HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Nya lurar!!! Jämförelse mellan d5000 och hd650
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/02/07 :  12:36:51  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Får dem förhoppningsvis på tisdag




...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2009/02/10 22:53:29

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/02/07 :  12:45:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/02/07 :  13:02:38  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Dessa har fått ett par lager klarlack...precis som D7000 så att inte texten försvinner. Terminerade med Jena Labs kabel och på den sitter Furutechs rhodiumkontakter.

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/02/07 :  18:42:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/02/08 :  12:38:26  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
De har extra stoppning i kuddarna, Mountain Mist Fiberloft Polyester Fiberfill, samt något dämpmaterial, Xtreme Dynamat. !


...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/02/08 :  13:04:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag får ta mig till hifiklubben någon dag och se om jag kan få lyssna på dem.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/02/08 :  16:38:47  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Ring först...lurarana fins inte i alla butiker.....hifiklubben

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2009/02/08 :  17:54:15  Show Profile Send cebo a Private Message  Reply
Det var snygga lurar Klenkar!!

Hoppas du skriver några rader om dina intryck av dom?

Har själv kollat upp D7000 på head-fi bl.a, men jag tror at de blir för basiga samt för mycket diskant för min smak??

Jag ska nog lugna mig tills sennheisr HD800 har kommit ut på marknaden och att det kommer in lite recensioner på dessa lurar.

Är det Lawton-moddsde Denonlurar som du har köpt?

Mvh

/cebo
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/02/08 :  18:02:42  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Japp, Markl modifierade! Jag vill ha ett par slutna lurar. Valde mellan Denon AD-H5000 och Audio Technica ATH-W5000.
800, de kommer att kosta en hel del! Mer än d7000 tror jag.

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2009/02/08 18:08:21
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/02/10 :  23:46:47  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Först och främst måste jag medge att Sennheiser får jobba i uppförsbacke. Båda lurarna är terminerade med Furutechs XLR-kontakter. Denon med FP-601 Rodium High End och Sennheiser med FP-701 Audio Grade, dessutom är Denonluren utrustad med en bättre kabel, Jena Labs. Detta ger oss en rejäl prisskillnad Sennheiser kostade när det begav sig 4500kr, Denon kostar nu ca6000kr och det i omodifierat tillstånd. Luren som den står nu kostar i runda svängar 1300$, vilket ger oss ett pris inklusive frakt och moms på 13200kr. Sennheiser är känd för att sitta skönt och det gör den, men Denonluren sitter skönare. Du måste dock sitta still då luren inte alls sitter lika tight på skalpen som 650:orna, dessutom läcker den inte lika mycket ljud till omgivningen.


Sony PS3 som ljudkälla, inte den bästa kanske, vilket jag anser gynnar 650:orna. Lurstärkaren är en Harmony Design Pre906 utrustad med den stora nätdelen och 24-stegs Elmapotten. En av de bästa dock!!

De inledande två testobjekten Maria ocn Andrea, något motvilliga sådana, ställde upp på att lyssna och jämföra endast en låt var.
Det blev samma låt Bounty Killers, Killa is ah Killa, från Reggae Gold 2002. Andrea tyckte att ljudet från Denonluren var klarare "man hörde mkt mer" och undrade därefter på vilket språk han sjöng. Maria som var ännu mer motvilig än Andrea, sa inget. Ett stor leende bredde ut sig på hennes läppar när jag bytte till Denon från att först hon lyssnat till Sennheiser. Testobjekten är inga vana lyssnare och sådana måste tas för vad de är

Efter att ha lyssnat igenom ett antal låtar;
Bounty Killer Killa ia ah Killa
Megadeth Skin o' my teeth
Eric Bibb Where the green gras grows
Charpentier Salve regina
Goran Kajfes Zagreb
Monk Locomotive
Pearl Jam thumbling my way
Art Blakey Oh, by the way
The flaming lips Fight test
Primal Scream Miss lucifer
Stravinsky Eldfågeln

Charpentier och Bibb, där var skillnaderna så pass stora, speciellt Charpentier, att jag först todde att det var något fel på apparaturen. Sennluren lät som om den kapitulerat och dessutom dött. Körsång och akustisk blues var något som Denonluren trivdes med. Det fortsätter på samma sätt även med de andra skivorna...djupare och snabbare bas, luftigare i alla register, en högre detaljrikedom, snabbare transienter och en dynamik som får dig att hoppa till.Först musik, sedan tyst mycket tyst. På The Fight test med Flaming Lips låter den akustiska gitarren som en akustik gitarr ska låta.

En kort sammanfattning........Denonluren är, enligt mig och i det här ovan presenterde tillståndet, inte lite, men extremt mycket bättre än Sennheiser 650.

mvh dd
ps hade en del funderingar på att behålla mina Sennheiser lurar....inte längre dock de skall till Malmö imorgon..så det så!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2009/02/10 23:52:29
Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2009/02/11 :  08:06:25  Show Profile Send cebo a Private Message  Reply
Stort Tack för all denna information Klenkar!

Speciellt för att du skrev ner priserna.

Ja, det blir nog till att ta sig en funderare på att införskaffa en D7000...

Då är det bara att vänta tills du bränt in dessa lurar oxå?

Mvh

/cebo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/02/11 :  17:18:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Hifi & Musik testade luren, omodifierad naturligtvis. De skrev att den åkte i åttor runt HD650.
Och jag som bara har en HD600 som jag tycker låter bra. Bäst att inte testa Denon-luren. Jag vet hur det slutar!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2009/02/11 :  17:50:33  Show Profile Send cebo a Private Message  Reply
Det är nog förståndigt Björn-Ola

Själv har jag HD600 (som ligger tryggt i sin lådda) och Beyerdynamic DT880 som jag tycker låter bättre än HD600:an.
Men Hifi-lyssnandet ligger nere nu för tillfället.

/cebo
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/02/11 :  19:51:59  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Har varit intresserad av Denons lurar under en längre tid och t o m nära att köpa ett par vid några tillfällen. Har HD600 (som vissa anser lika bra eller bättre än 650) och K701 och blir bara mer sugen på Denon efter att ha läst detta...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/02/11 :  20:54:08  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Som sagt jag upplever dem som bättre på alla punkter. Sennisarna låter tråkiga och oinspirerande. Märk väl en del tycker att de är för basiga...läs att basen är slö och blöt, samt att det finns ett inbyggt reverb i den...helt fel anser jag. Kan hända att vissa personer förväxlar sustain med reverb. Ett cymbalslag klingar dubblet så lång tid i Denonluren

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Wolverine
Starting Member

39 Posts

Posted - 2009/03/16 :  00:22:45  Show Profile Send Wolverine a Private Message  Reply
Grattis till riktigt fina lurar! Jag är inte så lite avis. =)
Grymt snyggt med klarlacken också. Jag gillar normalt matt eller halvmatt yta, men tycker inte att det blev så snyggt på D5000.

Hatten av. Jag vill åxå!!

Hellre åt helvete för starkt kaffe än bara lite för svagt.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/03/16 :  09:10:21  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag rekommenderar verkligen en lyssning på Ultrasone HFI 900. Jag hörde dom hos Ljudmakarn.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/03/17 :  20:31:27  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Man tackar!!! Som sagt de pulveriserade Sennisarna

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/04/18 :  10:59:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Nu har jag jämfört D5000 med mina HD600. Ingen tvekan om att D5000 ger ett lyft med renare och klarare ljud och mer lyster.
Mer bas också. På klassisk musik uppskattade jag att mer och djupare bas kom fram, men på några rocklåtar blev det helt enkelt för mycket. Så mycket bas på de låtarna har jag aldrig hört tidigare och det slog över i muller. Mullret kan ligga i inspelningen men på Denon-luren slog det över och blev för bastungt. På HD600-lurarna framträdde det här inte alls. Det gjorde mig lite konfunderad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/04/18 :  14:26:42  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
På klassisk musik uppskattade jag att mer och djupare bas kom fram, men på några rocklåtar blev det helt enkelt för mycket. Så mycket bas på de låtarna har jag aldrig hört tidigare och det slog över i muller. Mullret kan ligga i inspelningen men på Denon-luren slog det över och blev för bastungt. På HD600-lurarna framträdde det här inte alls.
Ungefär så kände jag när jag lyssnade på Ultrasone Pro 900 plus att man fick 3D effekt på vissa inspelningar. Lurarna kostade 5000:- , men vad kostar D5000? Om det var dom jag hörde på senaste mässan så kostade dom det dubbla.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/04/18 :  14:55:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
6000:-
Det kan ha varit storebror d7000 du lyssnade på.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/04/19 :  01:22:46  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
D5000 mår bra av lite tweakning!
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2009/05/06 :  20:37:44  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Kanske en liten OT-fråga, men kör du lurarna ut ifrån de vanliga xlr-utgångarna eller har du hans lurstärkare inbygd med xlr-ut ? Har själv ett pre906 och detta låter ju kul :]

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2009/05/06 :  21:16:22  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply

som du ser har jag lurutgångarna på framsidan!

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2009/05/06 21:24:50
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2009/05/07 :  22:42:04  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
ah! Fräsigt!

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

lasseb
Starting Member

20 Posts

Posted - 2009/05/10 :  18:58:58  Show Profile Send lasseb a Private Message  Reply
Hur länge fick du vänta på lurarna från Lawton och var de smidiga att ha att göra med?

Syns man så finns man och väntar man på något gott så väntar man aldrig lika länge som den som väntar på någon som gått - Arcam Solo music, Buchardt Audio S200, Denon AH-D7000, Heed canamp
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000