HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ace bygger GM 70...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/09/23 :  21:04:08  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Stice. Så sant som det är sagt.
Sticksågen går inte snabbare...

Skall fila lite och snygga till, undrar varför man inte har en vattenskärare...
Men är det d.i.y så är det!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/09/24 :  11:40:15  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
quote:
Skall fila lite och snygga till, undrar varför man inte har en vattenskärare...
Men är det d.i.y så är det!

Handgjort är ju roligastå som d.i.y are finns ju sällan annat än enkla handverktyg .Brukar anv T-sprit även till alufilning ,men det tricket visste du säkert redan.Redigt snyggt å stabilt lär det bli.Ska bli intressant att följa detta byggge

mvh mattias

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/09/24 :  17:20:15  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Rörförstärkare
Tungt och fint, blir roligt att följa bygget

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/11/14 :  17:34:51  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Det får bli lite ändring i planerna... Det dök upp en bunt sådana här på posten...

som Hoktuna en gång sa... Förr eller senare så är det ju dags att kila vidare
Har dragit mig för detta ett tag men nu har jag ju inget val

En hel del planering krävs för ett sådant här bygge... å en hel del pengar..

Eftersom jag inte äger ett cadprogram så får det bli av denna fattigmansprincipen...

LIte funderingar över nätdelen..

Nättrafos från Hammond är på intågande. Tänkte mig en variant på Lenn Arts monsterbygge med stackade trafos för nätdelen. (jo jag vet att det inte är safe practice).
Ryska kondensatorer i nätt storlek är också på väg hem.
Likriktare lämnar 2 val att fundera över. Har 4st kvicksilverlikriktare hemma och en bunt 6D22s på väg hem... Problemet med kvicksilvervarianterna är att dom vill ha 2,5V 5A i glöd per styck... hmm...
Drosslar från Lundahl är i beställningsstadiet.
Utgångsjärn... ja... det får nog bli Lundahlare också. Kikade lite på LL1691 orna. Problemet är vilket gap jag skall beställa, nåväl det får bli en lite senare fråga.
Drivsteget... tja, någon som har något bra förslag? Tvåstegsraket med IT skulle vara trevligt, frågan är om det fungerar i praktiken..

Nätdelen siktar jag på 1000-1100V med LCLCLC. Det får bli att börja med denna och hoppas att det inte smäller fööör högt

Alubitarna är i alla fall fortfarande med i gamet!

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8620 Posts

Posted - 2009/11/14 :  17:46:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
http://www.audiodesignguide.com/Claudio845/GM70amp.html
D3A eller 6C45 ska funka som 2 stegs.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/11/14 :  19:17:41  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Kollade in länken lite förrut faktiskt. Kan ju vara ett alternativ!

EDIT: Tråd till länk..

GM 70SE Nu kör vi!!

Edited by - acebowler on 2009/11/14 19:18:04
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/11/14 :  22:38:50  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jag skrev ju att det skulle bli GM70, tänk att jag visste det innan dig.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/11/14 :  22:59:08  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Jag skrev ju att det skulle bli GM70, tänk att jag visste det innan dig

Haha! JA du Magils.. vad skall man säga... proffs!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/12/02 :  22:16:28  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Lite uppdateringar då..

Kom på att det går helt utmärkt att gänga i detta material... sagt och gjort!

Och lite mera hål...

Har funderat en hel del angående säkerheten på anodspänningstrafosarna.. En lösning blev dubbel krympslang runt ledningarna och en rejäl gummigenomföring.

En ensam stackars trafo?

Eller kanske inte?

Och så lilla junioren vid sidan

Lilleplutten skall befordras till chef över drivsteget

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/12/02 :  22:30:11  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
snyggt:D jag tycker den lille skulle suttit i mitten rent estetistkt men detta chassit verkar bli så pass snyggt att inte ens jag kan klaga:D

/ Dennis

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/12/03 :  11:05:07  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Tack Dennis!
Måste nog separera dom olika försörjningarna så den lilla trafon fick vackert stå bredvid storgrabbarna..

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/12/03 :  12:16:37  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Mera gängade hål och sedan hål för kablage och hål för likriktarna. Många hål blir det
Nämde jag ordet hål i denna text!?

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8620 Posts

Posted - 2009/12/03 :  17:27:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Blir det ett dubbelchassie?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/12/03 :  21:00:04  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Ryssen: Kan avslöja att det blir ett TRIPPELchassie!

Lite av dagens verk då. Hål för likriktare och rifakondingar är sågade.. Spännande med tanke på att jag endast besitter en batteridriven handborrmaskin för tillfället...Men nya hålsågar är i allafall inköpta! Är det DIY så är det!
Mera gängade hål också för den delen.
Börjar bli dags att beställa Lundahldrosslar.... billigt..

Blev sugen på att provmontera lite... Trocaderoburken som referens...

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/12/03 :  21:20:09  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Å så en fundering med sida....dock väldigt oslipad...

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/12/03 :  21:21:08  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Tar tillbaka min kommentar om den lilla trafon i mitten! så snyggt detta blir får väll tänka om nu när jag bygger mitt chassi vill ju osså ha mina kondingar sittandes snyggt som dina.

/ Dennis

Edited by - Dennis on 2009/12/03 21:22:46
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/12/04 :  21:57:51  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Kul att du gillar bygget! Vad har du själv på gång? Blev lite nyfiken!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

rampitsch
Member

50 Posts

Posted - 2010/03/24 :  11:18:00  Show Profile Send rampitsch a Private Message  Reply
Vad hände med bygget? Avstannat eller för mycket byggande för att hinna lägga upp trådar?
Ser så intressant ut, och blir riktigt avundsjuk!

Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt
Det ÄR kul att bygga eget

Go to Top of Page

TxF
Member

260 Posts

Posted - 2010/03/24 :  19:02:23  Show Profile  Visit TxF's Homepage Send TxF a Private Message  Reply
Blir spännande att följa detta projekt =) Ang att bearbeta ALU så funkar det fint med en vanlig överhandsfräs. Vanliga frässtål håller fint. Du hade ju en trämall, så om du tar ut hålen i den och gör den fin kan du använda den som fråsmall för kopieringsstål.

// Johnny
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/03/24 :  19:47:03  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
kanonsnyggt
När du "över" monterat socklarna till likriktarna blir inte lödöronen nära plåten med den tjockleken?
Har du nån skiss på nätdelen?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2012/04/12 :  23:42:27  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Meddelar härmed att jag är tillbaka till forumet. (hoppas man är välkommen )
Har varit en lång tid med dåligt mående (ångest å släng av depression bland annat) Men nu känner jag att det är dags att ta tag i saker som är kul igen :)

Skall i dagarna beställa lite drosslar för HT delen. Återkommer med lite kuliga bilder.
Nätdelen blir rätt lika som LennArts 211 bygge. Siktar väl kanske på spänning runt kilovolten. Tänkte mig en L C L C variant.. Ni som kan detta. Vad tycker ni är lämpligt? Jag kan naturligtvis koppla den med C L C L C variant också och få upp spänningen ett par hundra...

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2012/04/12 :  23:55:30  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Välkommen tillbaka!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/04/13 :  00:32:03  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Ångest och deppis känner jag allt för väl till. Hoppas du mår bättre!
Kul bygge, blir att följa med spänning

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2012/04/13 :  00:54:52  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Tack! Jo det har varit en tung resa tillbaka... slog ner som en blixt från klar himmel , krypande stickande ångest... fasen det värsta jag varit med om.. men nu känns det bra.
Kul att pyssla med hi fi igen!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2012/04/13 :  06:58:46  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Vad tycker ni är lämpligt?

Från ett rent säkerhetsmässigt perspektiv..
Upp till ca 600V klarar de flesta komponenter
Därutöver måste man välja komponenter och delar med större omsorg
Fel material (eller inget material) kan ge överslag, dvs kortis mellan ledare.
Det är klart att det är görbart, men som sagt. Fokus på el-säkerhet ökar med ökad spänning.
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000