Author |
Topic |
|
Forsman
Member
212 Posts |
Posted - 2009/03/29 : 23:12:33
|
Lite bilder för dom intresserade.
Plastbaffeln för mellan/diskant klarade inte det klassiska knacktestet, bara att fylla i alla håligheter med modellera.
Likaså mellanregistret, hann dock inte knäppa nå´n bild. Över/underdel är täckta samt håligheten till själva "läppen"
HF >8khz
Bas
Basfilter original
Basfilter DIY Foliekabel
Återstår att slänga in 3mm Bitumen samt byta ut det vita vaddet mot profilerad skumgummi.
Edit: Picasa verkar inte funka speciellt bra för direktlänkning. Kör här tillsvidare http://picasaweb.google.se/Forsman73/JBLLS80?authkey=Gv1sRgCIr3rpa51emVuwE# |
Edited by - Forsman on 2009/03/30 10:47:16 |
|
Hemling
Member
481 Posts |
Posted - 2009/03/30 : 00:52:16
|
Är det bara jag som inte kan se bilderna? |
Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;) |
Edited by - Hemling on 2009/03/30 00:52:46 |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2009/03/30 : 17:33:37
|
Det där var en hel del modellera. Ball moddning! |
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2009/03/30 : 18:46:49
|
Trevligt.
Är det någe du saknar med ljudet i dessa burkar ? Dom har ju inte funnits så länge på marknaden, har dina blivit inspelade :)
Hur låter dessa burkar annars ? en liten recension kan du peta in tycker jag :) |
|
|
Forsman
Member
212 Posts |
Posted - 2009/03/30 : 20:49:01
|
lite mer info och bakgrund
Körde länge ett par Klipsch RB81 (Tactkorrigerade) men kände att jag skulle vilja ha lite mer HiFi kvaliteér fast med bibehållen rolighetsfaktor. Valet föll till slut på ett par JBL LS80, tog ca 2 veckor att få dom inspelade, en fest sista helgen tog hand om den biten :-)
Förutom Tacten har jag kört Cyrus X-Power + PSX-R, det tråkiga med dom små fula Cyrusburkarna är att man gärna vill ha mer av den varan, sitter nu med dubbel uppsättning X-Power & PSX-R, provat att köra både Biampat och Bryggat, det senare är klart att föredra. Trots att dom är lättdrivna på pappret verkar dom gilla lite kraftigare doningar som driver.
Enda nackdelen som jag ser det med LS80 är den svårtyglade basen, detta hade jag med i beräkningarna då jag har ett ganska basfattigt rum samt att Tacten skulle ta hand om resten. Skulle aldrig ha funkat annars.
Kör Van Den Hul The Wind biwirat, och just nu står dom på originalgummifötterna framtill och SD fötter baktill.
Lermodden rensade en hel del i det övre registret som jag inte räknat med, det klassiska resultatet ökad dynamik och svärta hehehehe Bytet av kablarna till basarna stramade upp basen samt lyfte fram mer detaljer. Det som återstår nu är att dämpa lådan med Bitumen och slita ur det värdelösa vita vaddet som får bli det avslutande moddet, trots att filterkompenentkvaliten ser ut att kunna skrämmas upp en del, risken där är att man moddar bort sig totalt....
Rent generellt är dom högupplösta på ett icke hysteriskt sätt med bra timing :-)
|
|
|
|
Topic |
|