HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 RCA-hörlursutgång på förstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/26 :  01:18:48  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message  Reply
Hej!
Jag har på min pioneerförstärkare (SA-750) ett par RCA-kontakter på baksidan som är märkta "phones". Jag antar att det är en vanlig line out för inkoppling av hörlursförstärkare, men har ingen sådan för att testa om det är så.

När man kopplar in en hörlursförstärkare, kommer man att dras med två volymkontroller, dvs både den på förstärkaren och hörlursförstärkaren, eller kopplas vanliga förstärkaren bort och endast agerar försteg till hörlursförstärkaren eller vad? Vanliga ampen känner väl inte av om det sitter ett par RCA-kontakter inkopplade väl?

Jag är lite sugen på att skaffa hörlurar och tror knappast att hörlursuttaget på framsidan är något att skriva hem om.

Jag är lite lost som ni märker, men är tacksam för all info som kan reda ut det åt mig.

MVH / Albin

Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/26 :  13:03:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är inte så att Phones-uttaget på baksidan är ett Phono-uttag?!
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/26 :  13:10:07  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message  Reply
nä. så lätt ska ni inte få det.

baksidan ser ut såhär med "phones"-uttagen i mitten av bilden.

http://www.nbizz.com/soundsclassic/listings/1359a.jpg


Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/01/27 :  00:03:29  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message  Reply
är det ingen som har koll på hur det brukar fungera?
vore tacksam för hjälp då jag funderar på att införskaffa hörlurar med förstärkare.


Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/02/02 :  18:03:44  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
tape out kan du använda annars?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

rocksteady
Member

88 Posts

Posted - 2009/02/02 :  21:45:20  Show Profile  Visit rocksteady's Homepage Send rocksteady a Private Message  Reply
ja, visst går det. men jag blev bara fundersam vad de hade för funktion.

Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/02/02 :  23:46:48  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Ja, har du manual så står det väl där? Det låter riktigt konstigt att det skulle vara en särskild "phono"utgång för hörlurar men det är ju en stärkare från det galna 80talet.

Här är en annons där det står att det är för hörlurar, nu är det väl ganska säkert att det är det?
http://www.speakersnstuff.com/Wholesale/PioneerSA750.htm

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000