;#1072;#1088;#1086;#1076;#1085;#1086;#1077; - Ok
So the key is Correct Directory naming especially for Root and Second-level directories. Basically you can name them in English only without spaces. After cleaning database and new clean directory search you will be able to access Music folder content through Controller as well throught WEB page. I tested this twice - It 100% worked for me."
Finns numera en bugtråd om detta: https://bugs.slimdevices.com/show_bug.cgi?id=14503
Det låter ju lite jobbigt att gå igenom hela sitt bibliotek och ändra namn - har väl ca 3500 mappar..
Nu ligger betan ute på 7.5.0 - kanske ska ladda hem den och se om den funkar bättre...
Mvh Jocke |
Edited by - drkim on 2009/10/03 10:48:49 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2009/10/03 : 10:39:44
|
#1056;#1091;#1089;#1089;#1082;#1086;#1077; #1053;#1072;#1088;#1086;#1076;#1085;#1086;#1077; - som detta forum översätter med är egentligen Ryska tecken... och kunde nog lika gärna vara Å Ö Ä
Mvh Jocke |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2009/10/04 : 19:31:59
|
Nä fy, det var bara att plocka bort och återinstallera Squeezecenter. Det uppstod bl.a. en massa brus mellan låtarna. Stackare, de som köper sin första Squeezebox och ska få det att fungera med 7.4.
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2009/10/04 : 21:30:37
|
Jag har 3 st ReadyNas, en funkar men setup sidan går inte att nå, en funkar klockrent och en funkar inte alls. Samma innehåll på dom 2 sista.
:-(
Harryup |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
ukiro
Member
66 Posts |
Posted - 2009/10/04 : 21:40:47
|
Uppgraderade till 7.4.0 på en Vista-maskin (64-bit) utan att se några som helst problem hittills. Den kom ihåg alla inställningar, men omscanningen av musikbiblioteket tog en stund (700GB). Tycker dock inte den känns nämnvärt mycket snabbare i gränssnittet. |
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2009/10/06 : 13:34:22
|
Jag verkar tillhöra "undantagen", uppgraderade från 7.3.3 till 7.4; bortsett från lite "hicka" vid uppgraderingen av firmware i min Squeezebox Classic gick det smärtfritt och allt verkar - vad jag kan se - fungera...
...och jag har mappar med å ä ö i namnen på "nivå 2"...
/Per
|
Edited by - Per Berger on 2009/10/06 13:35:42 |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2009/10/07 : 10:55:18
|
Uppdaterade till 7.4 och även ny mjukvara till Duet. Fungerar hur bra som helst o snabbt som sjutton går det nu i menyerna. Inte haft ett enda tekniskt problem. Har istället blivit av med ett par buggar som jag dragits med länge. |
|
|
Magoo
Member
509 Posts |
Posted - 2009/10/07 : 17:02:24
|
Vad är det för buggar du har blivit av med?
Vore kul att vet om mina problem kommer att bli bättre. Nämligen att första låten på nästan alla skivor visas endast som spår 1 i now playing menyn men det visas rätt när man browsar (härligt med svengelska). Det hade varit trevligt om det kunde ordna sig med 7.4.
Kanske ska jag ta och uppdatera till 7.4 utifallatt. |
comfortably numb |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2009/10/07 : 18:32:23
|
Version: 7.4.1 - r28781 @ Tue Oct 6 04:00:08 PDT 2009
Håller tummarna att allt lirar som det skall nu, det gör det just nu iaf.. |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2009/10/10 : 12:20:15
|
Är det någon som upplevt en skillnad i ljudkvalitet vid byte till 7.4? Diskuteras här: http://www.audiocircle.com/index.php?topic=64267.0
Faktum är att jag vid en tidigare uppgradering tyckte att ljudet blev bättre, men eftersom jag aldrig testade fram och tillbaka så är man ju osäker. Däremot så upplever jag ju skillnad på ljudet mellan olika losslessformat där WAV låter bäst.
|
|
|
ukiro
Member
66 Posts |
Posted - 2009/10/11 : 00:33:46
|
7.4.1 fixar bl.a. buggen där servern krashar om man försöker hoppa innuti FLAC-filer. Jag har inte hört skillnad från tidigare versioner (med hyffsat fin anläggning). |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2009/10/11 : 12:25:23
|
Den här 7.4.1, är det bara en Beta? Jag hittar inte den på Logitechs webbplats.
Finns något sätt att spara sina favoriter m.m. vid uppdatering? När jag installerade 7.4.0 försvann de och ett program jag lagt till för att t.ex. hur mycket som buffras (det som det stod om i början av DSBridge-tråden). |
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8612 Posts |
Posted - 2009/10/11 : 13:34:26
|
quote: När jag installerade 7.4.0 försvann de och ett program jag lagt till för att t.ex. hur mycket som buffras (det som det stod om i början av DSBridge-tråden).
Har du länk till det programmet? Innan jag har installerat nyare SC,så har jag avinstallerat gammla verisionen,då kommer frågan upp om jag vill ta bort gammla loggfiler och inställningar,jag svarar nej. Då finns dom kvar till nästa installation,har varit så hittils i alla fall. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2009/10/11 : 14:08:29
|
Det står om programmet här. Går man till fliken med plugin-program i inställningarna på Squeezebox server ligger det långt ner under tredjepartsprogram, Music Information Screen. Sen får man ändra lite själv hur det ska visas, i inlägget jag länkade till först har Martin43 skrivit hur man definierar visning av buffer.
Jag såg nu att rutan för denna plugin inte var förbockade längre hos mig, jag får alltså bara göra om detta.
Jo, jag fick också frågan om att spara inställningar, vilket jag gjorde, men favoriterna var borta.
|
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
Topic |
|