Author |
Topic |
|
tangen
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2009/05/25 : 08:47:46
|
Hei Så har også jeg, en nordmann, blitt medlem på dette eksklusive forumet. Utrolig hvilke veier en lidenskap kan føre én inn på. Jeg har lenge vært svært interessert i Tannoys eldre dual concentric høyttalere, men prismessig har de vært utenfor mitt budsjett. Rent tilfeldig - eller kanskje ikke - var jeg innom en bruktbutikk for LP og gamle stereoanlegg. Og hva fant jeg der? Resten av historien kan dere lese her.... http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=776.0
Mitt spørsmål til medlemmer av dette tannoy-forum: har dere noen kabinetter å anbefale. Jeg har funnet tegninger til et Berkeley kabinett, som størrelsesmessig passer inn i mitt hjem. Noen som har erfaringer med dette? Andre forslag? Elementene er Tannoy K3808 fra begynnelsen/midten av 80-årene.
Beste hilsen Jan Ove |
Edited by - tangen on 2009/05/25 08:49:49 |
|
cdc
Member
62 Posts |
Posted - 2009/05/25 : 10:04:39
|
Grattis! jag har själv precis skaffat mig 1 par 3808 i hemmasnickrade lådor.
http://www.hilberink.nl/codehans/tannoy5.htm
titta längst ned på sidan så finns det ngr alternativ. mina är ungefär som IV.
mvh |
|
|
tangen
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2009/05/25 : 10:24:26
|
Takk for forslag, CDC. Hva slags delefilter sitter i dine høyttalere? Jeg har som det framgår i den gitte linken to par. Det er forskjellige delefilter i de to parene: http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=776.15 (bla litt ned på siden så sees de bilder av delefiltrene).
Det ene filteret gir litt vel mye presens i mellomtoneområdet, men med en veldig nyansert og deltaljert bass. Det andre filteret er langt mer balansert, men ikke så detaljert i bassen (filteret med to coiler).
beste hilsen Jan Ove
|
|
|
cdc
Member
62 Posts |
Posted - 2009/05/25 : 19:53:23
|
Det är orginalfilter, står k3808 på "plåten" har för mig jag läst någonstans att det är samma som i srm 15"
Dålig på förslag angående filter då jag bara hört mina,kan bara säga att det låter helt ok
mvh |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2009/05/25 : 21:13:38
|
Mina filter är gjorda med andra komponenter men följer ritningen i övrigt. Inga justeringsmöjligheter i mitt filter.
Mina lådor kan du se i min medlemtråd eller i Tannoymania tråden men de är i princip ett par Arden lådor med lite nya yttermått.
Jag har samma element som du
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
tangen
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2009/05/28 : 12:26:50
|
Hei Micke Y Ut fra bildene ser det ut som du har lagd noen flotte kabinetter. Det virker som dine "Arden" kabinetter er noe dypere, og dermed smalere, enn originalen? Gjorde du noen simuleringer/beregninger ved hjelp av høyttalerprogrammer før du bygde kabinettene?
Beste hilsen Jan Ove |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2009/05/31 : 21:41:10
|
tangen
Det är inte jag som gjort dom så jag vet inget om det tyvärr. Jag bara lyssnar och är glad
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
|
Topic |
|