HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Poll: Digital musik/mediahantering
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/10/01 :  11:18:45  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
aha. tack för tipset AlfaGTV!
Jasså minsann, den packar ihop mina wavs till apple lossless, den fulingen. när man kör via airport kan man lika gärna rippa i lossless från början och därmed spara plats eller?
Jag har även möjlighet att koppla via usb istället för optisk, skulle det vara bättre, sämre eller likgiltigt?

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/10/01 :  12:42:28  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Rippar med Foobar (paranoid mode) på en Fujitsu Lifebook optimerad för audio (2 hårddiskar/8GB minne/separat grafikminne/Win7 64 bitar).

Lagras i FLAC på 500GB inbyggd hårddisk med bara musik på, en Samsung USB-powered 1TB HD tjänar till backup.

Spelar upp från RAM med Foobar2000 - KS Streaming - USB - M2Tech Hiface - S/PDif - dCS upsampler till 176 eller 192khz - 2*AES/EBU - dCS DAC.

Mina cd-skivor spelar jag upp direkt i laptopen i Foobar, sedan samma väg som rippat material.

mvh

S

Edited by - Stefaeri2001 on 2011/10/01 12:43:21
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2011/10/01 :  21:17:48  Show Profile Send minoman a Private Message  Reply
Hej,
här kommer mitt bidrag #8230;.

Jag kör på 2st MacMini, 1 för rippning och 1 för streaming.

Rippning:
XLD

Konvertering:
Apple Lossless

Lagring:
På MacMini/extern HD (rippning) samt kopieras till ReadyNAS NV

Uppspelning:
SqueezeServer på MacMini
9st Squeezebox (SB1, SB2, 2*SB3, 2*Duett, Boom, 2*Radio)
2st Apple TV (1st gen)

Mobilt:
Apple iPad 5th Gen, Apple Lossless
RedWine iMod + 260GB HD
ALO iMod dock cable
NuForce Icon Mobile
NuForce Podio
B&W P5

Nästa steg; Skulle vilja pröva att spela opp musiken direkt från MacMini.

mvh/micke

Avt race
Avt loqvere mellora silentio

Edited by - minoman on 2011/10/01 21:19:09
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2011/10/09 :  23:01:57  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
rippning: itunes till aiff

lagring: wd nånting, 2 1tb diskar i raid som hänger på routern

uppspelning: itunes, macbook pro trådlöst till airport express, optiskt till dac

Inget att rekommendera om man vill att det ska gå skitsnabbt att byta låt etc, det är lite segt. Kan vara mitt nätverk... Enkelheten att rippa är däremot den stora vinsten, det bökigaste är att peta in omslagen.

Remote för iPhone och ipad är inte så kul. Roligare med hela itunesbiblioteket använde delvis splashtop streamer och ipad ett tag men det kommer nog bättre grejjer när jag rippat klart om nåt år eller så. Kul tråd.
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2011/10/10 :  10:34:33  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Korrigering. Kör nu oftast med JPlay hibernation mode istället för foobar, och foobar körs med Fidelizer.

Blir klart bättre!

S
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2011/10/11 :  00:07:02  Show Profile Send brumel a Private Message  Reply
Rippning: Acer notebook med Mediamonkey FLAC nivå 9 och iTunes, numera AIFF, gamla bibliotek med 320kb MP3 256 kb VBR AAC , Macbook Pro i iTunes, AIFF.

Streaming: QNap 259 Pro II med 1TB Western Digital.Körandes inbyggd Squeeze server 7.5.1.

Spelare: Squeezebox Touch.

DAC: Cambridge Dacmagic

System 2: Macbook Pro. RME FW 800 audiointerface via Firewire. iTunes eller VLC för FLAC-filer från nätet.

Mobilt finns en iPod Touch 64GB som synkats med PC-biblioteket.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2011/10/11 00:14:48
Go to Top of Page

Dof
Member

105 Posts

Posted - 2012/02/17 :  17:49:31  Show Profile Send Dof a Private Message  Reply
Nybliven och frälst.Det finns ingen återvändo.
Allt är bättre, användargränssnitt, hanterbarhet/flexibilitet, färre burkar, och framförallt ljudet.
SPDIF släng dig i väggen USB rules!
Och inte att förringa en del FLAC från nätet......

Nu ser det ut såhär:

Mac mini - iTunes (AIFF)- Amarra -
USB - PS Audio Digital Link III -
Mark Levinson 320s - Mark Levinson 432 - Dynaudio C2

Låter sååå bra att jag nästan blir ställd...vad skall man hitta på att uppgradera härnäst. En Ayre QB-9 står iofs på önskelistan nu när man tagit beslutet att det är USB som gäller. Kostar en slant bara

Spelar hos mig:
Mac Mini - JRiver - WiMP HiFi - Thorens TD126 Mk III - Kuzma Stogi S - Benz Micro ACE L - Devialet 200 - Quad 2905
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/02/18 :  11:09:23  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Rippning: EAC, FLAC nivå 5, 16 och 24 bitar
Lagring: ReadyNAS Ultra 2 TB
Strömning: LMS 7.7.1, Ethernet
Spelare: SB Touch med linjär PSU
DAC: Quad 99 CDP

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000