HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Intressekoll, kretskort till basätare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/13 :  08:22:25  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Linkwitz låter inte alls dumt, borde ju ställa mindre krav på basen samt att lådvolymen kan hållas ner.. börjar nog allt bli intresserad av denna krets jag med.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/01/13 :  09:23:44  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Hade alla haft råd med 4st Peerless XLS 12" element så hade det varit enkelt!!
Men om man kan uppnå samma resultat med 8" element för mindre än halva kostnaden så gillar jag den lösningen bättre.
Kravet är SPL 88dB eller mer, fs<30Hz , VAS<40 L, Qts 0.4 - 0.6
Bara ut och leta!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/13 :  09:36:19  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hur gick det med JBL-8"-bilbasen, den är väl starkaste kandidaten hittils?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/13 :  10:02:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Men om man kan uppnå samma resultat med 8" element för mindre än halva kostnaden så gillar jag den lösningen bättre.


Det låter lite som om du vill köpa en gammal Skoda som är snyggare, snabbare och har bättre renome#180; än en Ferrari. Hittar du en på blocket för 10000 kr så är jag mycket intresserad.

Det finns ingen 8 tummare som kan konkurera med en bra PA-12a. Hade det funnits så hade Tom Danley hellre sålt en massa TH-28or istället för TH221or. Inget kan konkurera med konyta, starka magnetsystem, hårda och lätta koner. Men priset är lite trist, det kan jag hålla med om.

Vad man skall tänka på är att bilbasar oftast har allt för mycket induktans i spolen, allt för tung kon och högt Qts värde.
ett Qts värde på 0,4 låter på tok för högt. Det är ett resonant system i en återkopplingsslinga!!! Inte bra. Man skall hålla Q så lågt som möjligt, för att kunna maximera baskorrektion och minimera självsvängnings-tendenser. Högtalarelementet är den i särklass viktigaste delen i denna konstuktionen. Det kan ha 10 % dist, en stor resonansbenägenhet och stor självinduktans i talspolen. Elektroniken är perfekt i jämförelse. Fs är väl inte vidare viktigt med tanke på att man ändå jobbar huvudsakligen under Fs ändå. En SLS 12a har väl ca 50 Hz resonans i en 40 liters sluten låda.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/01/13 :  10:54:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nja...att q-värdet på elementet ligger på 0,4 spelar mindre roll, det
är systemets q-vädrde som är intressant. Qtot på 0,5 och en
systemresonans så låg som möjligt, ananrs går det åt en väldig massa
effekt. Att Le, som bara ligger på 1,6 för 8"aren i fråga skulle
spela någon roll under 150 Hz får du gärna förklara.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/01/13 :  11:57:18  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Kan detta funka bra?
12", lite dyrare, men kanske ändå värt det ...?

Eminence Delta 12LF
http://hifikit.se/index.php?id=1574

Impendans: 8 ohm
Effekttålighet: 500W RMS
Frekvensomfång: 45 Hz-3 kHz
Känslighet: 97 dB
Magnetvikt: 56 oz
Talspolediam: 2,5"

THIELE-SMALL PARAMETRAR:
fs 45 Hz
Re 6,06 ohm
Le 1,45 mH
Qes 0,45
Qms 7,28
Qts 0,42
Vas 67,88 liter
Cms 0,24 mm/N
Bl 14,1 T-M
Mms 51 gram
Xmax 4,8 mm
Sd 506,7 cm²
Xmek 26,92 mm

Optimerad för flervägssystem. Passar även för gitarr, keyboard, mindre nattklubbssystem eller som scenmonitorer

Modell: Bestnr: Pris:
Delta 12LF 1821 Lägg varan i kundvagnen 885:-/st

Man skulle kanske kunna coata konen för att sänka fs lite ?

Edited by - Mickel-mackel on 2010/01/13 11:58:29
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/13 :  12:18:36  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Ingen som känner sig manad att göra ett kretsschema med förstärkaren och linkwitz sam kretskortslayout så man kan tillverka själv? Det ser ju inte ut som att vi kommer något vart med gruppköp.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/13 :  16:02:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det finns väl redan i basätartråden?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/13 :  16:31:54  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Mjao. men det är väl ingen Linkwitz på den ? eller såg jag fel kanske ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/01/15 :  00:07:21  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Circlomanen... vi pratar inte PA nu.
Vi pratare en annan applikation som vi kallar basätare.
Den skall skickaut motfassignaler med relativt låga nivåer och låga frekvenser. Eftersom vi vill dämpa riktigt låga frekvenser vid start på ca 34 Hz (första moden på ett vanligt rum. Så måste vi ha de data som jag beskrev innan på elementet.
Jag har dammsugit marknaden på element och gjort datajämförelser, där jag vägt in lådstorleken. Och vill man ha en låda på max 50 liter på sin absorbent så faller 12" elementen bort av den enkla anledningen att dom kostar över 1200:- styck.
Ett 8" element som gör samma sak kostar mindre än hälften.

Glad att du kör en ferrarri Johannes!!!
Åker gärna med dig nångång!

Själv har jag inte dom pengarna att lägga på en bil som tar mig från punkt a till b.

Jag lägger hellre pengar på bra ljud


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/15 :  05:19:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Vad jag tänker på är att man inte vill ha högt Q i en återkopplingsslinga, då det är ett recept på självsvängning och betydligt sämre baskorrektion. Jag vill inte ha en långslagig 8 tummare då man måste ha mikrofonen längre ifrån konen vilket är ett recept på självsvängning och betydligt sämre baskorrektion. Visst håller jag med om att en PA-12a är betydligt dyrare. Men jag tror att med en bra sådan så kan man ha 10 dB mer basätning och eller en oktav större omfång. Det är verkliga förbättringar. Prova att sätta in en spole och en konding parallelt i en förstärkares återkopplingslinga.. Då har du dig en primitiv AM-sändare. De audiofila kvaliteterna kan bli en aning lidande.

Det står Mazda på min Ferrari och den härligt rytande V12an har tyvärr endast 4 st cylindrar i drift. Cylindervolymen är på endast 1,3 liter fast den har ändå 600 hk PMPO (10mS). (om jag bara får mata den med nitrometan)
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/01/15 :  11:29:17  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Vi har 20Watt att tillgå och max 40 liters låda... att prata om 12" PA element i sammanhanget är ogenomtänkt. Jag har hittat några kandidater och kollar just nu priser på dessa då vi pratar stora volymer.
/Martin

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/15 :  12:00:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag har säkert missat nått här, men jag trodde att kretskortet bara var för själva korrigeringskretsen, och inte med förstärkare inbyggd.
Jag har hela tiden tänkt 200 liters låda med 12 eller 15 tum och ett par hundra watt. Jag trodde att försärkare var nått man lägga till själv efter tycke och smak. Är det en fix och färdig helhetslösning så förstår jag bättre. Då kanske det blir lite väl överdrivet att gå på med 12or mm...

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/15 :  12:12:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Några effekter går det inte åt, 15W räcker med bred marginal. I varje fall om man inte tvingar fram nåt med små element och Linkwitz transform, då kanske det går åt mer effekt kan jag tänka mig.

Men det är just en helhetslösning med lämplig chipförstärkare som var själva idén med hela tråden.

Den mer avancerade användaren som vill köra med massiva trissesteg på hundratals watt får gärna göra det men jag förstår inte poängen alls med det.

quote:
max 40 liters låda...
Vem har bestämt det? När? Var? Hur? och varför????

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/01/15 12:18:52
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2010/01/15 :  14:20:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag hänger inte heller med riktigt i resonemangen kring stora element, stora lådor och stora slutsteg. Det vi vill göra är väl att käka upp "överblivet" bummel i hörnen i våra lyssningsrum, inte konstruera PA-bassystem åt Metallica. Naturligtvis är det upp till var och en att bygga stora, brutala lösningar men i samband med gruppköpet tycker jag det känns vettigt att vi koncentrerar oss på varianter som gemene man har plats och råd till.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/01/15 :  16:20:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag tror att det kan behövas ganska mycket mer än 20 watt och 83 dB/w/m för att kunna behålla funktionen när man drar på lite. Kör man med ett kraftfullt tappat horn så kan man väl få ut bas-peakar på 120 dB vid tex filmtittande. Med rumsresonanser och tryckmaxima i hörnen så borde det krävas betydligt mycket mer än de ovan nämnda 20 watten och en liten lågeffektiv 8 tummare för att hålla bumlet borta?!? Det är förvisso inte pga ljudtrycksmöjligheterna som jag tror att tex en st Beyma 12LX60 skulle kunna ge en betydlig förbättring mot tex en st JBL GTO804. Det är snarare att jag inte tror på att ha ett resonansbenäget lågeffektivt element med stora mekaniska olinjäriteter och förluster i en återkopplingsslinga.
Men som jag sade i min senaste post, så trodde jag att det var mer av en diskussion om att optimera konstruktionens funktion än ekonomin i en fastslagen semi-färdig produkt.
Gör man den i särklass sämsta delen i en konstruktion 10 gånger bättre, så borde den också ge en betydligt bättre prestanda???

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/15 :  17:49:33  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Circlomannen: Du är inne på precis samma sak som jag var i starttråden till allt det här. Jag tror också att det behövs rejält med effekt och ganska stora element för att kunna fungera bra om man som en del av oss spelar med ganska höga ljudtryck ibland.
Dock är väl inte ljudtrycket som blir t.ex. i bakre hörnet lika stort som vid högtalarna, men ändå... vid 120dB så blir det ganska mycket luft i rörelse i rummet.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/15 :  18:43:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag har haft flera såna här i drift ett par år nu och jag lovar, på hedersord... De drar INTE hundratals watt.

Mätte på en av dem med en effektmätare från Claes Ohlson, fick inte siffran på mätaren att ändra sig ett dugg ens när jag spelade rejält högt och konen rörde sig en del.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/01/15 18:47:49
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/15 :  19:05:08  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Är som sagt fortfarande skeptisk, men allt är ju oftast värt att prova.. Bara vi kommer någon vart med det hela.. annars blir det nog till att etsa sig ett eget kretskort å prova.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/01/15 :  20:33:07  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Stora element med lågt Qts är självklart att föredra, men går inte riktigt ihop ekonomiskt när man ska ha några stycken.
Konarean sätter max absorption då man INTE kan gå över 100% utsläckning vid mikrofonen. Snarare tror jag man kan komma ner till 50%-75% om man tweakar lite.
Vilket är helt ok om man jämför med en klump dämpvadd.


Det man vill få är så mycket "open loop gain" som det går utan att komponenter med större än 90* fas letar sig in och oscillerar.
Då blir kretsen bra motkopplad och man har möjlighet att justera kopplingsgainen för att få till en återkoppling som passar elementet.

Jag skulle vilja veta hur en överdämpad låda beter sig, gör ju inget som den normalt skulle låta skit bara den fungerar kontrollerat i servoloopen.
Säg en 12" i 20L låda fullproppad med stelt dämpmaterial.
Då kan man göra två sådana lådor och få effektivitet genom konarea.
Problemer kanske blir att gainen minskar för LF vilket ställer till det lite om för mycket HF med fasvridningar kommer in.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/15 :  21:31:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag ska byta den däringa BBK200 i veckan mot en SLS12" så vet vi sen. Lådan är väl ca 25 liter tror jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/01/16 :  23:52:33  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Bakgrunden till 40l är att jag hade en liten låda på 10 liter och 2 st8" element som skräpade i push pull, vilket motsvarar 20 liter och en 8".
Denna funkade jättebra som basabsorbent!!!
Men jag ville ha lite bättre lågfrekvensabsorbtion vid FÖRSTA noden i rummet.
Den infaller vid ca 34Hz. Genom att titta på en 40 Liters låda, 20 watts effekt och bäst verkningsgrad så hamnar man på ett 8" element. Ett större element kräver större låda och större magnet och priset går upp... man vinner liksom ingenting. Och som Bernt också har testat så är det inga enorma effekter och konutslag! Detta är ingen subwoofer, den arbetar i efterklangsfältet där den hinner att kompensera över 10ggr på samma nod!!
(Antagligen skulle en 6,5" element vara ännu smidigare och ge ännu mindre låda)

Gamma elementet som Bernt testade var på pappret idealiskt med hade en resonansfrekvens på 60 Hz istället för 30... Därför går jakten vidare. Har dialog med en av världens största elementleverantörer i Asien samt några grossister. 300 element är inte jättemånga när man förhandlar men det finns så otroligt myckat att vinna på denna absorbent att 300 bara är början!!! Nästa gång blir det säkert en kommersiell pryl av det om nån vill bygga ett företag kring idén. Det är fritt fram att köra!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Yve
Member

88 Posts

Posted - 2010/01/17 :  10:43:37  Show Profile Send Yve a Private Message  Reply
Jag har funderat mycket på att skaffa mig en eller två Svanå's V6:or och de är på närmare 400 l. Så jag tycker att Peerless SLS 12" i en 60 l låda är alldeles utmärkt och Bernt's mätningar visar att den är effektiv en bit under 30 Hz, vilket är tillräckligt för mig. Hade tänkt försöka göra något i stil med Bernts bas-absorbent-bord.

Hur viktig är mik placeringen? Det är ju enklare att sätta den vid sidan om så som vid den första mätningen eller måste den hänga framför elementet så som på BBK200 elementet?

MVH
Yve

Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson

Edited by - Yve on 2010/01/17 10:44:30
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/17 :  11:42:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Micken ska vara nära elementet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/01/17 :  12:45:19  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag får verkligen hoppas att detta projekt går i hamn för det skulle verkligen vara roligt särskilt nu när det är så många viljor som drar åt olika håll man har sett många bra saker som har påbörjats men aldrig avslutats bara för att man har blivit oense.

Jag kanske verkar vara pessimistisk men jag har fog för det vill man ha egna specifikationer bygg då och prova så får du svart på vitt hur det ligger till. Nu är det en massa HF medlemmar som vill ha basabsorbent (ink. mig) som skull bli väldigt besvikna om detta rann ut i sanden. I långa loppet tror jag nog att det skulle bli svårt att starta en ny liknande tråd då man riskerar att den dör ut på grund av tjafs.

Jag hoppas att alla deltagare här i tråden tar sig till detta jag vill inte peka ut någon speciell och skulle det vara så att någon gör det så är det inte meningen jag vill se ett samarbete det gynnar forumet i längden.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000