HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Hörlursförstärkare för under 1500kr?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/05/15 :  12:26:11  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Vilken hörlursförstärkare rekommenderar ni till AKG K601 som jag funderar på att köpa efter att ha läst endast positiva omdömen på internet.

Budgettak 1500kr

Tacksam för tips.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2009/05/15 12:26:26

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/05/15 :  12:41:50  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Ny eller beggad? En moddad VAL E10 får du för 1500:- begagnad. Argon's hörlursförstärkare kostar typ 1500:- ny, men lider av klen nätdel..
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/05/15 :  14:55:26  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Kolla in en Pimeta!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/05/15 :  16:37:36  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
ny eller beggad spelar mindre roll. Men det är klart, i de här låga prisskiktet är ju skillnaderna inte så stora.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/05/15 :  16:41:28  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Har sökt på Pimeta Klenkar men finner endast någon byggsats. Finns den som färdig apparat i Sverige?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/05/15 :  21:39:23  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
http://www.head-fi.org/forums/f42/fs-pimeta-amp-420471/?highlight=pimeta
Killen kommer från Umeå och är en gammal hörlursräv, hans Pimeta är byggd av MrX! Annars finns MrMajestic, från STHLM, på Headfi han bygger bra grejer.
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2009/05/15 21:44:21
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/05/17 :  21:03:48  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Tack Klenkar, såg också att någon rekommenderade Corda Arietta men den är just nu utsåld på den sida som det hänvisades till. Dessutom har jag sett rekommendationer på Pro-Ject Head Box II som ligger på blygsamma 1150kr enligt prisjakt. Frågan är ju vilken som är mest i min smak, och att testa kan säkert bli svårt.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2009/05/18 17:58:43
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/05/18 :  18:56:36  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Holographic Audio har en jättefin hörlursförstärkare! Kanske kan man funda den för 1500kr begagnat om man har tur...
Edit: Nja, den är nog för dyr...

Olle Norell

Edited by - mr.olle.norell on 2009/05/18 19:01:38
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/05/22 :  15:39:09  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Har surfat mig galen på head-fi. Otroligt roligt forum för mig som nybörjare. Funderar nu skarpt på Pimeta och K701. Däremot kan jag inte låta bli att fundera på om det inte behövs en bättre DAC än den som sitter i min Macbook. De små kombinerade förstärkar/Dacarna är riktigt intressanta men i en helt annan prisklass. Dessutom har jag snubblat över audio-gd Compass som verkar duktigt kompetent men som också ligger i en helt annan prisklass. Typiskt mig att inte kunna hålla mig till en prisklass, budget och sedan blir det inget alls eller personlig konkurs, hehe.

Man borde få hem en Audio-gd Compass för 3100kr och då är det en DAC/Hörlursförstärkare som på papperet ser mycket imponerande ut och som verkar få bra omdömen på head-fi. Ooooo vad sugen jag blir...

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/05/22 :  19:43:17  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Glöm inte Headamp.....Gilmore Lite!!!
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/05/22 :  20:50:26  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Oj vad fina Headamp ser ut. Jag har läst bra saker om dem också. Compass ser dock mer och mer prisvärd ut. I alla fall om den har lika bra stärkare i sig som t.ex. Headamp Gilmore Lite (vilken jag visserligen inte heller hört).

Retro låter fint.
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2009/05/24 :  23:11:37  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message  Reply
Argon HA-1
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/06/03 :  14:38:27  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Om eller när jag nu hittar några beggade akg k 701 eller k 601 ska jag testa min egen hembioreceiver (Marantz SR7500) först. Det har nämligen förts en diskussion om hur bra hörlursutgångarna kan vara på vanliga förstärkare på Head-fi.org och det verkar vara värt att testa. Marantz, som jag har, kan mycket väl ha bra ljud genom hörlursutgången.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2009/06/03 :  16:18:51  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Om du inte absolut måste ha en ny stärkare, så avvakta tills du provat hur det låter direkt ur Marantzen. Jag har ett par HD650 (som inte är det lättaste att driva....ipod touch är bara att glömma...)som jag kör direkt ur mitt förstegs inbyggda hörlursstärkare. Vid ett hemlån av en MF X-can v3 så tyckte jag inte att skillnaden var särkilt stor....i alla fall inte tillräckligt för att motivera ett inköp (den var dessutom beggad så det skulle ha handlat om ungefär halva nypriset...).

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2009/06/08 :  15:08:45  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
MrMajestic som Klenkar nämnde håller på att bygga en Millet starving student åt mig.
Lite bilder på diverse starving students finns här:

http://www.pmillett.com/starving_gallery.htm

Lite information finns här:

http://www.pmillett.com/starving.htm

Jag är för lat för att bygga själv men du kanske gillar sådant.

Till denna har jag beställt ett par moddade Gradolurar från Alessandro. Music series one:

http://www.alessandro-products.com/main.php?p=headphones

Tänkte posta någon bild sen när den är klar här på forumet någonstans. Starving student är ju relativt billig att peta ihop, speciellt om man är kreativ med chassit till den som en del varit på bilderna.

Edit: Stavade lite bättre på den del ställen...


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

Edited by - keso77 on 2009/06/09 09:50:28
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/06/11 :  15:45:35  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Nu har jag varit hos Ljudmakarn och lyssnat på lite olika blandingar. Källan var en Marantz cd som hette något med 8003 och hörlursutgången på den har jämförts med bl.a. Heed Canamp, Musical Fidelity X-can v8 och Project headbox MkII. Jag testade K601, K701, Beyer Dynamics DT770 och DT990, Någon lur som hette något och HFI ? för c:a 2500kr, vilken modell minns jag inte. Jag spelade någon hårdrock de hade, Jack Dylan, Någon annan för mig okänd gitarrbaserad soft musik och Depeche Mode. Jag lyssnade inte på samma låtar med alla lurar, hade inte tid och jag lyssnade c:a 30 minuter totalt. DT990 och K701 jämfördes med samma musik.

Mina enda slutsatser är att jag föredrar ljudet ur Canamp med samtliga lurar men att det var tillfredsställande bra med xcan och DT990 med hårdrock, att 701 inte alls passade för hårdrocken jag lyssnade på där medan DT990 gjorde det eftersom det var mer punch i basen, att K701 har överlägsen upplösning i alla register med mycket fin timbre, att DT990 har mycket mer bas men med sämre upplösning, att K601 skiljer sig från K701 i så måtto att upplösningen är sämre, att HFI och båda Beyerlurarna hade en diskantsignatur som inte passar mig (Skrikig och sssss-ig), att xcan v.8 inte passar ihop med K701 i mitt tycke och med den musik jag lyssnade på (de lät helt enkelt inte tillfredsställande bra), att lurutgången på Marantz cd-spelare inte har mycket att komma med jämfört med lurstärkarna när det gäller ljudnivå men däremot när det gäller kvalité jämfört med Projects stärkare som var lite hårdare ljud i än de andra lurstärkarna, att jag förstår invändningarna mot svag bas i K701 jämfört med Beyer Dynamic, att K701 har ett totalt sett, över hela registret, bättre ljud än de andra lurarna men att dessa inte passade alls till hårdrocken jag lyssnade på, där hade jag hellre haft DT990, men å andra sidan lyssnar jag inte på hårdrock, att HFI-lurarna inte var något för mig över huvudtaget men att Beyer var trevliga och får min respekt.

Upplösningen i K701 var något helt annat än det som de andra lurarna presterade och i mitt tycke är det avgörande och oerhört viktigt då jag mestadels lyssnar på singer/songwriter/country/folk/jazz (även populära tappningar med mycket instrument samtidigt samt elektroniskt skapat)

Vidare och slutligen tror jag att jag kommer bli nöjd med mitt inköp av K701 och jag hoppas att de kommer prestera tillräckligt bra ur hörlursutgången på min AV-receiver, även den från Marantz, annars blir det till att spara.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2009/06/11 :  17:30:40  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Kul att höra dina intryck Jeppe72!
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/06/23 :  21:36:24  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Testar nu med ett oväntat fynd i förrådet. Där hittade jag nämligen en liten mixer, en Behringer "eurorack mx602a" och det låter inte illa. Rent, detaljerat, fylligare, större ljudbild, mer attack och mindre sibillans. Sibillansen är dock fortfarande ett problem. Instrument och röster låter hyfsat naturligt, i brist på bättre ord och allt som allt känns det homogent och fint. Överraskande upplösning och härlig känsla i musiken. Bättre än datorerna med god marginal och bättre än Marantzen med sin DAC. Åtminstone känns det så nu. Möjligen att ljudet är något dämpat i övre mellanregistret, lägre diskant men vad gör det om det låter bra om instrument och sång. Avslappnat och stor är ord som kommer nu vid första lyssningen.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2009/06/23 21:42:59
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/06/24 :  08:15:09  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ska inte den där "Zero DAC" från Ebay vara riktigt bra för priset?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2009/06/28 :  22:20:48  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Om jag förstått det hela rätt lider den av vissa kvalitetsproblem.

Retro låter fint.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000