HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 2A3 Paralell SE. Såld =)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/03/23 :  22:55:56  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Kvällens mek...
Glödkablage draget...Inkoppling av smårören kvarstår...

å.....DET GLÖDER!!!

Det tråkiga med 2a3 är just att dom inte glöder så värst mycket.... men dom låter ju bra..

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2009/03/24 :  06:34:38  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
hmm..det va fjösig glöd Kul att det närmar sig.
När jag tjatat klart på dig i denna tråd lyfter jag högtalartråden
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/03/25 :  08:36:57  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Ja inte är det mycket till lyse...

När jag är klar med detta projekt så lyfter jag högtalartråden...

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/03/25 :  22:38:51  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Då var det daxxxx!!!!! Någonting rött lyser i mörkret!

Och i kombination med denna gamla CD spelare indikerar på....

...ATT DET SPELAR MUSIK!!!

Men.... som Tony Irwing skulle sagt... så brummar det faktiskt lite... Inget sådantdäringa elakt utan mera mörkt lågt 50hz... Misstänker glöden...
Skall starta ocillioskopet och kolla runt lite i morgon.....

Lite mätningar är i alla fall gjorda. Anodpänningen ligger runt 320V, alla glödspänningar ligger som dom skall. Ström genom 5842 röret ligger på bestämda 10mA. 2a3 rören drar ca 55mA. Ingen rök och eld...

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2009/03/26 :  06:32:55  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Bra jobbat, hoppas du hittar orsaken till brummet :)
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/26 :  08:27:55  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Kul! Vad tror du om inducerat brum i dina IT?

Parallellkoppla, när du fixat brummet, ett motstånd över 2A3s katodmotstånd så att du kommer upp i 60mA/rör.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/26 :  08:40:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vilken anodspänning kör du 5842-rören på?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/26 :  14:34:42  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Arbetspunkten för 5842 vald till 10mA/150V.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/03/26 :  15:05:17  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Hann inte svara där, men den skall ligga i närheten av 150V 10mA. Skall mäta exakt i kväll om jag hinner..

Skall kolla om det kan vara IT trafosarna som ställer till det. Bra tips! Sedan lite finjustering av strömmen på 2a3.

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/03/27 :  13:48:24  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Har kollat upp brummet lite... verkar inte sitta i IT trafosarna... har kopplat förbi allt utom 2a3+ utgångstrafosarna.... brum...

hmm skall man vara tvungen att köra likspänningsglöd!?

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2009/03/27 :  14:55:01  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
hmm skall man vara tvungen att köra likspänningsglöd!?

Ibland får man verkligen bita i det sura äpplet.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/03/27 :  14:59:35  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Jo det är sant.

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/04/23 :  17:28:22  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Ja då har man tagit sig lite tid att labba.
Bestämde mig för DC glöd.
Beställde regulatorer som kom i veckan. Dyra ELFA hade 3Amperes som gav fast 2,5V
Nu är brummet nästan borta helt.
Återstår lite finjustering av glättringen för att det skall bli helt tyst.

SE förstärkare verkar ha väldigt lätt att plocka upp brum..
När jag endast kör glöden kan man höra ett svagt brummande från högtalaren... har jag missat något i farten!? Tips välkomnas! Trafo och regulatorer låg vid testtillfället utanför lådan kan nämnas.

regulatorerna heter LP3853 för dom som är intresserade.

Bilder kommer snart...

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/23 :  19:35:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fråga till dem som provat, hur mycket kan man cancellera eventuellt brim med en 100ohms-pot över glöden?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/23 :  22:58:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Måste bara fråga, fast jag vet svaret:
Jag har en trafo med uttag vid 2,5K och 3K. Var häktar jag fast mina 2A3 lämpligast?
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2009/04/27 :  13:47:38  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Bump !

Fått ordning på allt ?
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/04/28 :  22:16:09  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Bump på dig du
Nja... lyckades steka en regulator .. vette f-n hur jag lyckades... men har en på g upp snart..

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/29 :  08:21:54  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ska du inte köra CCS-glöd? Skulle kunna tänka mig en lösning med glödarna i serie med 2,5A.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/04/29 :  14:24:19  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
reVintage. Kör med denna konstruktion, verkar fungera . Var nog lite för snabb när jag beställde prylar...

En bild kanske....

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/05/21 :  22:16:49  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Först...en stämningsbild!

Sen...

Har äntligen mekat ihop glödstabben. Kan säga att glödbrummet är helt borta. Har någon millivolt i rippel enligt oscilioskopet. (hmm stavas det så?)
Har dock lite brum kvar när locket fälls ner (hade nästan räknat med det). Troligtvis IT trafosarna som inducerar lite från Nättrafosarna...Skall labba lite med skärmplåtar och skärmade kablar vid tillfälle.. Det återstår även lite finjustering på slutrörens ström. Någon som har tips på bra skärmning för brummet så är det välkommet!

Slutligen.. lyssningsintryck.
Har suttit i soffan och lyssnat ett tag nu. Jösses! Detta spelar musik! Fast fin bas,men ändå köttig och go på något sätt. Mjukt men ändå öppet och kristallklart ljud uppåt i registret. Snyggt! Pondus! Kraft! trots den förhållandevis låga effekten.Ambience, djup och separation! Perka, jag förstår att du är förespråkare för dessa rör!
Nu måste jag bara släpa detta blytunga monster till grannstaden för att äta upp lite gammalt Krell grus! Skall bli en angenäm vistelse!

Nu låter det som att denna tråd närmar sig sitt slut men inte riktigt än! Kommer mera bilder...
Måste passa på att tacka reVintage för hjälpen med arbetspunkter och annat! Du är en klippa!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/05/21 :  23:24:59  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Grattis och tack!

Skönt att du är i hamn och att det spelar ljuv musik!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/05/21 :  23:28:36  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Nu måste jag ju snart hitta på något annat... hmm här får man inte slöa till..

Kanske ett GM 70 Bygge?

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2009/05/22 :  00:32:28  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Vackert ace! Har läst din tråd med stor nyfikenhet.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/05/22 :  11:42:11  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Snyggt jobbat ace å Grattis .Kul att du planerar ett nytt bygge

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/05/22 :  11:50:35  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Tack! Får nog ta det lite coolt ett tag, har ett par högtalare som FORTFARANDE inte är klara...

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000