HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kärlek efter att ha kastat ett halvt öra - B&W CM1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/12/01 :  20:12:57  Show Profile Send huzze a Private Message
Hade ett ärende söder om Stockholm idag så jag passade på att titta in på Hifiklubbens nya butik i Kungens Kurva. Ligger i en nybyggd galleria (hur många kan det få plats på den åkern?) av lite flashigare stuk. Modernare och exklusivare butiker, kläder, kök och så HiFi!!!

Tittade in före mitt ärende för att be dem plocka fram ett par små stativare och spela i ett privat rum.

En timme senare var det bara att trava in i butiken och återigen bli vänligt bemött och visad tillrätta, fjärren i kardan och glasdörren stängdes efter att säljaren förvissat sig om att jag verkligen inte ville ha något kaffe.

Det var bara jag, Lyngdorf CD-1, Lyngdorf SDAI 2175, och
B&W CM1 (i vitt ). (och en massa annat, men prylarna stod nu bara där för syns skull...)

I med Planet X - "Quantum" och luta sig tillbaka. Musiken påminner om ett mer psykedeliskt Dream Theater, dvs progressiv rock med lite hårdare mellanspel och väldigt mycket arytmik. Det händer mycket hela tiden och är ganska komplext att få bra. Är ju trots allt van vid mina Audio Physics Scorpio, men valde ändå att ludda till hörselminnet lite genom att lyssna på skivan i bilen på väg genom stan.

Det finns partier med solotrummor, basriff och alltihopa blandat till snudd på gröt mellan varven. Hur ska det här gå?

Mitt första intryck var... stolen är för hög (stativen för låga) så det blev till att glida ner så mycket jag vågade och börja lyssna.

Så började det spela. Skivan är en slowstarter, så till en början låter det fantastiskt, mil bättre än bilen och inte så mycket sämre än hemma. Sakerna hålls på plats och alla instrument är lätta att urskilja.

Sen sparkade det igång. Trummor, bas, fullt ös!! Och vad händer?? Det sparkade igång. OK innan vi förhastar oss, stolen vibrerade inte och jag kände inte trycket i bröstet, men det fanns där, det fanns...

Stundtals blev jag förvånad över den lågbas de kunde prestera. Högtalarna stod ca 50cm från bakre vägg och jag känner ju naturligtvis inte rummet, men jag är ganska säker på att jag pressade dem lite med tanke på konrörelserna. Jag spelade så högt som jag normalt sett gör som "högst" hemma och de blev inte stressade. Ner med volymen igen bara för att konstatera att allt finns där då med. Klart lite svagare kanske det blev i djupaste botten, men utan att flytta luft hjälper väl inte porten till så mycket. Upp med volymen igen vid roliga/elaka partier. Gud så kul det här var. Det var länge sedan jag förutsättningslöst gick in för att provlyssna något och blivit så här tagen. Har aldrig varit något B&W-freak, men gillade B&W 805 Matrix (93-94), men tyckte de saknade lite för mycket botten för att jag skulle bli helt nöjd.
De här högtalarna är klart bättre än 805-orna som på den tiden kostade 10-12tkr.

Men vad hände nu? Det lät lite lådigt där? Sänka lite, backa, hmmm lite lådigt just där ändå. Måste vara inspelningen.

Ut till personalen, här ska kollas burkighet. Har ni Rage against the machine?

Jajamänn, nästan längst upp i högen. In igen och på med skivan. Här finns inga burkigheter eller lådljud som inte beror på inspelningen.

Vi närmar oss slutklämmen nu...
Säljaren frågar hur det gått och jag måste genast fråga om de spelats över huvud taget. Nej de har stått på en hylla i fem veckor sedan vi öppnade blev svaret. Därför har jag inte nämnt den på gränsen till hårda/tröttande diskanten. De har alltså inte hunnit spela in dem och jag är övertygad om att de lugnar ner sig lite på den fronten. Sen är det ju inte den silkeslenaste musiken som spelats heller.

Klarade de provet då?
Ja det gjorde de. De överträffade till och med mina förväntningar. Jag vet hur förvånade mina bekanta blivit av Sonus Faber Electa Amator och vad de kan prestera med pondus, men det här är en mycket mindre låda med betydligt kortare prislapp. Visst det är inte samma pondus och tryck som SF, men de spelare lika lågt.

Varför går jag slutligen och provlyssnar dessa då?
Jo tanken är att de ska drivas av mina Sentec SC-8 och PA-8 på landet. För trycket i botten planerar jag en Velodyne SPL-800i (Minivee) att koppla inte mellan för och slutsteget, så behöver slutsteget bara arbeta med frekvenserna från 80Hz och uppåt och högtalarna får en lindrigare belastning. Med de speciella tonkontrollerna på försteget kan jag även finjustera basnivån eller använda loudness som ytterligare en inställningsmöjlighet. Att CM1-orna är trögdrivna är nog riktigt. 84dB i känslighet är ju dock inget problem för slutsteget och som bonus blir det lättare att använda de låga volymstegen på försteget.

En klart köpsugen huzze tackar för denna gång.

ps Med originalstativen kan högtalarna förankras till stativen och bli en solid enhet. De går även att sandfylla och har dold kabelgenomföring. Dumt att snåla med de argumenten! ds

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2008/12/01 22:00:12

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2008/12/01 :  20:44:35  Show Profile Send shifts a Private Message
Härlig genomgång, tack för den!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/12/01 :  21:16:37  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
En till butik!? Det var ju inte så länge sedan man öppnade i ett hörn på söder...

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/12/01 :  22:01:56  Show Profile Send huzze a Private Message
Det går väl bra för Hifiklubben, de har ju även TV-reklam nu.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/12/03 :  18:59:27  Show Profile Send huzze a Private Message
Har lyssnat nu på Planet X hemma och visst, det ÄR skillnad på högtalarna. På de övre registren så är nog B&W lite ljusa men kanske det sätter sig efter ett tag. Attacken, botten, fylligheten och allt vad det nu heter spelar i en helt annan liga på mina Scorpio. Men med en bas så är nog CM1'orna inte helt frånkörda.

ps Det burkiga var på inspelningen ds
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000