HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Surround 4-kanal + sub (4.1) - tips - någon ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2009/09/01 :  14:27:35  Show Profile Send LageB a Private Message  Reply

Hej alla,

Har inte varit på denna avdelning tidigare av den enkla anledningen att jag bara varit intresserad av 2-kanal tidigare... Hoppas nu på vägledning från erfarna Surroundexperter här...

Nu ska tjock-tv:en ut och plattTv in. Jag har sedan tidigare en 7.1 AVR (Denon 2807) som jag använder endast för Stereo-musik lyssning dvs ett par toppar + sub.

Nu till min fråga:
Jag vill utnyttja min befintliga Steroanläggning och ska ha Plasman mitt mellan mina Toppar. För att få "surround" funderar jag på att addera ett par bakhögtalare. En s.k Center får jag inte plats med.

(1) Kan man göra så? - dvs förlorar man något genom att inte ha center - i så fall vad?
(2) Måste man ha stora fullregisterhögtalare bak? Räcker det inte med bakhögtalare som täcker, t.ex, bara 300Hz och uppåt?
(3) Vad jag är ute efter, är om det går få bra surroundljud med endast ett par (vägghängda) pyttesmå bakhögtalare - Ju minde destå bättre.
(4) Kan någon tipsa om bra "super-pyttesmå" bakhögtalare, max 3,500kr paret.


Er ytterst tacksamma,,
LageB




Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2009/09/01 :  14:56:31  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Jag har Audio pro´s Qube och de funkar förträfligt och så slipper man ha saker på bakväggen.
Passar med råge in i din budget

http://www.audiopro.se/templates/audio_pro_products/?id_products=30

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2009/09/01 :  15:53:19  Show Profile Send LageB a Private Message  Reply

Quebe såg Coola ut! Små och behändliga helt klart.

Nu har jag i mitt rum två bra ställen på väggen att hänga upp små högtalare (dock ej plats på golv eller bord tyvärr).Så min fråga kvarstår om tips på små vägghängda varianter.

Kommentarer till mina övriga frågor mottages också tacksamt - någon?

Mvh
LageB
Go to Top of Page

Johnsson
Member

67 Posts

Posted - 2009/09/01 :  17:24:31  Show Profile Send Johnsson a Private Message  Reply
i de flesta receivrar kan man ställa in så att centerkanalens ljud delas upp till dina fronthögtalare sk. phantom(stavning?) så det borde gå bara bra, själv har jag så via min denon 3806.
jag själv är sugen på att prova mirage:s nanosat som bakhögtalare, de ska ju vara bra på att sprida ut ljudbilden lite.

/Daniel
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2009/09/01 :  22:56:49  Show Profile Send Uniper a Private Message  Reply
Det är precis så jag kör. Ingen center, och bakhögtalarna är små vägghängda hembyggen på en dryg liter. Hittills har jag aldrig saknat centern, och pyttehögtalarna bak räcker gott och väl till.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2009/09/01 :  23:11:15  Show Profile Send LageB a Private Message  Reply
Johnsson/Uniper,

Toppen!

Ska kolla in Mirage Nanosat - verkar mycket intressant...

LageB


Edited by - LageB on 2009/09/01 23:12:35
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2009/09/03 :  08:00:11  Show Profile Send LageB a Private Message  Reply
Jo, Johnsson,

Dom däringa Nanosat verkar finnas i två upplagor. En äldre variant som bara heter (1)"Mirage Nanosat" och sen en nyare modell (2)"Mirage Nanosat Prestige". Nyare modellen (2) verkar finnas i vitt utförande (som jag vill ha)och kostar ca 2000Kr/styck.
(1)kostar bara ca 1000/styck, men tyvärr finns bara i svart.

Har du nå'n koll på om det högre priset på (2)"prestigen" har så pass bättre väljud att det motiverar det dubbla priset?
Har inte kunnat hitta någon jämförelse på nätet. Dom ser likadana ut, men det sitter modernare element i prestigen.

Har du sett/hört nått så dela gärna med dig...

LageB

Edited by - LageB on 2009/09/03 08:01:58
Go to Top of Page

Johnsson
Member

67 Posts

Posted - 2009/09/03 :  10:57:17  Show Profile Send Johnsson a Private Message  Reply
tyvärr har jag inte lyssnat på dessa men det ska göras när det blir aktuellt med bakhögtalare, jag såg också att det fanns två modeller. min undran är om det kan göra så stor skillnad när man ska ha dem som bakkanaler, så ett par av den gamla varianten skulle ju sitta fint och till ett bra pris dessutom

/Daniel
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/09/03 :  13:30:27  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Hej

Jag kör med Med Mirage Omnisat v2 bak, de funkar bra till ca 80-100 Hz där suben får ta över.
De funkar utmärkt som surroundhögtalare, de fyller upp rummet med surrounljud.
Jag hade hemma Nanosat oxå innan jag bestämde mig, men de var allt för tunna o småskaliga i ljudet, ljudet blev framtungt om man hade ordentliga golvare o center. Så för mig var valet lätt, det blev Omnisat, visst det blev några tusenlappar till, men det var det värt.

Köra utan center skulle jag inte vilja göra när jag ser på film 80-90 % av allt som händer i filmen är i Centerkanalen, har inte riktigt gillat dessa "phantomlägen" istället för center, men det är ju så klart en smaksak.

Mirage har ju en liten Omnicenter oxå, har inte provat den, men om den funkar så tar den ju inte så stor plats

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

m-i-c-k-e
Starting Member

10 Posts

Posted - 2009/09/03 :  16:44:50  Show Profile Send m-i-c-k-e a Private Message  Reply
Hej

(1) Ja, jag körde själv 4.1 på min Primare SPA20 inga problem. Det går i princip alltid att ställa in att man inte har någn center. Den stora skillnaden är att de som inte sitter i sweetspot inte upplever att ljudet kommer från centrum utan mer från ena högtalaren. Detta tror jag är den stora anledningen till att man kom på idén med center...

(4) Kolla in Tangent Evo. Finns i olika storlekar och även i en aktiv version om det skulle vara intressant.

/Micke
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2009/09/03 :  17:20:21  Show Profile Send LageB a Private Message  Reply

Får myror i huvudet angående Mirages snarlika modeller

Nanosat, eller Nanosat prestige, stor skillnad i pris men verkar vara mycket lika..

Omnisat V2, eller Omnisat OS3 - vad skiljer ?


Micke,
Tack för tipset - ska kolla upp Tangent Evo
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/09/03 :  18:36:57  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Omnisat OS3 är nog en nyare variant av V2, har inte hört dessa, förhoppningsvis är de bättre, o förhoppningsvis inte dyrare.

Prestige har väl finare finish, dvs pianolack, och möjligen ngt lite förbättrad

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000