Author |
Topic |
jari
RödaTråden vinnare
4464 Posts |
Posted - 2009/12/28 : 16:17:36
|
På Arkenmässan för några år sedan hade det spelats en massa musik som jag inte spelar hemma.men så säger man att det skall spelas lite Supertramp.Yes,äntligen något man känner igen. Karlen sätter på cd.n Some Things Never Change. En senare skiva jag aldrig hade hört.
Nu har den spelats ett oräkneligt antal gånger, ljud och låtar i världsklass. |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
RobRoy
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 11:42:32
|
Till att börja med, tack för flera fina tips i tråden! Nu ska jag försöka bidra med något också :)
Skivor jag väldigt gärna lyssnar på, för både den fina ljudkvalitén och den bra musiken:
Andy Mckee - Art of Motion Andy Mckee - Dreamcatcher
Club 8 - The Boy Who Couldn't Stop Dreaming (känner ni igen spår 1?) Crash Test Dummies - God Shuffled His Feet
Daryl Hall & John Oates - H2O Dire Straits - Brothers in Arms (1985 release)
Eva Cassidy - Songbird
Infected Mushroom - Converting Vegetarians
Joe Satriani - Flying In A Blue Dream John Mayer - Where the Light Is (Live in Los Angeles)
Katie Melua - Call off the Search Keith Jarrett - The Koln Concert
Madonna - Ray Of Light Marc Cohn - Marc Cohn Michael Jackson - Thriller (1982 Austrian 1st Pressing) Michael Jackson - Bad (1987 release)
Nils Lofgren - Acoustic Live
Peter Gabriel - So (Original release)
Tina Turner - Private Dancer (XRCD) Tracy Chapman - Tracy Chapman
Bonus-skivor, som kan vara kul att dema med: Christy Moore - Live at the Point Stockfish Records - Closer To The Music
Hoppas ni återfinner någon pärla ovan som ni glömt :) |
------------------ Dali Mentor 8 NAD M15+M25 http://www.minhembio.com/KSP_RobRoy/ |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
Apexorca
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2010/01/03 : 20:59:50
|
Här kommer några exempel på bra musik + bra inspelning. Finns ju fler, men dessa tänker jag på just nu. -Stacy Kent- In Love again, Älskar hennes känsla i rösten ren och fin. Bra inspelning. Jazz. Kalasskiva. -Cash- The man comes around. Låten Hurt på detta album förmedlar en sådan känsla och närvaro både i inspelning och Jonnys röst att det för mig är en klassiker. ENORM -St Germain- Allt de gjort är strålande -Flipsyde- we the people -Linkin Park- allt de gjort. Produktion som är svårslagen, enormt duktigt producerat, fantastiska sångare, jag har aldrig hört en sångare som kan primalskrika smärtsamt vackert. mycket starka melodier ihop med svårslagen skickligt gjord produktion tar musten ur mig gång på gång. -Depeche Mode- flera av deras senaste album tex Ultra och Exciter är mycket bra ljud på, och som grupp står de i en klass för sig i mitt hjärta sedan deras 1a album.
Calle B
|
|
|
ckghagen
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2010/01/04 : 05:43:35
|
Trevligt att min tråd kom igång igen sitter precis och njuter av: Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon
Gjort en liten snabb sammanställning av trådens tips Jag har klippt och klistrat efter bästa förmåga så fel kan förekomma * = 1 håller med om att det är en bra skiva Det har blivet en hel del Kanske sålla lite ?
NU A-ö Aha - The singles Alison Krauss & Union Station Live Andy Mckee - Art of Motion Andy Mckee - Dreamcatcher Angelo Branduardi - Il Ladro (Tjuven) Antonio Vivaldi - De fyra årstiderna med Nils Eric Sparf och Drottningholms Barockensemble * Aphex Twins - Druqks Astor Piazolla - The Central Park Concert, Chesky Records Bach on the Biggest & Boardwalk Pipes Robert Elmore at Atlantic City Beatles - Love Björks Post Cantate Domino med Oscars Motettkör Cash - The man comes around Chris Jones Roadhouses & Automobiles Christy Moore - Live at the Point Clash - London Calling Club 8 - The Boy Who Couldn't Stop Dreaming (känner ni igen spår 1?) Crash Test Dummies - God Shuffled His Feet CSN&Y - Deja Vu live Daryl Hall & John Oates - H2O Depeche Mode - Exciter Depeche Mode - Ultra DID0 - NO ANGEL (1999 Vinyl Classic Records) DIDO - LIFE FOR RENT (2003 Vinyl Classic Records) Dire Straits - Brothers in Arms (1985 release) E.S.T - Viacu Eagles - Hell freazes over på XRCD Eva Cassidy - Live at blues alley Eva Cassidy - Songbird Fleetwood Mac - Tusk Flipsyde - we the people Genesis - Invisible Touch Glitterhouse TRAIN LEAVES AT EIGHT Gubaidulinas 'In tempus praesens' med Anne-Sophie Mutter och LSO på DG Harry Manx - Wise & Otherwise * Il Giardino Armonico - Vivaldi: The four seasons * Infected Mushroom - Converting Vegetarians Infected Mushroom - Legend Of The Black Shawarma - 2009 Infected Mushroom - Vicious Delicious Jack Johnson - On and On Jackson Browne - Naked ride Jazz at the Pawnshop med bl.a. Arne Domnérus * Jennifer Warnes - Famous Blue Raincoat (leonard cohen) Joe Satriani - Flying In A Blue Dream John Lee Hooker - Mr Lucky John Mayer - Where the Light Is (Live in Los Angeles) Johnny Winter - Progressive Blues Experiment Josefine Cronholms - Ibis * Kari Bremnes - svarta björn, erindring Katie Melua - Call off the Search Keith Jarrett - The Koln Concert Keith Jarrett - The Köln Concert (1975) Lisa Nilsson, Himlen runt hörnet Loreena McKennitt - Nights from the Alhambra Madonnas Ray of Light *** Marc Cohn - Marc Cohn Maria Muldaur - Southland Of The Heart Michael Jackson - Bad, "Liberian Girl" ** Michael Jackson - Thriller (1982 Austrian 1st Pressing) Michael Landau Group - The Michael Landau Group Live Michael Ruff - Speaking in Melodies Mike Oldfield - Amarok Mike Oldfields Killing Fields Muddy Waters - Hard Again Neil young - Canterbury House Neil Young - Live At The Fillmore också Classic Records Neil Young - Massey Hall" Classic Records Nguyen Lee - Purple Nils Lofgren - Acoustic Live ( verkar de flesta vara överens om ) Nitin Sawhney - Beyond Skin Norah Jones Feels Like Home Patricia Barber - Café Blue (MOFI) Paul Simon - Graceland * Peter Gabriel - So (Original release) Peter Gabriel - Up Pink Floyd - Divison Bell Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon R.E.M.- Automatic for the People R.E.M.- Out of Time Robbie Robertson & The Red Road Ensemble/Music For The Native Americans Roger Waters - Amused to Death * Ryan Adams - Heartbreaker Será una Noche med - La Segunda Stacy Kent - In Love again Steve Strauss "Powerhouse Road" (Stockfisch records) Stevie Ray Vaughan - Couldn#180;t Stand The Weather spår 6: Tin Pan Alley * Stina Nordenstams två första skivor Sting - The Soul Cages Stockfish Records - Closer To The Music Supertramp Some Things Never Change Tears for fears - The seeds of love Tina Turner - Private Dancer (XRCD) Tom Petty - Mudcrutch Tony Joe White - Closer To The Truth ** Tracy Chapman - Tracy Chapman Trentemöller - The Last Resort * Tsuyoshi Yamamoto Trio - Midnight Sugar (1974) Uffe Wakenius skiva - Forever You |
Stationär Silverstone TJ06,Intel X25-M G2 80GB SSD, Win7 64, ASUS M3N-HT Mempipe, AMD 965BE(3900), RAM 4GB 800mhz, 8800GT 1GB OC, Dell 24" 2405FPW, X-FI ex music, Bärbar Acer AS4315-051G08Mi, Vista32, RAM 1,5GB, HDD 250GB, Ljud Anläggning QLN 604MK2, QLN SUB 82, XTZ Class-A100DII Silver, MP3 jaså du använder det fotfarande, Här är det FLAC som gäller DYSLEKTIKER = jag stavar fel ofta |
Edited by - ckghagen on 2010/01/05 09:18:44 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/01/05 : 12:14:14
|
Har några tips jag med.
LOK - Naken Blästrad Och Skitsur Hårdrock i absolut världsklass. Ganska speciell musik dock, men inspelningen är förvånansvärt bra.
Katie Melua - Pictures Lugn och stämningsfull jazz-pop, underbar röst, svår inspelning, bra men diskanten kan lätt bli essig, ställer en del krav på anläggning.
Sara K - Hell or High Water Stockfish Records. Denna ska lyssnas på som XRCD, helt sagolik ljudkvalité.
Allan Taylor. Kommer dock inte ihåg vad skivan heter, men om jag inte minns fel spelar han in tillsammans med B&W och hans inspelningar håller världklass samtidigt är det bra musik, väldigt speciell röst.
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/05/05 : 08:32:59
|
Kompletterar och instämmer en del: Johnny Cash - American III - Solitary Man Josefine Cronholm och Ibis - Wild Garden Roger Waters - Amused to Death Roger Waters - The Pro's and Con's of Hitchhiking (ffa Vinyl!) Roger Waters - Radio Chaos Elvis Presley - ...is back! (Fever på LP-versionen är mäktig) Tool - Lateralus (HDCD) Tool - Aenema Tool - 10.000 days (Tool är melodisk metal, med ganska progressiva tongångar. Kanske en smula pretto ibland men megabra i min mening.) Lars Danielsson - Pasodoble (Spelar tillsammans med Lezhcek Mozder, ursäkta stavningen.) E.S.T - Strange kind of Snow Solveig Slettahjell - Silver (Norsk jazz-donna med magiskt framförande) Solveig Slettahjell - Slow Motion Orchestra (Lyssna till My heart belongs to Daddy!!!) m.m. m.m. m.m.
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/05/05 : 09:16:55
|
Jag fyller på listan med de skivor som jag brukar spela hemma när någon ny pryl ska utvärderas:
Opeth - Ghost Reveries Porcupine Tree - Deadwing Dream Theater - Systematic Chaos Burst - Lazarus Bird Katatonia - Night Is The New Day Sofia Karlsson - Visor från vinden Bob Marley & The Wailer - Kaya |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/12/17 : 10:15:41
|
Opeth - Heritage på vinyl måste nog vara med här ändå... Alison Krauss & Union Station - Paper Airplane Lite ojämn musikaliskt men fan, detta är beviset på att vinyl är överlägset! Med vänlig hälsning, Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4464 Posts |
Posted - 2011/12/17 : 17:18:20
|
Två skivor som rekommenderats tidigare i en annan tråd.
Hugh Masekela- Live at The Market Theatre. Shades Of Blue-Feels like The First Time
Det blir inte mkt bättre än så här. |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2011/12/17 : 22:19:37
|
Steely Dan... Donald Fagens solo plattor är grymt bra välljud tex: Kamakiriad från 93 (har den på vinyl) fantastiskt bra. |
Länge leve Vinylen! Because Sound Matters. |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2011/12/18 : 18:16:56
|
Riktigt bra tråd med väldigt många bra tips
Några skivor jag vill rekommendera är...
PDQ Bach, 1712 overture från Telarc. Otroligt mycket humor och bra musik plus riktigt bra ljud och dynamik, gäller för delen alla PDQ Bach från Telarc men denna är min favvo.
Allegris Miserere m.fl. från Gimmell records. Underbar ljudkvalitet, bredd och djup är underbara.
Chiller från Telarc. Bra musik av Boston Pops som spelar skräckfilmsmusik. Dynamik och basdjup...
Sedan måste jag slå ett slag för Joe Walsh's "There goes the neighbourhood", kanske inte audiofilkvalitet rakt igenom men hyfsad dynamik och väldigt lätt att följa instrumenten i musiken.
|
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4464 Posts |
Posted - 2012/12/15 : 12:54:14
|
Shades of Blue-Do Right By me Den är minst lika bra musikmässigt som-Feels Like The First Time, fast den är inte "liveinspelad".
|
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
Topic |
|
|
|