Author |
Topic |
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/02/26 : 23:35:22
|
"Vilket bygge!!!"
- Ja, man får ståpäls!
|
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2009/02/27 : 08:34:46
|
Just nu målas och plastas det statorskivor för fullt.
Två lager färg och två lager plast per sida, 8 bitar och en torktid på 16h => mycket väntan !
Hoppas kunna få någon panel klar under veckan.
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/02/27 : 09:44:24
|
Kul att få se fortsättning på detta projekt. Plast+lack måste vara ett bra alternativ. Du har inte kollat varianten med pulverlack?
Blir sååååå sugen att slutföra DD-stegen till mina 500Hz paneler. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2009/02/27 : 11:27:11
|
quote: Du har inte kollat varianten med pulverlack?
Tanken har funnits, men jag har inte kommit så långt att jag letat firmor. Blir kanske i nästa version!
Målade mina förra paneler med Cervalack från Alcro och den färgen verkar sitta riktigt bra på aluminium.
Hade plåt + lack hemma, så därav valet att måla själv! Har dock inte testat att rolla polyestern på de målade skivorna ännu, bara på de som är eloxerade!
Testade plast på en provpanel som lackats med vanlig sprayfärg och där löste polyestern upp färgen + att den sedan inte torkade utan bara blev "halvklibbig".
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/02/27 : 12:42:49
|
Anledning till att jag frågade var att jag lät en granne i industriområdet blästra och pulverlacka en alu cykelram och där kan vi snacka vidhäftning.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2009/02/27 : 13:11:14
|
Pulverlack har väl även fördelen att ha en bra yta om man vill lacka/plasta panelerna!
Brottas lite med valet om jag skall använda dubbelhäftande tejp eller PVC-lister - det lutar åt PVC.....tror jag!
Dubbelhäftande tejp är väldigt smidigt att jobba med, men har problem med vidhäftning mot statorerna om jag spänner filmen över 2kg.
/R
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/02/27 : 14:28:55
|
quote: Pulverlack har väl även fördelen att ha en bra yta om man vill lacka/plasta panelerna!
Tror inte att det är bra att lacka på. Men det är nog minst lika bra som vanlig lack/plast för isolering.
Ämnet kräver nog fördjupning kunskapsmässigt. Ska leta! |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2009/03/01 : 14:52:31
|
McGyver, du har precis som jag kommit fram till hur tejpen släpper inspänningen... det finns ett trick du kan göra och det är att göra en stretchjiggdär du först sträcker filmen och har den uppspänd, coatar klart filmen och gör klart de båda statorerna med tejp.
Sedan tejpar du fast både främre och bakre statorpanelen medans jiggen fortfarande håller folien i spänn. Det sista du gör är att skära bort folien runt statorplattorna.
/Esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2009/03/01 : 16:43:15
|
ESL: Både ja och nej! Problemen jag har haft med en tejpsort, är att den släpper från statorn om jag spänner filmen med mer än 2kg/10cm. Har provat med 1.5x20mm tejp hittad på byggvaruhus och 1x20mm från Biltema. Den från Biltema sitter som ...... - helt omöjligt att dela panelen om det skulle behövas. Har provat med Aceton, T-röd, T-gul, Nafta .....gasolbrännare! Skulle helst velat få den som är 1.5mm att funka mot statorn, då det är en ganska bra spacing! Skall göra lite tester med lim mellan tejp och stator och se om det funkar - annars blir det PVC-remsor - har en hel hög som ligger och väntar.
Bubbel: Tack för tipset! Efter denna helgen med rollning x-antal ggr, så kör jag nog pulverlack nästa gång! De eloxerade plåtarna är äntligen klara - blev tre lager plast med en mellanslipning efter lager nr. två! Tyvärr verkar Polyestern lösa upp färgen jag använt. Provade med en bit som torkat ~24h, så skall göra ett nytt försök på en plåtbit som fått torka längre. Det går åt många rollrar! (heter det så!? )
/R
Edit[Typos] |
Edited by - McGyver on 2009/03/01 20:42:28 |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2009/03/01 : 16:47:14
|
reVintage: Verkar vara epoxi i pulverlack => statorn är klar efter lack! Beroende på färgval, så kan det väl bli mer eller mindre isolerande. Vad jag lyckats läsa så skall det gå bra att köra på ett lager till om man vill, bara man tar bort den "hinna" som bildas på Epoxin!
/R
Edit[Typos] |
Edited by - McGyver on 2009/03/01 20:42:52 |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2009/03/01 : 17:45:13
|
Vi lämnar markis profiler på pulverlack ibland.På eloxerad yta sitter det som hlvete,det går inte att hacka loss med hammare. På färska obehandlade profiler har jag varit med om problem med färg släpp.
Om jag vill ha nåt pulverlackat för eget bruk lämnar jag in och inväntar rätt färg i maskinen så jag slipper dyr ställkostnad. (profilerna till markiserna hemma har samma kulör som stadens papperskorgar) |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
Edited by - hoktuna on 2009/03/01 17:47:24 |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 21:04:52
|
12st plåtar ligger nu på tork.
Slutresultat efter tre lager polyester - inte den snyggaste ytan men förhoppningsvis fungerar den bra!
/R |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 07:11:03
|
Har nu börjat limma på PVC-remsorna(2x20mm)på statorplattorna. Använder extra starkt kontaktlim. Trots jag applicerar det under köksfläkten (som står på max), så luktar det inte gott!
/R |
|
|
esl
2578 Posts |
Posted - 2009/03/13 : 11:15:46
|
Kör du aktiv delning mellan panelerna? Nya mätningar? Snyggt blir det!
/esl |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2009/03/13 : 13:30:36
|
esl: Testerna med polyester på målade plåtar gick inte så bra då den löste upp färgen, så har nu kört med naftabaserad lack istället - fungerar prima! Men en torktid på 8-16h och 3-4 lager lack och tendens till "rinn" ibland => det tar tid! Hoppas dock kunna lägga på det sista lagret lack ikväll, så jag kan börja limma på "distansremsorna" i helgen. Således tyvärr inga paneler klara ännu. Mätresultaten får sedan bestämma hur delningen skall ske och om det blir två eller tre paneler per högtalare. Funderar även på hur mycket jag vågar spänna filmen. Har testat 1.5, 2, 2.5 och 3kg/5-10cm med 5µm filmen, men med PVC-lister och kontaktlim så borde 3.5-4kg inte vara helt omöjligt. Frågan är bara hur mycket känsligheten går ner och om vinsten uppväger detta!?
/R |
|
|
esl
2578 Posts |
Posted - 2009/03/13 : 15:13:16
|
Jag kör 3um film tills den i stort sett brister. Jag har ett mätinstrument som ger mig en bra indikation när jag är nära bristningsgränsen. det är en "egen" relativ mätare så jag kan inte säga i exakta siffror till dig vad det blir. När du knackar på membranet så kan du också lyssna på resonansfrekvensen för att kontrollera att du fått rätt inspänning. Fast det gäller ju om du gör många paneler per dag.
/esl |
|
|
niklasmagnus
Member
457 Posts |
Posted - 2009/03/16 : 16:08:18
|
McGyver: Jag är inte så insatt hur en ESl funkar eller vilken typ av koppling du använder. Var in och surfade på Final Sounds hemsida och såg några kopplings scheman för ESL högtalare, tänkte att du kanske är intresserad av detta.
Sida 3. http://www.finalsound.nl/downloads/whitepaper2007.pdf |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2009/03/23 : 21:23:18
|
PVC-listerna skrotas!
Limmade på mylar sträckt till 3kg på en mellanregisterpanel ikväll. Ett jä-la meck med att få ihop sakerna rakt + det sitter inte lika bra som tejpen => kommer skrota alla lister och köra med Biltemas dubbelhäftande tejp istället!
[Edit]: En panel klar, 200x1000mm, 1mm tejp, 5µm film. Resonensfrekvens på ~250Hz och mäter bra till 18.5kHz där mitt ljudkort kroknar.
Diskanten är härligt mjuk och det är inte lika kul att lyssna på mina Fostex längre!
/R |
Edited by - McGyver on 2009/03/23 23:30:12 |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2009/03/24 : 11:08:11
|
niklasmagnus: Kör med den "traditionella" varianten, + från EHTn till membranet och - till mittuttaget på trafon. Kommer säkert att labba mer med detta när panelerna är klara och sitter i sin ram.
Just nu funderar jag på om jag skall använda alla panelerna till en högtalare eller dela på dem!?
/R
|
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2009/03/24 : 22:26:36
|
Började på en av de stora panelerna (400x1000mm) under kvällen.
Mylar sträckt till 2.5kg/5-10cm
/R |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2009/03/24 : 22:31:06
|
Ena halvan har fått Mylar på sig och blivit coatad, på den andra har det monterats aluminiumtejp för kontakt från EHTn mot filmen.
Nu väntar det kritiska momentet - få ihop dem rakt - man har ett försök, tejpen biter direkt och blir det fel är det kört!
/R |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2009/03/24 : 22:35:52
|
Halvorna blev ihopsatta rakt (puh...) och den spelar!
Första rundan med mätmicken gav ett F0 på ~70Hz och panelen börjar falla av vid 7.5kHz, så det ser lovande ut!
/R |
Edited by - McGyver on 2009/03/24 22:38:00 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/03/24 : 22:40:31
|
quote: Kör med den "traditionella" varianten, + från EHTn till membranet och - till mittuttaget på trafon.
Så här ser de steg ut jag konstruerat till mina ESL. PP-drosseln gjord hos ElectraPrint.
www.eflatjump.se/ScriptEL34T.pdf |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2009/03/25 : 07:17:10
|
reVintage: -Har du byggt och provat?
Kommer nog själv att göra en grusvariant framöver, men just nu plågar jag (tror jag, har inte mätt impedansen) mitt lilla klass-A steg!
/R
|
|
|
Topic |
|