HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nån bygger Blue Velvet
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

maal
Member

803 Posts

Posted - 2009/03/28 :  22:51:55  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Och kapacitanserna då? Inga elektrolyter efter sista drosseln hoppas jag?

Bör man undvika det? I så fall varför?

quote:
Men maal, kan Du inte slänga upp schemat på den variantan av BV med reVintage, Lasses justeringar.

Förslagen till förändringar som reVinteage rekommnderade finns på sidan 2 i denna tråden.

quote:
För det var väll den som lät bäst.

Vad som låter bra i mina öron kanske låter skräp i andras .

DIY och rör.

Edited by - maal on 2009/03/28 22:57:36
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/28 :  23:07:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Det blir säkert kul att träffas utan 20 watt:arn.

Kolla i min tråd "Ljudbrigade bygger klart".
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/03/28 :  23:26:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Bör man undvika det? I så fall varför?

Prova utan lytar och med folie i stället, det kan tänkas att det ger mer liv i återgivningen. Ibland gör det ganska stor skillnad lyssningsmässigt. Jag kan inte förklara exakt varför för det vet jag inte. Bara ett tips eftersom du labbar med drosslar, prova detta också. Olika värden och olika kvalitet på kapacitansen närmast förstärkande steg brukar påverka karaktären i ljudet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/03/28 :  23:28:04  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Vad som låter bra i mina öron kanske låter skräp i andras .

Jag har fått lära mig att det som till synes är subjektiva värderingar, mycket väl kan beskrivas och behandlas statistiskt som en normalfördelning.
Det gör att jag har fullt förtroende för Era lyssnarintryck.

quote:
Kolla i min tråd "Ljudbrigade bygger klart".

Var lugn! Jag lusläser Era "rörbyggartrådar" (även om jag fattar nada).

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2009/03/28 :  23:38:37  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Prova utan lytar och med folie i stället, det kan tänkas att det ger mer liv i återgivningen. Ibland gör det ganska stor skillnad lyssningsmässigt. Jag kan inte förklara exakt varför för det vet jag inte. Bara ett tips eftersom du labbar med drosslar, prova detta också. Olika värden och olika kvalitet på kapacitansen närmast förstärkande steg brukar påverka karaktären i ljudet.

Ok, tack för svaret Bernt.

DIY och rör.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/29 :  12:40:57  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Maal,

Betrakta filterkondensatorerna som liggande i signalkedjan. Detta blir ännu tydligare när man kör CCS eller drosselmatning.

Om det är stora värden kan man köpa motorkondensatorer de är normalt polypropylen.

Men man behöver normalt sett inte så stora värden i en preamp.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/03/29 :  14:33:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ett alternativ man ibland ser är att plocka en serie kondingar (parallellkopplade givetvis) startande med största värde och sedan nästa med 1/10 eller 1/100 av grundvärdet.
Alltså säg 100uF (elektrolyt), nästa 1uF foliekonding (polyprop pulskonding!), nästa 10nF folie.
Problemet är ofta platsbrist och då kan man ju köra med en stor elektrolyt och lägga en foliekonding med lägre värde parallellt över densamma.
Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2009/03/29 :  15:21:01  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Detta blir ännu tydligare när man kör CCS eller drosselmatning.

Constant Current Source=CCS, det innebär väl att spänningen kan variera medans strömmen är reglerad. Är det rätt?

DIY och rör.
Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2009/03/30 :  20:27:17  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Glöden är testad och jag har 6.4v. Nu återstår bara några motstånd och en konding att löda dit. Sen återstår att höra hur det låter.

DIY och rör.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/01 :  00:56:18  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Är det rätt?

100%.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/01 :  13:06:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fan vet om jag inte snabbar på med mitt GG-steg nu när jag fått trafon. Det rök om min BV när jag kopplade in den häromdagen men det var troligen bara tillfällig kortis.
Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2009/04/01 :  21:21:08  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Nu går bygget in i slutfasen. Jag har haft några tuffa dagar på jobbet och har inte orkat bygga något de senaste dagarna. Ikväll fick jag i alla fall dit några motstånd.
Kondingarna kom med posten idag, tack för det Magnus, bussigt!
Om jag har tur så kanske det blir test till helgen .

DIY och rör.
Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2009/04/05 :  21:23:49  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Nu spelar den . Bygget har dragit ut lite på tiden. Har haft mycket att göra på jobbet.
Istället för att göra enligt originalschemat så har jag använt mig av 4st 6J5 istället för 2st 6SN7. Jag har även gjort enligt reVintage's förslag på ändringar bl.a med högre anodspänning och lite större kondingar på utgången.
Jag gillar ljudet som försteget förmedlar. Jag har ju bara ett försteg att jämföra med, den Remus jag byggde tidigare tycker jag spelade hårdare än vad denna gör. Ljudet från min Blue Velvet är mer tillbakalutat.
Nu ska jag försöka få den så tyst som möjligt, det brusar lite när musiken tystnar.
Jag har använt mig av Holco motstånd på alla punkter utom anodmotståndet och det motstånd som sitter på gallret. Jag fick tillfälle att köpa några Holco av en medlem här på forumet. Just dom motstånden är av den äldre modellen och dom ska enligt uppgift låta avsevärt mycket bättre än dom som tillverkas nuförtiden.
Jag fick tyvärr inte tag i alla värden av den gamla modellen som behövdes så jag köpte resterande värden på eBay. Om just dom "nya" motstånden är orsak till en del av bruset vet jag inte. Det får framtida tester visa.
Jag ersatte dock gallermotståndet som var ett av dom "nya" med ett annat motstånd och tyckte mig höra en förbättring av brusnivån.
Jag hittade intressant läsning om motstånd i den här tråden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70695&SearchTerms=holco
Jag vill tacka soundbrigade för kondingarna och för tips och råd under byggets gång. Tack även till LTA här på forumet.

DIY och rör.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/05 :  21:49:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kul färg. Undrar vart neonlampan tog vägen du skickade ...
Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2009/04/05 :  21:58:51  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Kul färg. Undrar vart neonlampan tog vägen du skickade ...

Jag skickade en likadan som sitter på mitt bygge. Kom den inte fram till dig?

DIY och rör.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/05 :  22:27:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jodå, men jag minns inte var jag lade den.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/05 :  22:35:39  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
So, Telecaster and Fender Blonde!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2009/04/05 :  22:49:32  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
Jodå, men jag minns inte var jag lade den.

Då hajar jag . Jag kan ta med en ny till dig när vi ses i Göteborg om du vill. Jag har 5st kvar, plus att jag har några andra.
Jag tänkte testa med lite olika rör. Vad tror du om dom 6J5 i metallkapsel? Låter dom bra?
Jag har 2st Ryska 6J5GT, dvs 6S2S. Testade dessa i den ena kanalen i försteget. Dom lät inte bra alls, brummade och brusade katastrofalt mycket . Dessutom så verkar dom vara ganska mikrofoniska.
Dom rör som sitter i nu är JAN 6J5WGT Philips ECG. Köpte 5st från USA.

DIY och rör.
Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2009/04/05 :  22:59:49  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
quote:
So, Telecaster and Fender Blonde!

Förstod att du skulle uppmärksamma det .
Färgen heter Ivory. Ral-kod 1014. Rattarna ska ju egentligen vara till en Fender-gura.

DIY och rör.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/06 :  08:37:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Metallkapslade rör är inte bättre än glasrör, sägs det. Kanske sämre???? Det finns dock metallrör som är ett glasrör med metall utanpå.
Go to Top of Page

lta
Member

72 Posts

Posted - 2009/04/06 :  16:11:32  Show Profile Send lta a Private Message  Reply
Snyggt jobbat Marko.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/06 :  16:43:49  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Rattarna ska ju egentligen vara till en Fender-gura.

Tror jag nämnde Telecaster.....
Ang. färgen så kör jag ngt. liknande men i sprayburk från OK, trodde du härmades.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/04/06 17:17:48
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/06 :  16:55:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag ska strax om jag orkar, har lust osv osv hugga in på min 5998. Jag har grön Hammarlack men gult är så (skönt) fult på något sätt.
Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2009/04/06 :  17:49:55  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
reVintage; jag tittade på ditt bygge i Uppsala i höstas. Färgen som jag har valt är mer åt det gula hållet.
Jag föredrar helt klart färg med bas och härdare, dvs 2-komponent. Mycket bättre tålighet mot repor än vanlig sprayfärg.

DIY och rör.

Edited by - maal on 2009/04/06 17:51:23
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/04/06 :  18:59:53  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Såg att du hade lite gulare ton. Sprayburkens innehåll är inte det mest tåliga.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000