HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Val av takmonterade bakhögtalare för hemmabio
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2008/11/30 :  21:46:40  Show Profile Send overhang a Private Message  Reply
Hej,
Jag har så sakterliga börjat smida för en hemmabio men har stora problem med att hitta lämpliga bakhögtalare då ett absolut krav är att de skall sitta i taket på grund av att det inte finns någon lämplig bakvägg.

Som fronthögtalarna är planen tillsvidare att behålla mina nuvarande PMC FB1+ och troligtvis komplettera dessa med en PMC DB1+ eller TB1+ (även om jag är lite sugen på att prova Pioneer EX1 men det tillåter inte ekonomin idag).

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/11/30 :  21:58:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Dipoler brukar fungera fint i taket, annars kan du ju nyttja en rörlig vägghållare så blir det som om dom satt på en vägg.

fast det kanske inte blir så snyggt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/11/30 :  23:27:26  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Monitor audio radius 45 eller 90

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/12/01 :  08:22:49  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Två förslag från mig:

Tangent Evo4 för 1300 spänn! Neutrala och kvicka, kommer fuka bra med PMC.

Mirage Nanosat. Lite varmare ljud och mer diffus spridning. Båda går att montera i tak...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2008/12/01 :  15:17:52  Show Profile Send overhang a Private Message  Reply
En rörlig vägghållare kommer nog tyvär inte att funka så bra om inte annat så i allafall inte estetiskt.

Förslaget med Omnisat känns dock högintresant då dessa gennerelt verkar funka bra för lite udda placeringar.

Fortsätt gärna att komma med tipps då det alltid är bra med några olika alternativ att välja mellan. Tex. någon som har några bra förslag på mindre dipoler som skulle kunna monteras i taket?
/Patrik




CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2008/12/03 :  18:26:21  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Så du funderar på infinite baffle i taket? Det är ju en manlig lösning. Kolla http://www.hometheatershack.com/forums/diy-subwoofers-infinite-baffle/6431-finished-ib-projects-photos.html för ffa subwooferinstallationer.
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2008/12/05 :  11:35:22  Show Profile Send overhang a Private Message  Reply
Oj det var ingen dålig lösning.
Vad synd att jag har sovrumet direkt ovanför. Annars hadde det kanske varit en mycket spännande lösning.
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2008/12/10 :  10:02:31  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Jag har funderat på att sätta en vit skiva i takvinkeln mellan vägg och tak, som är ca 10 cm bred och lika lång som kortsidan i rummet. Denna sitter i ca 45 gradersvinkel och man monterar in tex 4" element i denna. Jag tror att det skulle kunna gå att få in det snyggt. Eller jag som har vind ovanför montera 4" element på samma sätt som man monterar in spottar i taket.
Har även sett en snygg sockellösning i taket som såg ut som en nedsänkt bred balk ca 4 cm. och 40 cm bred. (gick längst hela taket) Däri hade han monterat spottar. likaväl kunna vara små högtalarelement.

Edited by - Stormen on 2008/12/10 10:05:48
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2008/12/10 :  10:23:54  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Jag använder Turbosound Impact 50 som finns i olika färger och levereras med tak/väggfäste.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000