HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 trådlös musik
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calman
Starting Member

29 Posts

Posted - 2009/02/19 :  11:51:03  Show Profile Send Calman a Private Message  Reply
Hej alla!
Försöker att hjälpa min son genom att förhoppningsvis få del av er kunskap.
Själv är jag hängiven tvåkanals lyssnare med kabel..

Undran är; Hur skall han gå tillväga då han önskar överföra sin musik från den bärbara macbooken till högtalare trådlöst?

Önskan tycks vara även trådlösa högtalare, vilket jag förstår som att mottagning sker inne i högtalaren, eller?

Kan ni som har kunskap i ämnet generellt förklara denna överföringsmetod och vad som behövs i utrustning.. kanske också något om ljudkvalite är på sin plats..

Mycket tacksam för era förslag
mvh Staffan

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/02/19 :  18:36:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Airport Express är väl det man kommer att tänka på först. Men det alternativet är kanske så självklart att ni tittat på det redan.
Den är ju inte dyr, men måste anslutas till en vanlig musikanläggning eller aktiva högtalare.
http://www.apple.com/se/airportexpress/

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Calman
Starting Member

29 Posts

Posted - 2009/02/20 :  06:48:24  Show Profile Send Calman a Private Message  Reply
Hej Björn -Ola!

Tackar för din input!

Det var ett givet svar så här i efterhand..

Vi undersöker vilka möjligheter som finns samman med airport.

mvh Staffan
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/02/21 :  09:03:31  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Lägg in ett serverprogram i datorn, köp en soundbridge (eller dyrare squeezebox) och koppla till den befintliga stereon som jag antar att han har.
Ett annat alternativ är aktiva monitorer som min gitarrplinkande kompis har och även använder i hifi-syfte. Volumen kan reglerar från soundbridgen.

Detta förutsätter såklart att ni har trådlöst nätverk hemma.

EDIT:
Köper du till en nätverkshårddisk så kopplar du den direkt till routern och då behöver du inte ha datorn igång ens. En liiiten aning mer meck och dyrare än den andra lösningen då du måste köpa disken med men funkar fint gör det, det är så jag har löst det för min del.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2009/02/21 09:05:38
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/03/02 :  14:51:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Vill ni ha en fjärrkontroll till Airport Express så kan Ipod Touch fungera som en sådan.
Jag använder det själv till min Squeezebox och det fungerar mycket bra. Det är häftigt att sitta och bläddra bland sina skivor på touchdisplayen och det imponerar mycket på kompisarna. Fast den kostar ju en slant och är väl mest aktuell om man vill ha datorn i ett annat rum.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000