Author |
Topic |
kyan
Member
107 Posts |
Posted - 2009/08/15 : 12:35:40
|
Som lite semestersysselsättning har jag börjat snickra på en "fruvänlig" tratt. Min sambo såg lätt chockad ut när jag bar upp de sågade mdf skivorna... Hon undrade hur något som inte var fruvänligt såg ut? =)
Objektet är alltså ett tappat horn med Audes 10", parametrar enligt petters tråd. Dock läste jag till min förskräckelse att han rekommenderade att ha ett så kort L12 avstånd som möjligt. Det är det ju inte i min tratt. Jag har provat att simulera med L12 satt till 15 cm istället för för 56 cm som det är i tratten jag börjat bygga. Resultatet blir snarlikt men utan den utsläckning som blir runt 100 hz som min tratt ska ha.
Vad säger expertisen? Är det bara att skicka min tratt till spånskivehimelen och bygga en ny med kortare L12 eller kan det funka ändå?
Jag ska se om jag kan lägga upp lite fler bilder på simuleringar och byggbilder under helgen.
En första bild:
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/08/15 : 12:47:16
|
Ja, det är ett elände. Ber så mycket om ursäkt. När dessa "fruvänliga" trattar simulerades kunde man inte se impulssvaret i Hornresp. Det verktyget i kombination med mina egna observationer visar att det är helt åt skogen med en längre L12 än nödvändigt. Det brukar bli rätt bra ändå om man sätter en skiva som kortar ner L12 så mycket som möjligt i hornets början och kapar hornets L34 så att den går ner ca 5 cm nedanför baksidan på elementet. Det skulle jag gjort om jag vore du. |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2009/08/15 : 19:19:38
|
Coolt.
Den här simuleringen har jag kikat på själv. Följer med spänning ditt resultat. Skall du bygga ett eller två stycken?
Bygg på nu
Vad skall du driva det hela med?
/JZ |
Signatur.. |
|
|
kyan
Member
107 Posts |
Posted - 2009/08/15 : 20:53:56
|
Petter: Ingen fara, jag borde ha läst på mer innan jag började limma
Zei: Tack för uppmuntran
Det jag har på hyllan för drivning nu är en AMP-6 från 41hz.com . Jag börjar med den och ser hur det låter. 10 W och 100dB @ 1W borde kunna skaka rumpan hyffsat. Dessutom tror jag inte min dotter (2 månader) kommer uppskatta för mycket umpa bumpa heller
Jag avser att bygga en högtalare, till att börja med. Jag har inte riktigt kommit på vad jag ska använda för att övertyga sambon om att en till är nödvändig
Nu har jag begrundat och simulerat lite. Jag funderar på att limma dit en ny botten, limma ihop hela hornet och ta fogsvansen och såga av skiten.
Om jag gör som petter föreslår simulerar det som följande:
Utformning:
Frekvensgång (grå kurva är original):
Grupplöptid (grå kurva är original):
Grupplöptiden ser betydligt bättre ut. Och högre verkningsgrad skadar ju heller aldrig. Lite tråkigt att förlora de sista hertzen nedåt eftersom syftet med hornet var en subwoofer.
Jag håller på att inreda ett mörkrum nu i helgen så det blir kanske inte så mycket mer byggt de närmsta dagarna. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/08/16 : 00:22:05
|
Den nya simuleringen ser betydligt bättre ut. Sätt sågen i hornet. Det gjorde jag med mina
Tonkurvan kommer inte falla lika fort mot lägre som simuleringen visar. Du kommer ha -10 dB strax över 10 Hz, så med rumsstödet kommer det gå ner till 20 Hz rätt så rakt. Det blir dessutom kortare på kuppen = mer fruvänligt
Du kan även göra som Bernt, dvs göra en snevägg i början på hornet som går från hornets början fram till halva elementet = elemenetets mittpunkt så här:
Då blir impulssvaret än snyggare och du ökar bandbredden uppåt ett par Hz till. |
|
|
kyan
Member
107 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 08:13:38
|
Jag har provat att simulera en sådan Bernt snedvägg. Jag satte S1 till 1,7.
Det blev ingen större skillnad tyckte jag. Lite mer hängmatta och ett uns sämre group deley.
Har jag tänkt fel eller är det något som inte riktigt går att simulera i hornresp? |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 09:09:02
|
Dina observationer stämmer säkert, men snedväggens vara eller icke vara ligger i hur impulssvaret ser ut och det blir betydligt snyggare med denna kil. |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 09:43:23
|
En ide: Vad händer om du kapar mellanväggen 3cm från kanten på hålet och monterar ihop den så att elementhålet hamnar där det skall vara samtidigt som du behåller längden på hornet ? Lite pyssel att skarva ihop skivan igen men det skall väl gå att lösa
Du har ju iofs gjort en del andra hål också men, tja ......
Edit: Borde innebära S1 på 1 (med kil), S2 ca:200, S3 ca:650 och S4 på ca:700. Längderna ca: 13,400 och 18cm Du hittar impulsresponsen om du går till "tools" när du har spl-grafen uppe. Den blir precis som Petter skriver betydligt mycket bättre med kil |
Edited by - DahlbergAudio on 2009/08/17 10:02:57 |
|
|
kyan
Member
107 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 09:55:26
|
Det är dessvärre så att jag kommit lite längre än bilden ovan visar. Mellanväggen sitter redan limmad på plats...
Annars tror jag att jag gjort en ny mellanvägg med hålet längst ned. |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 10:00:10
|
Du kan inte knacka loss den |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 11:15:17
|
Impulsresponsen har förbätrats i alla simuleringar jag har gjort där "kilen" har varit med. Men visst kan man få ändra på övriga parametrar för att fintrimma lite.
|
Edited by - DahlbergAudio on 2009/08/17 11:15:39 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 12:16:57
|
Håller med Dahlberg. Det verkar som om kilen motverkar multipla resonanser i hornet i och med att det blir jättesmalt i början. På så sätt verkar impulsen större (eftersom impulssvaret är normerat) relativt "skramlet" som kommer efter. |
|
|
kyan
Member
107 Posts |
Posted - 2009/08/17 : 13:26:56
|
Impulsen blev mycket snyggare ovanför hornets användningsområde när jag simulerade.
Jag har fått förfrågning på ritningsunderlag och sågmall till hornet. Det har jag mer eller mindre klart. Jag har ritat upp hornet i Pro/E.
Dock är dem ju såklart på hornet som har det felet som mitt verkliga har. I mån av tid ska jag revidera ritningarna så att det blir riktigt. I princip borde man få ett bra horn om man bara flyttar ned elementet så långt det går. Jag ska prova att simulera sedan kanske jag lägger upp något. |
|
|
kyan
Member
107 Posts |
Posted - 2009/09/09 : 12:44:48
|
Efter lite stillestånd pga andra projekt har jag nu kämpat vidare med min tratt. En ny botten limmades på plats strax under elementet. Däremot lyckades jag inte simulera fram någon förbättring med en sådan kil som nämnts tidigare i tråden. Det tillsammans med svårigheten att tillverka en sådan utan vettiga verktyg fick mig att avstå från idén.
Tyvärr fick jag inte med någon bild på den nya bottnen.
Så här sitter stagen i lådan:
Locket limmat på plats:
|
|
|
kyan
Member
107 Posts |
Posted - 2009/09/15 : 12:47:46
|
Lådan är nu avsågad. Den har grundmålats och jag har börjat spackla lite. Bilder kommer!
Innan färgen blev jag ju såklart tvungen att provspela lite
Det var ganska lätt att den gräver en hel del djupare än mina HFLS-1. Integrationen var inte fullkomlig, beror nog mest på att jag inte hade tid att justera in nivåerna rätt. Dock blev det en helt annan pondus i ljudet, vilket var riktigt kul
Tyvärr har jag inte haft tid att prova så mycket än. Minstingen har en tendens att vilja sova ungefär lagom tills jag kommer hem från jobbet. Jag ska se till att bli ensam hemma några timmar så jag kan få prova ut skapelsen.
I vilket fall är jag positiv till projektet och tror det kommer bli riktigt hyfsat.
Dessutom har jag en idé till utsmyckning som ska bli skoj att prova. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/09/20 : 10:54:37
|
Kul Hur går det med ytfinishen? Det är väldigt viktigt att få rätt delningsfrekvens och nivå på basen, men efter en tids labbande brukar man finna rätt. Har du tillgång till mätutrustning? |
|
|
kyan
Member
107 Posts |
Posted - 2009/09/21 : 12:46:37
|
Jo tack! Det går fint. Jag målar dem vita med roller, har inga jättekrav på finish (tänkte försöka gömma den mer än framhäva den), men det ser ut att bli över förväntan =)
Ja jag har förstått det, jag har labbat en del med subwoofers och även ett RT-3 horn och det är ofta riktigt klurigt att få det att integrera. Planen är att använda min Denon flerkanalsförstärkare som filter. Filtret är ett 24dB/oktav. Det finns även möjlighet att justera "distance", jag antar att det är en form av delay? Det finns även möjlighet till equalizer. Som ni förstår finns det massor av funktioner, dock kan jag inte uttala mig om kvalitén på dem. Kvalitén på ljudet ur förstärkaren (utan att använda så mycket funktioner) är i mitt tyckte riktigt bra! |
|
|
kyan
Member
107 Posts |
Posted - 2009/09/21 : 16:48:13
|
Tyvärr har jag inte tillgång till någon mätutrustning...
En Room analyser står på vill ha listan! |
|
|
kyan
Member
107 Posts |
Posted - 2009/09/24 : 22:34:18
|
Så här ser lådan ut med lite spackel som ska gömma diverse fadäser .
Här är Audes elementet som ska spela i lådan:
Arbetet fortskrider i hemskt maklig takt. När jag kan sticka i mellan de andra bestyren alltså. Mållinjen närmar sig |
|
|
kyan
Member
107 Posts |
Posted - 2009/09/27 : 13:55:56
|
Dags för lite uppdatering.
Sä här ser den ut med lite färg:
Nu står den och spelar i sitt hörn. Det låter riktigt hyffsat. Fyller på bra nedåt och ger mer tyngd åt ljudet. Dock vet jag inte om placeringen av den är den bästa. Den står bredvid min lyssningsplats. Ev. är nivån på den lite hög. Jag har inte fått den att smälta in helt i ljudbilden. Det hörs att basen kommer från sidan. Jag vet inte om det är omöjligt att få till med placeringen som jag har. Dock finns det mycket kvar att göra med att justera nivåer, delningsfrekvens och delay. Dessutom borde det bli bättre med lite inspelning.
Fler bilder kommer! |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2009/09/27 : 15:27:02
|
Ja det dröjer lite innan det börjar låta bra. Mina Audes 8" tog lite tid att spela in. Tror också att det krävs lite dämpning vilket också borde minska ljudet uppåt i frekvens.
Runt 70-75Hz är nog ett bra maxvärde för delning med brant filter. Hornet behöver du förmodligen inte lägga delay på iaf. Delningen i sig ökar tiden ganska markant. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
kyan
Member
107 Posts |
Posted - 2009/09/27 : 19:32:13
|
Ja just det ja, det har jag glömt skriva. Jag har dämpat dom med ett stycke Mysa Gräs (Ikea täcke).
Filtrets branthet kan jag tyvärr inte påverka. Den är 24 db/oktav. Jag ska prova att sänka både nivån och delningsfrekvensen en gnutta. Har kört 80 hz hittills.
Det sista jag gjorde var att slå av basförstärkaren med musiken fortfarande på. Det blev att låta tråkigt utan den lilla skönheten! |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2009/09/28 : 09:21:42
|
Trevligt :)
Kanske dags att beställa element snart då :)
/JZ |
Signatur.. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/09/30 : 18:03:58
|
Ser fint ut Håller med Joda i allt han skriver |
|
|
kyan
Member
107 Posts |
Posted - 2009/10/01 : 18:26:10
|
Tackar
Dags för lite uppdatering, men först lite bilder.
Dämpning består av ett stycken ikea täcke:
Servicelucka, lackad och fin:
Från baksidan:
Jag har inte hunnit lyssna så mycket mer, men av det lilla jag lyssnat så tycker jag att den smälter in mer och mer.
Jag har beslutat mig för att införskaffa en ny förstärkare till hornet. Det blev en sådan här:
http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&produkt=55 Kommentarer?
Jag tyckte att den verkade lämplig eftersom den har inbyggt filter, fasjusteringsmöjlighet, nivåkontroll samt autopåslag.
En fråga, om det sitter ett lågpassfilter i min förstärkare (flerkanalsförstärkaren) sedan ytterligare ett filter i min nya basförstärkare. Adderas de då, 24+24=48db/oktav?
|
|
|
Topic |
|