HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hur ser er "Lynx-anläggning ut?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2008/11/26 :  12:12:47  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Funderar på att skaffa ett sådant kort och sätta in i en sådan här:
http://www.tvpc.se/index.php?id=594
Eller andra lösningar
Frågan är hur man "fixar det" bäst?
Hur har ni gjort som har de
Erfarenheter mottages tacksamt.

Edited by - mabron on 2008/11/27 09:25:34

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/27 :  09:33:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Är det kort liknande Lynx Two eller L22 du tänkt skaffa?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2008/11/27 :  09:44:38  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Hej!
Ja troligast ett L22 men ett Lynx TWO var på gång......


Edited by - mabron on 2008/11/27 10:09:56
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/27 :  10:21:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fantastiskt bra kort! Jag kör Two B och helnöjd.

Det är en priseffektiv och elegant lösning på högklassig tvåkanal och hembio med samma grejor.
Anläggningen blir minimalistisk, alltså minimalt antal komponenter. Du kan skippa CD, DVD, DA-omvandlare,
försteg, aktiva filter, processor etc, etc. Allt det blir en burk, datorn. Direkt på ljudkortets
utgångar hänger man bara på sina värstingslutsteg för att driva sina värstinghögtalare.

Se till så att du får tyst på grejorna! Jag kör passivt kyld nätdel, passivt kyld grafik och en
tyst processorfläkt från Zalman. Det finns två hårddiskar i burken. Hårddiskarna och processorfläkten
väsnas lite för mycket tycker jag, så mitt råd är att skaffa ett helt passivt kylt schassi med
diverse heatpipes. Boota från en flashdisk. Då är datorn HELT TYST. Ha sedan en server och/eller
en nätverkshårddisk med musikförrådet.

En mycket snygg lösning är den CH har gjort, se bilder en bit ner:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=64121

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/11/27 10:22:21
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2008/11/27 :  11:00:31  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
För egen del är det enbart 2-kanal som gäller.
Och är väl ingen diy-stjärna precis, blottar gärna min okunskap

Citerar:

"Direkt på ljudkortets
utgångar hänger man bara på sina värstingslutsteg för att driva sina värstinghögtalare."

Inga problem med det?

"Boota från en flashdisk" ??

Nätverkshårddisk funkar det "tillförlitligt" med trådlöst?

Jo CH:s verkar spännande men verkar kräva kunskaper om datorer



Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/27 :  11:33:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Är det tvåkanal du behöver så räcker ju L22.

Det är inga problem med att koppla direkt förutsatt att man stänger av slutstegen först när man stänger av anläggningen, precis som vanligt alltså.

Flashdisk, ja alltså man startar upp datorn från ett minne utan rörliga delar.

Trådlöst räckte i mitt fall inte i hastighet för film men för musik funkar det bra.
Jag kör nätverkskabel numera.

CH är ju mycket kunnig och har hjälpt mig mycket med min dator. Man lär sig själv på vägen också ju.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/11/27 :  11:57:20  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
nu stjäler jag tråden lite. men hur är det med tex true HD å dessa format och lynx kort? är det mjukvaran som styr bara när man använder sig av dator. tänkte om man skulle använda en sådan här lösning istället för att köpa hembio processor. finns väl även digitala ingångar som man kan utnytja för att tex koppla in ett playstation?

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/27 :  12:17:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Här är data på kortet: http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=12

Digital in finns på Lynx Two.
quote:
Digital I/O
.
Number / Type
One input and one output
AES/EBU or S/P DIF format, transformer coupled, XLR connectors on L2Sync Cable
Sample Rates
32 kHz, 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz
Sample Rate Conversion
Supports conversion ratios up to 3:1 on digital input, 128 dB dynamic range
Bit Depth
8, 16, 24 or 32 bit file types
Control / Status
Complete subcode and channel status support
On-board Buffer Size
16 Kbytes per input and output stream (mono or stereo)


Vill man ha värre upplösningar får man gå till Lynx AES16. Det var det kort som användes av Audio Nord på Wilson Alexandria-demon i Göteborg nyligen. Då krävs en separat dac.


Vad gäller mjukvara för film så fungerar Theatertek bra för mig: http://www.theatertek.com

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2009/04/13 :  11:23:29  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Har nu hittat ett Lynx L22-kort.

Förslag på minimal/tyst låda. Skall i princip bara stödja kortet, för att sedan driva med MAC/och eller Squezzebox system.

Eller hur kan man få en MAC G5 tyst.



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000