Author |
Topic |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/06/27 : 17:34:35
|
" De kontakter som inte används på dina olika apparater kan vara ingångar/antenner för elektromagnetiska störningar. Sådana störningar vill man inte ha in i apparaterna! Dessutom är öppna kontakter dammsamlare av stora mått. Vill du undvika oxid, damm och störningar av olika slag så bör du terminera oanvända ingångar."
Så skriver Svalander om skärmhättorna eller skyddshylsor eller vad vi nu ska kalla dem. Eftersom jag gillar relativt billiga tweaks så var jag bara tvungen att testa det här.
Jag köpte hylsor så att jag kunde plugga igen alla lediga kontakter i min DA-omvandlare, Squeezebox, jittermumsare och förstärkare. Ingen kontakt har lämnats oskyddad.
Hörde jag någon skillnad?
Jajamen. Ljudet påverkas på samma sätt som när jag vibrationsdämpar elektroniken. Det blir renare och mer upplöst. Detaljer kommer fram tydligare. Värmeinnehållet i ljudet minskar och ljudet upplevs bli ett uns ljusare.
Det sista är ju inte nödvändigtvis positivt utan kan leda till ett tröttande ljud. Hemma hos mig är det här inget problem, jag hade värme att ta av, så att säga. Det räckte med att jag flyttade högtalarna en aning bakåt för att kompensera, men när vi testade det här i en annan anläggning, så slog det över i kylighet. Där hjälpte det inte att flytta högtalarna.
Det krävs alltså rätt utgångspunkt för att det här ska bli lyckat. För mig är ett visst värmeinnehåll i ljudet viktigt för att det ska låta naturligt och inte tröttande. Av den anledningen har jag haft svårt med vibationsämpande åtgärder tidigare och det var först med BDR-puckar och koner som jag hittade hem.
Hylsorna rekommenderas under förutsättning att du inte redan ligger på gränsen till ett kallt ljud. Då kan det alltså tippa över och bli jobbigt. I annat fall så kan du räkna med lite mer upplöst ljud.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
Edited by - Björn-Ola on 2009/06/27 17:38:59 |
|
långhåret
Member
296 Posts |
Posted - 2009/07/13 : 10:23:56
|
Om det nu inte skulle bli så mycket/ingen ljudmässig skillnad så är dom i vilket fall rikigt snygga och det är jag villig att betala en liten peng för iaf |
Musik... Vad skulle man göra utan det? |
Edited by - långhåret on 2009/07/13 10:24:17 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/07/13 : 11:08:56
|
Tyvärr måste du då vända elektroniken bakåfram på hyllan för att det ska ge pluspoäng. Det blir lite jobbigt att handhava. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
långhåret
Member
296 Posts |
Posted - 2009/07/13 : 11:29:05
|
Haha, stämmer... fast snyggt dom gånger man väl kikar bakom aparaterna och vetskapen att dom fina kontakterna är skyddade av snygga hylsor
|
Musik... Vad skulle man göra utan det? |
|
|
Psy_lord
Member
196 Posts |
Posted - 2009/12/11 : 17:17:43
|
Hifi nörd forum har talat :) klart man ska ha snygga hattar på allt som inte syns för en vanlig person, men vi på Hifinördforum lägger näsan i blöt på baksidor och under lock o div andra ställen.
Klart det ska va snyggt där vi tittar mest |
Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
|
|
|
|
Topic |
|