HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 High-end Hörlurs-anläggning.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2009/06/15 :  12:56:22  Show Profile Send Breddan a Private Message  Reply
Vill köpa en riktigt anläggning och koppla till datorn. Anläggningen ska bestå utav dac + hörlursförstärkare & hörlurar. Problemet är att det är svårt att provlyssna på hörlurar som kostar över 3000:- i stan, och det finns inga butiker med bra hörlursförstärkare eller bra dacar.

Vet ej vilken prisklass jag ska lägga mig i, men kostar det så smakar det också! Just i dagsläget lutar det emot Grado gs1000i + Benchmark dac1, så runt en 20-25k max.

Hade varit roligt att få höra lite åsikter om Harmony Design. Jag gillar skarpt deras design, men hur står de sig prestandamässigt emot Benchmark? Corda Symphony verkar också intressant: http://www.meier-audio.homepage.t-online.de/symphony.htm . Men har ingen aning om hur den låter. Krav på dacen är att den ska ha optisk ingång, då jag tänker skicka ljudet via mitt ljudkort till dacen.

Angående lurar så har jag som krav att de ska vara öppna och bekväma att ha på sig under en längre tid.

"less is MORE" "MORE is better"

Edited by - Breddan on 2009/06/15 12:57:26

Henmyr
Starting Member

48 Posts

Posted - 2009/06/15 :  21:13:34  Show Profile Send Henmyr a Private Message  Reply
Har bara lyssnat lite på GS1000 och inte alls på Benchmark dac1. Har dock läst mycket om de båda och min första tanke är att det nog är en väldigt dålig kombination.

GS1000 är kända för att inte vara blyga med diskant, och jag kan hålla med även om jag lyssnade väldigt kort. Likaså är Benchmark dac1 känd för att vara detaljerad, ljus och lite tunn. Dock gäller skopan med salt då jag inte hört den. Gissningsvis blir kombinationen ganska stickig, kanske för mycket.

Skulle kunna tänka mig att B dac1 fungerar mycket bra med HD650, och GS1000 med någon annan förstärkare/dac.

Moddat Xfi -> Gamma2 dac -> CK2III / CTH / Leben CS300 -> Grado RS1 / Sennheiser HD600 / AKG K501 / Audio-Technica W5000
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2009/06/16 :  08:45:03  Show Profile Send Breddan a Private Message  Reply
Det kan stämma att det är så. På "the internet" verkar det råda lite skilda åsikter om GS1000 + Dac1. Läst om någon som spelade på just den kombon och tyckte att det lät underbart. Men nu är det inte säkert att det verkligen gjorde det.

Jobbigt med high-end hörlurar, få som verkligen bryr sig.

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2009/06/20 :  18:59:42  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Jag skulle rekomendera dig att läsa runt på www.head-fi.org:
Hörurar: http://www.head-fi.org/forums/f4/
Hörlursförstärkare: http://www.head-fi.org/forums/f5

Där finns det otroligt mycket information om just detta ämne. Kanske lite tråkigt att länka dit, men jag tror du kommer att få svar på dina frågor där. Själv har jag lärt mig och fått otroligt mycket info därifrån.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2009/06/21 :  23:19:08  Show Profile Send Breddan a Private Message  Reply
Mjo, man har läst några trådar på forumet man har hittat via google. Men aldrig fått för mig att ta en titt på forumet.

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2009/06/24 :  08:44:23  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Gör det och du skall finna all hjälp du behöver :)
Där hittar du även återförsäljare där du kan få ner ditt inköpspris till hälften jämfört med här hemma i Sverige, så kan du köpa musik för resterande peng.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2009/06/29 :  10:58:38  Show Profile Send Breddan a Private Message  Reply
Head-fi ahde verkligen mycket itnressant och läsa, och hittade länkar till riktiga tester på hörlurar med mätningar. Ska INTE ha grado GS1000i efter att kollat på mätningen. En riktigt hårdrocks kruva! Lavry DA10 verkar vara lika bra, om inte lite bättre än Benchmark dac1 och den kostar mindre, PROFIT!

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/06/29 :  22:24:58  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
eller en DA11!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2009/06/30 :  06:58:02  Show Profile Send Breddan a Private Message  Reply
Njaa, da10 har alla funktioner jag behöver och fler. Behöver bara någotsom kan konvertera en digital signal och ge utsigna till hörlurar i stort sett.

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2009/07/05 :  20:08:36  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Kul!
Mitt tips när du väl inhandlat dina prylar: Sluta hänga på Head-fi! Det blir otroligt dyrt i längden....

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/07/05 :  20:55:59  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Dyrt, men roligt!!!!!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/07/06 :  00:33:27  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Hur dyrt får det vara?

Jag måste säga att jag är grymt nöjd med mina akg k601 riktigt roliga lurar som verkligen blåser om en makalöst maffig ljudbild
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2009/07/09 :  20:11:00  Show Profile Send Breddan a Private Message  Reply
AKG 601 kostar mindre än mina nuvarande lurar :P . Lön den 25te och får se vilken lur det är som gäller då. Just idag verkar Alessandro MS PRO vara ganska precis vad jag söker.

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

Breddan
Member

200 Posts

Posted - 2009/07/10 :  11:35:51  Show Profile Send Breddan a Private Message  Reply
Ingen fara att det blir dyrt i längden för min del. Jag är ute efter helt andra saker än de "audiofilerna".

"less is MORE" "MORE is better"
Go to Top of Page

M_G
Member

102 Posts

Posted - 2009/11/24 :  00:42:41  Show Profile Send M_G a Private Message  Reply
Jag kan också varmt rekommendera akg k601. Det är verkligen en sanslöst prisvärd lur.

Appropå gradornas rockfrekvenskurva så tycker jag det är något genomgående för alla typer av lurar att ha frekvenskurvor som är låååångt ifrån spikraka. Grados lurar hör väl iof till de värre när det kommer till bergodalbaneliknande frekvenskurvor.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000