HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ljudkort med delningsfilter ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2009/04/09 :  12:37:25  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Jag har funderingar på att skippa cd spelaren o köra med dator istället. Lynx studio ljudkort får ju bra kritik här på forumet.
Hur får man delningsfilter i dem ? Jag behöver 4 vägs stereo.

mats

1W=115db.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/09 :  12:51:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fyrvägs filter kräver väl två kort, mitt Lynx Two-B har bara sex kanaler ut. (Det går att länka flera kort till varandra.) Eller Lynx digitalkort med separata dacar kanske, det har 16 kanaler ut.

Om du spelar med Foobar så finns en plugin för aktiv delning. Den heter Foo Xover eller nåt liknande. Manuell inställning av branthet, brytfrekvens, nivåer.

Sen finns en programvara att köpa från Juice Hifi i Norge, den fixar alla inställningar via mätmick.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/04/09 13:00:32
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2009/04/09 :  13:15:53  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Tack så mycket för infon Bernt. Då kan jag skippa cd, försteg, delningsfilter.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/09 :  13:28:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja de burkarna kan du då rationalisera bort.

Fel av mig, digitalkortet har 8 in och 8 ut står det.
http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=13

Jag kollade nu och det verkar som att det går att köra åtta ut från Two-B också om man kör två kanaler via digitalutgång:



Man kan koppla kanalerna hur man vill via det här mixerbordet. Öppnade en rullist för att visa principen.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/09 :  13:32:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kommer du till DIY-träffen så kan jag ju visa lite på möjligheterna.
Datorn kommer att vara min källa där.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2009/11/26 :  14:48:55  Show Profile Send Laggie a Private Message  Reply
Jag kollade på Foobar pluginen Foo dsp Xover men den ska tydligen enbart fungera med XP.

Vilka andra alternativ finns det för att kunna dela aktivt i datorn.
Vore kanon om jag kunde använda mitt Asus Xonar D2 fortsättningsvis också, dock med aktiv delning till ett projekt.

/ Lars

Edited by - Laggie on 2009/11/26 14:58:18
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/26 :  19:46:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Foo dsp Xover finns i en version 0.38A som ska funka i Vista.
http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=68858
Jag har testat i Windows 7, verkar funka men däremot verkade
betaversionen av Foobar 1 inte riktigt stabil ännu.

Här är en annan möjlighet:
http://www.aedio.co.jp/download/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/11/26 19:49:53
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/11/27 :  05:39:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
sedan finns BruteFir i Linux. Det är riktig Firfiltrering. 96 dB/oktav filterflankar (om man vill) 100 tals EQ-punkter mm godis. Allt går, men man måste själv skapa filterfilerna med tex Octave eller MathCAD.

http://www.duffroomcorrection.com/wiki/Main_Page

http://www.ludd.luth.se/~torger/brutefir.html
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/27 :  09:41:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Circlo, Behöver man vara fysikprofessor/matematiker för att använda dessa?
Jag har dåliga erfarenheter... Fick aldrig ordning på såna filter i Convolver.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/11/27 :  15:16:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Noop, Bernt. Man behöver bara vara envis, tjurskallig och intresserad så kan man nog få till det. Men visst, det är ju inte lika enkelt som Foobar2000 plus plugins.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/27 :  15:23:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
envis, tjurskallig och intresserad
Undrar vilken/vilka av dessa egenskaper jag saknar?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2009/11/27 :  18:46:47  Show Profile Send Laggie a Private Message  Reply
Hmm,jag kör mycket via spotify nu och då är det ju ganska dumt att bygga ett system som enbart fungerar via foobar:-)
Dock så fungerade den, ska experimentera lite framöver med den ändå.

BruteFir verkar galet:-)

Det lutar nog att köra ett hårdvarufilter istället nu, har ett dbx234XL som jag tänkte använda.

Men det hade helt klart varit bäst att köra allt via datorn.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000