HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hur hårt kan man modda en Squeezebox? Resultat?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/04/26 :  22:11:09  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Ja, hur mycket kan en Squeezebox moddas av tex Harmony design? Finns det någon annan i Sverige som också gör moddningar?

Har någon upplevt ett lyft av ljudet till det bättre? Eller var det bara en placeboeffekt?

Någon som har erfarenhet?

det finns ju extra nätdelar och upphottade digitala utgångssteg om jag förstått det rätt...



Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

hman
Member

159 Posts

Posted - 2009/04/28 :  09:12:28  Show Profile Send hman a Private Message  Reply
Bättre nätdel är alltid bra,(Beresford har uppgraderat sin), men den stora skillnaden blir när du tutar in Harmony designs utgångsteg på digital utgången på en tex CD spelare ljudet blir mycket bättre mer dynamiskt och öppnare.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2010/05/01 :  19:31:55  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Det går att modda hur mycket som helst egentligen, bara fantasin (och möjligen budgeten) sätter gränser.

Placebo eller inte är väl i betraktarens ögon (öron).

Bolder cables i USA gör en myriad av moddningar. Jag har själv en SB3 med analog + digital modd.

Externa nätdelar är en klassiker. BC gör ett par, jag köpte en från Welborne Labs pga ren snålhet (kostade mindre). Bättre ljud, javisst. Värt pengarna? Ja, tycker jag iaf. Skulle nog så här i efterhand köpt en från BC istället även om den är dyrare. Hade problem med leverantören lite tyvärr.

Kolla mer på BCs hemsida http://www.boldercables.com/servlet/StoreFront

Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2010/05/17 :  13:25:22  Show Profile Send atomjohan a Private Message  Reply
Jag ringde Mattias (Harmony Design) angående extern nätdel. Han har ett gäng intresserade men behöver några till för att starta tillverkningen. Då blir det, som det lät, till ett mycket vettigt pris.
Så ni som är sugna, ring Mattias och sätt upp er på listan.

Jag ska dit nu i veckan för att modda digitalutgången. Kan återkomma med resultat.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2010/05/17 :  14:42:17  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Vad tar han för att modda digital utgången då?Och vad innebär modden?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2010/05/21 :  21:46:13  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
Vad är det för pris på nätdelen till SB3?
Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2010/05/23 :  19:18:40  Show Profile Send atomjohan a Private Message  Reply
Digitalmodden kostar 500kr, vet inte vad som görs. Ska försöka åka dit i veckan så förhoppningsvis vet jag mer snart.

Nätdelen lät som den skulle landa runt omkring 2500kr. Beror väl en del på hur många det blir som beställer.

Mvh Johan
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2010/05/25 :  09:29:48  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
500:- för digital modd? Vad gör han då? Byter kontakstycket?
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2010/05/25 :  10:16:46  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
500 SEK för en digitalmodd var onekligen lågt pris.
Wayne på Bolder Cables tar 250 USD för sin bas-digitalmodd.

http://www.boldercables.com/servlet/-strse-382/Squeeze-Box-SqueezeBox-Slim/Detail
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/05/25 :  16:04:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
När han moddar digitalutgångarna på cd-spelare brukar det kosta betydligt mer.
Det här låter som ett mer begränsat ingrepp. Skulle vara roligt att veta vad han gör.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2010/05/28 :  07:30:51  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Skulle vara mycket intressant att veta om hur stor skillnad det gör. Låter det bättre? 500:- är sammanhanget lite pengar.....(jag kan gissa att många av oss sitter med kablar för betydligt mer pengar....)

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2010/05/28 :  13:20:17  Show Profile Send atomjohan a Private Message  Reply
Jag åker till Mattias på måndag och moddar digitalutgången. Återkommer då så fort som möjligt med resultat.
Jag har 2 SB3:or, bara att synka dessa och switcha mellan digitalingångarna så är det enkelt att jämföra.

Någon som vet om det finns någon skillnad mellan Logitechs och Slim Devices SB3? Anar dock att det är samma prylar som sitter i!?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/05/28 :  15:55:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det är loggan som skiljer. Man bytte skylt när Logitech köpte Slim Devices.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2010/05/30 :  19:13:10  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
Återkom med resultat och omdömen!
Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2010/06/01 :  16:34:20  Show Profile Send atomjohan a Private Message  Reply
Nu är jag tillbaka från Kungsbacka med en nymoddad SB3:a.
Jag har testa blint (genom att låta en annan koppla in SB3:orna, en i taget) mot min andra omoddade SB3:a.

Utrustningen som användes är:

Förstärkare: Moon i3.3
DAC: Moons interna DAC-kort
Högtalare: Monitor Audio PL-100
Högtalarkabel: Audioquest Caldera
Digitalkabel: Audioquest Eagle Eye koaxial

Jag har spelat cirka 1 timma hittils med bägge SB3:or. Musiken har bestått av Dali´s Test CD, The Cardigans samt Infected Mushrooms. Alla i FLAC-format.

Jag märkte ganska snabbt en skillnad mellan klämboxarna, ingen jätteskillnad men den fanns helt klart där. Lite lite tightare bas samt framför allt bättre separation i instrumenten på den ena (vi kallar den klämmis 1). Klämmis 1 uppvisade även lite behagligare toppar, även här en liten liten skillnad men klart hörbar.

Jag fick skiftat fram och tillbaks några gånger mellan klämboxarna, varje gång gick det ganska enkelt att särskilja dom.

Vem var vem då, och vem var bäst?

Klämmis 1 dvs vinnaren i mina öron är den moddade.

Var det värt det? Ja för 500 kr är det ingen tvekan för mig. Jag märkte betydligt mer skillnad på detta än tex byte av digitalkabel (från 1500kr upp till AQ Eagle eye), där jag upplevde skillnaderna som väldigt små.

Nu väntar jag med spänning på den externa nätdelen.
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2010/06/02 :  08:10:48  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
Jasså, så det vra ingen placebop effekt bara då?! KUL!!! Då kanske man ska göra samma sak....
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/06/02 :  15:54:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Vad är det han har gjort egentligen?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2010/06/03 :  17:27:29  Show Profile Send KentTomas a Private Message  Reply
Vill också ställa samma fråga, vad gjorde han för modd Känns lite som du håller oss på sträckbänken
Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2010/06/03 :  21:52:16  Show Profile Send atomjohan a Private Message  Reply
Ursäkta att svaret dröjde lite, mycket att göra!

Han satte dit en trafo på utgångsteget (som jag uppfattade det iaf )
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/06/04 :  09:13:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det låter inte bra.
Att Logitech fuskat med detta, menar jag.
Det är tyvärr vanligt.
Hade de satt dit en från början hade det nog bara kostat en hundralapp extra, men hur som helst så är det nog värt pengarna att göra den här modifieringen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000