HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 AKG K 701 under inspelning.....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2009/01/16 :  04:28:10  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Hej
Grymt sugen på ett par AKG K701, men så dök AKG K702 upp på min horisont.

Är det någon som vet mera om dessa och kanske hört på den? Är det värt 2000kr som prisskillnaden är ungefär? AKG K701 ska tydligen vara konsumentversionen av AKG K702 (enligt Ljudmakarn). Vad menas med det?

mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2009/02/13 17:15:30

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/01/16 :  08:01:25  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Snyggare utseende, möjlighet att byta kabel. Det är så jag ser de stora skillnaderna.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/01/16 :  17:49:58  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Om pengar inte är det viktigaste så finns ju några nya lurar som är värda att kolla upp.

Sennheiser HD 800


DENON AH-D7000


Ultimate Ears UE-11 Pro

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2009/01/16 17:58:23
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/01/16 :  17:55:51  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Har själv K701 och är grymt nöjd. En bra lurstärkare är dock ett måste för att kunna få ut lurarnas kapacitet. Det enda jag skulle kunna klaga på om jag är petig är basnivån som kunde varit nån dB starkare. Om man kan räkna lååååång inspelningstid som en nackdel så har du den andra där...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2009/01/17 :  11:36:32  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
asimov66 skrev:
quote:
Snyggare utseende, möjlighet att byta kabel. Det är så jag ser de stora skillnaderna.

Jippi, ännu en sak att debattera kablar om
Annars verkar det som de har identiska tekniska specar.
Utseendet bryr jag jag inte om, det kan inte bli värre än huvudet som de sitter på

jonasz skrev:
quote:
Om pengar inte är det viktigaste så finns ju några nya lurar som är värda att kolla upp. Sennheiser HD 800, DENON AH-D7000

Nja, 12000kr resp. 8000kr vet jag inte riktigt om jag vill lägga på detta.

Jag har en hörlursförstärkare, en VAL E-10 med JJ Electronic rör. Förstärkaren är ytterligare moddad så den låter helt ok nu.

mvh



Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/01/17 :  14:35:08  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Ta ett par 701or isåfall. De är inte dumma alls.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2009/01/22 :  13:58:33  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
701 är en kanonlur. Jag köpte mina beggade i höstas (och slapp inselningstiden ) och via min rördrivna Ray Samuels låter det himmelskt. Jag har en Rega Ear på jobbet och via den tycker jag inte att jag får samma resultat vilket inte spelar någon roll då jag måste ha slutna lurar där (fn AKG271).
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2009/02/08 :  17:43:35  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Nära nu
Fyller år idag (hur mycket ska ni skita i ) och får tillräckligt med pengar att köpa ett par 701:or utan att tanten gnäller för mycket
Sedan ska de spelas in och jag undrar lite om det finns någon bra inspelnings spår att ladda ner någonstans ifrån? Har fixat vårt (mao Marten:s) inspelningsspår men detta är avsett för högtalare. Fast det kanske inte spelar någon roll?

mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2009/02/09 :  15:39:30  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Hej Pettersson! Välkommen till K 701-klubben! Du kan nog låta vad som helst gå in i lurarna för att få dem inspelade. Själv kopplade jag mina till hörlursuttaget på min Tivoli-radio och lät det spela över natten. Använde mig av p3 då det skulle kännas fel att spela in dem med reklamradio! ;-)

Själv kör jag för tillfället med en Leben cs300 som lurstärkare då min 300x är på lagning. Dock märker jag att det distar när jag spelar väldigt starkt (över normal lyssningsvolym), men ibland vill man ju dra på lite ohälsosamt.

Kan någon svara på hur kraftig lurstärkaren bör vara för att inte krokna (eller är det lurarna själva som kroknar?) Leben cs300 ligger på 12 watt medan 300x ligger på 15 watt enligt specifikationerna.

Förresten Pettersson, det är inte helt klart att tanten inte gnäller när du väl fått lurarna. Min tant undrade om jag kunde byta musik när jag satt med Metallica i Macbooken och hon såg på TV. Det är ju öppna lurar vi snackar om! :-)
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2009/02/09 :  18:47:26  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
lindvall skrev
quote:
Hej Pettersson! Välkommen till K 701-klubben!

Tackar
Nyss hemkommen från Hi-fi punkten i Skövde där ett st AKG K-701 inhandlades av Martin. En lång biltur lyssnade jag på dessa genom en integrerad allt i ett historia från Carat (I57 heter den nog tror jag).
som vi använder i att lyssna på färdiga högtalare i "Marten fabriken".
Trodde den skulle låta skit rent ut sagt, med tanke på att det starkt rekommenderas att spela in de i minst 100-200 timmar, men de lät ok redan nu. Ok, kanske inte så där extremt jätteupplöst och basen var lite "slö" men helt ok. Ska bli spännande vad som händer med de under inspelningen.

Kopplade in en lite bärbar historia, satte på repeat och började längta....

quote:
Förresten Pettersson, det är inte helt klart att tanten inte gnäller när du väl fått lurarna. Min tant undrade om jag kunde byta musik när jag satt med Metallica i Macbooken och hon såg på TV. Det är ju öppna lurar vi snackar om! :-)

Skit också, men det är ju kvinnor vi pratar om så....

mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2009/02/13 :  17:16:38  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Längtar fortfarande.........

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2009/02/18 :  20:27:28  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Imorgon em så har de gått ca 230-240h nonstopp med en skiva inspelnings låtar som består av 5 spår som gått på repeat. Tre olika st spår är sk. inspelnings "låtar" med massa frekvensvep och dyl. och två är samma lugna softjazz låt.

Är de inspelade nu?

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2009/02/19 :  17:26:26  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Tillräckligt inspelade för att låta bra tror jag! :-)

Ofta tycker jag när man spelar in grejor att de största skillnaderna ligger i de allra första timmarna. Sen kan man plötsligt upptäcka att det snäpper upp sig en nivå till efter ett tag.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000